Junamatkustamisen kovat hinnat

Tuntuu siltä, että kaikista simppelein keino olisi se ikivanha: sadan kilometrin matka junalla maksaa x euroa, kulkee sen sitten millaisella junalla tahansa. Ja samalla voitaisiin unohtaa kaiken maailman IC:t ja EC:t ja IC2:t ja pendoliinot sun muut muka-brändit. On nopeita pikajunia ja kaikilla asemilla pysähtyviä henkilöjunia. Ja Hki-Tre maksaa saman verran, kulkee sen sitten pika- tai henkilöjunalla.

Ykkösluokassa lippu voisi sitten olla 1,5x euroa ja kolmosluokassa 0,5x euroa. Ja ihan kaikissa junissa ei tarvitsisi olla kaikkia kolmea luokkaa.

Paikkalipun voisi lunastaa lisämaksusta 1. ja 2. luokkaan, jos haluaa. Muttei 3. luokkaan. Ja kaukojunissa on mielestäni syytä olla ainakin kahvilatasoinen ravintolavaunu, johon vaikka olisi pääsy 1. ja 2. luokan matkustajilla muttei 3., jos sitä halpakonseptia halutaan käyttää.

Erilaiset opiskelija/eläkeläisalennukset lakkaisivat olemasta. Niistä nauttineet voisivat edelleen matkustaa samalla hinnalla kuin tähänkin asti, mutta nyt 3. luokassa. Tai maksamalla lisää niin paremmassa luokassa. 2. luokka olisi edelleen "oletusasetus" "normaalille" matkustajalle.

Nämä nyt ovat tällaisia hetkessä mieleen juolahtaneita ajatuksia, niiden käyttökelpoisuudesta en osaa sanoa mitään, mutta kommentteja kuuntelen mielellään.
 
339-DF sanoi:
Jos meillä olisi vastaava järjestelmä, niin A-junassa Leppävaaraan olisi ensimmäinen luokka ja R-juna vastaisi tasoltaan Pendolinoa kaksine ravintolavaunuineen ja tupakkaosastoineen.
Eiköhän nuo A-junat ja muutkin kirjainjunat ole pääasiassa YTV:n liikennettä, joten YTV päättää millaisella kalustolla niitä ajetaan. Sveitsissä tällaisia kaupunkiseutujen "yhteistyövaliokuntia" on jokaisessa vähänkään suuremmassa kaupungissa. Ja harvassa kaupunkiseutujunassa on ravintolavaunua.

Tupakkaosastot poistuvat (poistuivat?) kaikista SBB:n junista tänä syksynä. Osa yksityisistä yhtiöistä, esim. BAM, poisti ne jo aiemmin.

Sveitsiläiset junat eivät ole sen mukavampia kuin suomalaisetkaan. Esimerkiksi Geneven kaupunkijunissa ei ole matalaa lattiaa. Kaikissa junissa penkit ovat vastakkain aivan kuten sameissa Suomessa. Tästä seuraa se, että penkkejä ei voi kallistaa. Tällaiset junatko te haluatte Suomeenkin?
 
En nyt ihan tosissani ollut ajamassa ykkösluokkaa Leppävaaran paikallisjuniin, mutta hienolta se tuntuu, että jossain päin maailmaa tuollainenkin kannattaa. Se, onko liikennöitsijä YTV vai VR vai joku XYZ ei tietenkään sulje pois vaikka pelkän 1. luokan junan ajamista, jos se on liikennöitsijän mielestä kannattavaa. Meillä ei taida eka luokka kannattaa kaukojunissakaan, kun kymmenestä vaunusta ehkä puolikas, jos enää sekään, on 1. luokkaa.

Tupakkaosastoja oli ainakin lokakuun lopulla junissa. Tuo ravintolavaunujuttu perustuu yhteen ainoaan havaintoon, en ole Sveitsin junien ekspertti. Mutta ko. juna oli Zürichistä tunnin matkan päähän kulkeva, tiheästi pysähtyvä "kaukojuna", siitä vertaukseni R-junaan.
 
339-DF sanoi:
Tuo ravintolavaunujuttu perustuu yhteen ainoaan havaintoon, en ole Sveitsin junien ekspertti. Mutta ko. juna oli Zürichistä tunnin matkan päähän kulkeva, tiheästi pysähtyvä "kaukojuna", siitä vertaukseni R-junaan.
Todennäköisesti kaukojunassa onkin kaksi ravintolavaunua silloin, kun veturi on keskellä junaa. Yhdellä ravintolavaunulla ajettaessa eivät kaikki matkustajat pääsisi ravintolaan, sillä veturin läpi ei voi kulkea.

En minäkään ole mikään ekspertti.
 
