- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Tuo on ollut tiedossa jo kauan. Intercity sinänsä ei ole muuta kuin kansainvälinen nimitys tietyn tasoiselle pikajunalle. Siniharmaat vaunut alkavat olla monilta ominaisuuksiltaan niin hankalia ja vanhentuneita että siksi joutavat pois kaukojunaliikenteestä. Vaihtoehtona olis täyssaneeraus joka olisi kallista sekin. Mielestäni ne pitäisi myydä romuhinnalla Baltian maiden rautateille niin että saisivat edes jotain länsimaista kaukojunakalustoa, ja se helpottaisi myös suomalaisten matkailijoiden liikkumista kyseisissä maissa.Kani sanoi:Tässähän tämä ongelma on, että kun sinisiä junia ajetaan väkisin alas, kohta kaikki kaukojunat ovat vähintään Intercityjä. 80-luvulla kun IC oli uusi tuote, lisähinnalle sai katetta. Intercityille raivattiin aikatauluista parhaat matka-ajat ja kalusto tarjosi jotain uutta.
Lentääkö Ryanair kotimaan reittejä? Todellisuudessa halpalentoyhtiöt eivät vielä ole pystyneet uhkaamaan Finnairin markkinajohtajuutta, ja samoin kävisi luultavasti kilpailevan halpajunayhtiön kanssa. Jos Suomeen syntyy VR:lle kilpailijoita, niin ne syntyvät tavaraliikennepuolelle, ja mahdollisesti pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä, kun lainsäädäntö aikanaan sallii.Kani sanoi:Suomen kiskoille tarvittaisiin Ryanaireja ja Blueoneja hoitamaan tavallisen kansan tavallista pikajunaliikennettä, kun se ei enää monopolia kiinnosta. Mikään keinotekoinen VR:n hintojen laskeminen ei toimi, jos yhtiön politiikka on panostaa vain yhdenlaisiin tuotteisiin.
Bussit ovat ymmärtääkseni onnistuuneet napata junilta hintatietoisia matkustajia, joille matkan nopeus ja matkustusmukavuus eivät ole tärkeimmät valintakriteerit matkustustapaa valittaessa. Näin on asian laita myös muualla Euroopassa, ei vähiten Ruotsissa.
t. Rainer