Kallis junaliikenne

VR:n ongelma on tosiaan monopoli raideliikenteessä. Eiköhän tuo puoli korjaudu EU:n asettamien vaatimusten myötä, vaikkakin Suomen rautateiden ominaispiirteet omat haasteensa kilpailulla asettavat.

Sen sijaan minulle VR:n palvelut ovat sopineet varsin hyvin. 50% alennuskortin ansiosta hinnat ovat varsin kohtuullisia, pakollinen paikanvaraus on mukava, joskin vaatii sen että tietää viikonloppureissulle lähtiessä millä junalla tulee palaamaan (kun maalla eivät asemat pahemmin viikonloppuisin ole auki). Pendoliinoa en juurikaan ole voinut käyttää, koska sillä ei pääse (suoraan) Pännäisiin, mutta ne muutamat matkat mitä sillä olen Hesan ja Turun väliä reissannut, ovat olleet oleellisesti mukavempia muihin juniin verrattuna - kiitos paineistuksen. Kaksikerrosvaunut olivat myös erinomainen uudistus, tehokasta tilankäyttöä ja lyhentävät laitureilla kävelyn tarvetta (ja maalla kaikkiin laitureihin eivät pitkät perinteiset junat sovikaan).

Kehittämisehdotuksia VR:lle: paikan lunastaminen junassa eli konduktöörillä pitäisi olla pääte, josta näkisi mitkä paikat ovat vapaita mistä mihin; 2-kerroksiset ravintolavaunut olisivat myös paikallaan, jolloin useampi pääsisi käyttämään ravintolapalveluja täydessä junassa.

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että liikenteen pitäisi olla itsessään kannattavaa. Julkisen tuen käyttämiseen jonkun liikennemuodon subventointiin pitäisi olla erittäin vahva syy. Sellainen syy voisi olla esimerkiksi ympäristöystävällisyys - mikäli perustelu on todellinen. Onko junaliikenne todella ympäristöystävällisempi muoto, erityisesti siellä missä liikenne nykyään on kannattamatonta? Roudataan satoja tonneja rautaa muutaman kymmenen matkustajan kuljettamiseksi - ei vaikuta kovin järkevältä. Tosin, ennen kuin lähtisin vaatimaan junavuorojen lakkauttamista, pitäisi junaliikenne vapauttaa kilpailulle. Sen jälkeen VR lakkauttakoon kannattamattoman liikenteen.
 
kuukanko sanoi:
Taajamajunalla Helsingistä Tampereelle maksaa 19,40 euroa ja kestää reilut kaksi tuntia, bussilla maksaa 20,00 euroa ja kestää melkein kolme tuntia. Eli junallakin löytyy se hintaherkille kelpaava vaihtoehto.
Miksiköhän junan matkaaika on laitettu alakanttiin ja bussin yläkanttiin.
Pikajuna vie Tampereen 2.15. Taajamajuna 2.25.

Bussilta sama väli vie reitistä riippuen 2.15 ja 2.50 välillä pääasiassa kuitenkin 2.30 tai alle. 8)
 
Vaihdoton taajamajuna (esim. juna 223) vie Helsingistä Tampereelle 2:12. Bussien express- ja pikavuorojen matka-aika on keskimäärin vähän yli 2:30.
 
Re: Kallis junaliikenne

Harri Turunen sanoi:
VR:n ongelma on tosiaan monopoli raideliikenteessä.
Vaikka se on VR:n ongelma, niin se ei ole yksin VR:n ongelma. Lähes kaikissa Euroopan maissa vanhat valtiolliset rautatieyhtiöt ovat tehottomia ja jäykkiä. VR:n tällä palstalla saama kritiikki on ehkä suhteetonta tätä taustaa vasten. Jos asukaspohjaa on riittävästi, voi tehotonkin yhtiö hoitaa paljon liikennettä kannattavasti. Yhtiöt tehostavat toimintojaan jonkun verran joka tapauksessa, mutta vasta kilpailu pakottaa ne rajuihin muutoksiin (esim. henkilöstön etujen leikkaaminen ei ole mahdollista, ennen kuin työpaikat ovat vaarassa).

Kun valtio vaatii VR:ltä tulosta, se ei valitettavasti tee riittävästi eroa siinä, parannetaanko kannattavuutta nostamalla hintoja, vähentämällä palvelua vai tehostamalla toimintaa. Siksi kannattavuuden vaatiminen on johtanut myös hintojen nostamiseen ja palvelun vähentämiseen.
 
Kun runsaat kymmenen vuotta sitten kuljin viikottain junalla silloisten opiskelu-, työ- ja kotipaikkakuntieni välillä, maksoi edestakainen opiskelijalippu (eli yhdensuuntainen normaalilippu) 44 markkaa. Nyt edestakainen matka samojen asemien välillä maksaa opiskelija-alennuksen kera 20 euroa 70 senttiä, mikä lienee myös opiskelijan meno-paluu-hinta -edellyttäen, että junaksi sattuu se todennäköisin, eli IC.

Jokin tässä ei nyt ihan mene kohdalleen. Junalippujen hintoja on nostettu ja samaan aikaan junassa matkustamisesta on tehty hankalaa -lippu pitää käydä ostamassa, sitten pitää mennä junaan tiettyyn vaunuun ja ottaa siellä paikka, jonka automatiikka on määrännyt -ja paluumatkalla sama ruljanssi uudestaan. Ei ihme, ettei junamatkailu juuri innosta...

Helsingin ja Turun välillä VR:n todennäköisin kuljetushinta on 24,90€, joka edestakaisella matkalla tuplaantuu. Vainion Liikenne tarjoaa saman matkan edestakaisin summalla 43,40 (muistaakseni, joka tapauksessa aika paljon junalippua halvemmalla). Tampereelle voisi sitten tietysti rytkyttää lähijunalla, mutta Väinö Paunun bussilla meno-paluun saa hintaan 36€, joka on kaikkia yksittäisiä junalippuja edullisempi vaihtoehto. Ja todennäköisyys, että taajamajuna sattuisi kohdalle, on aika paljon pienempi, kuin muut junatyypit...
 
Sopiva junamatkan hinta aikuisille olisi opiskelijahinta

moxu sanoi:
Kun runsaat kymmenen vuotta sitten kuljin viikottain junalla silloisten opiskelu-, työ- ja kotipaikkakuntieni välillä, maksoi edestakainen opiskelijalippu (eli yhdensuuntainen normaalilippu) 44 markkaa. Nyt edestakainen matka samojen asemien välillä maksaa opiskelija-alennuksen kera 20 euroa 70 senttiä, mikä lienee myös opiskelijan meno-paluu-hinta -edellyttäen, että junaksi sattuu se todennäköisin, eli IC.
Näinhän se on. Opiskelijahinnat sopisivat minusta perushinnaksi junille, tuskinpa VR tappiokseen opiskelijoita ja eläkeläisiä kuljettelee. Nämä hinnat ovat kilpailukykyisiä jopa pienikulutuksisen bensa-auton pelkkiin bensoihin, joten niillä ihmiset saataisiin juniin. Erityisesti perheet, joiden matkustaminen tulee helposti hirveän kalliiksi. On hullua, että bussi, joka on saastuttavampi ja työvoimaintensiivisempi kuljetusmuoto, pystyy tarjoamaan halvemman matkan kuin juna. Miksi meillä on junia, jos ne ovat VR:n järjestämänä niin kalliita sekä matkalippujen hinnoissa, ja VR lypsää koko ajan valtiolta tukiaisia? Valtio maksaa itse itselleen tukiaisia ja osa rahasta häviää aina matkalla byrokratian rattaisiin.
 
Suomessa väli Helsinki-Iisalmi, 551 km, maksaa:
56,30 EUR IC-junalla 2. luokassa
61,80 EUR Pendolino-junalla 2. luokassa

Ruotsissa väli Tukholma-Östersund, 550 km, maksaa:
546 SEK eli noin 60 EUR IC-junalla 2. luokassa
985 SEK eli noin 110 EUR X2000-junalla 2. luokassa

VR:n ruotsalaisserkku SJ on käsittääkseni melko tunnettu monopoliliikenteensä kiskurihinnoista. Ja niin kauan kuin meidän tilannettamme verrataan X2000-junaan, täällä on aihettakin tyytyväisyyteen. Ruotsissa rataverkko on kuitenkin monin paikoin paremmassa kunnossa kuin meillä, ja X2000-junan nopeuksia voidaan hyödyntää suuremmassa laajuudessa kuin Pendolinon nopeuksia meillä. Myös matkustusmukavuudeltaan Pendolino vastaa lähinnä IC-junaa. Kun suomalaisia hintoja vertaakin ruotsalaiseen IC-junaan, jonka palvelutaso lienee meikäläistä lähinnä, kiskurimainen SJ ei näytäkään enää yhtään VR:ää kiskurimaisemmalta. Kiintoisaksi asian tekee se, että nykyinen SJ on vain henkilöliikennettä harjoittava ja vakavista talousvaikeuksista kärsinyt yritys (jolla siis säästöpaineita pitäisi olla runsaasti) kun taas VR:llä on edellytykset harrastaa kermankuorintaa kautta maan. Onko Euroopan ahneimmaksi kiskurirautatieksi joskus tituleerattu SJ siis vihdoin saamassa uskottavan haastajan? VR on korottanut lippujen hintoja viime vuosina jo tuntuvasti, ja saattaa toistaa proseduurin taas muutaman vuoden sisällä. Toivon todella, ettei näin käy. VR on kuitenkin mitä suurimmassa määrin hyvinvointiyhteiskuntaa ylläpitäväksi tarkoitettu voima. Millään joukkoliikenneyrityksellä (paitsi ehkä jollain risteilyvarustamolla tai lentoyhtiöllä) ei ole tulevaisuutta, jos hintataso on tavalliselle palkansaajalle liian korkea. Tämä luonnonlaki pätee jopa kaikkivoipaan VR:ään.
 
JE sanoi:
Ruotsissa väli Tukholma-Östersund, 550 km, maksaa:
546 SEK eli noin 60 EUR IC-junalla 2. luokassa
985 SEK eli noin 110 EUR X2000-junalla 2. luokassa
SJ:llä on nykyisin "Just Nu" -luokka. Just Nu 2 -luokassa satunnaiseen aikaan matkustettuna tuo Tukholma-Östersund väli maksaa reilut 700 kruunua. Just Nu 1 -luokassa sama väli samaan aikaan maksaa vain 698 kruunua! Nämä hinnat sain jollekin ensi lauantain lähdölle. Ensi viikon perjantaille olisin saanut Just Nu 2 -luokan matkan hintaan 705 kruunua. Hinnat siis vaihtelevat matkustusajan mukaan. Olisiko ruuhkaisimmille junille suurempi hinta?
 
Valitsin mahdollisimman "tavalliset" hinnat. Mutta toki alennuksia aina on, kyllähän VR:kin on testannut niitä NSB:n 90-luvulla kehittämiä "vihreitä lähtöjä", eli halvennettuja vuoroja. Ovatko nuo "Just Nu" -hinnat muuten IC:lle vai X2000:lle?
 
JE sanoi:
Ovatko nuo "Just Nu" -hinnat muuten IC:lle vai X2000:lle?
Antamani hinnat ovat X2000-junalle. Nykyisin kai alennuksia saa muihinkin juniin.

Noin kaksi vuotta sitten etsin halpoja junayhteyksiä Ruotsista. Silloin ei muistaakseni alennuksia saanut joka junaan, vain X2000-junaan. Halvimmillaan matka Tukholmasta Malmöhön olisi maksanut noin 200 kruunua! Lippu olisi tietysti pitänyt ostaa heti. Muistaakseni eivät silloin myyneet halpoja lippujaan ulkomaille.
 
339-DF sanoi:
Meillä ei taida eka luokka kannattaa kaukojunissakaan, kun kymmenestä vaunusta ehkä puolikas, jos enää sekään, on 1. luokkaa.

Tupakkaosastoja oli ainakin lokakuun lopulla junissa.
Eihän Suomessa enää varsinaista 1.luokkaa olekaan, sillä IC-ja Pendolino-junissa on käytössä kaikenmaailman Plus- ja Business-lisäpalveluita, jotka toki hinnaltaan vastaavat taannoista ekaluokkaa, mutta ovat sikäli parempaa, että niissä matkan hintaan sisältyy apetta ja joitakin teknisiä oheispalveluita -tai näin siis ainakin väitetään, itse en ole koskaan muualla matkustanut, kuin "möykässä"...
Pendolinon ylihintainen konsepti voisi olla jotenkin perusteltu, jos juna olisi yksiluokkainen ja kaikille matkustajille tosiaan kuuluisi lipun hintaan aamiainen/välipala ja ajanvietettä.

Savustamojen kohdalla VR:n logiikka on venytetty äärimmilleen: Sinisissä junissa, joissa on vain yksi matkustusluokka mutta ei ilmastointia, on kuitenkin ravintolavaunu ja röökihytti. Näitä kalliimmissa (perusteluna parempi palvelutaso!) IC2:ssa puolestaan ei ole ravintolaa eikä savustamoa -jollaisten olemassaolo saattaa olla monelle matkustajalle ehto junan valitsemiseen matkantekovälineekseen. Sibelius-juna mahorkankatkuisine avosavustamoineen taas on ihan oma lukunsa...

Suomessa olisi syytä luoda maaliikenteeseen selkeä lippujärjestelmä: On perushinta kahden eri paikkakunnan välille, jonka mukaan sekä bussi- että junaoperaattoreilla on oikeus asiakkaitaan laskuttaa. Lisähintaa saa periä vain Business-tai Plus-tyyppisestä palvelusta, ei vain siitä, että vuoroa satutaan operoimaan hiukan uudemmalla vaunukalustolla.
 
Takaisin
Ylös