- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Ic-junien osalta on totta, että 1- ja 2-kerroksisten vaunujen varustetasossa on merkittävä ero. Lisäksi vaunujen käyttöön vaikuttaa ravintolavaunun alv-ale, jossa mukaan ostettavien elintarvikkeiden hinta on halvennut.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että 1-kerroksinen IC-vaunu on matkustusmukavuudeltaan parempi kuin 2-kerroksinen. Toki 2-kerrosvaunu on uudempi, mutta penkit ovat kovemmat ja ahtaammat, matkatavarahyllyllä on niukemmin tilaa (esim. iso matkalaukku ei mahdu), joutuu raahaamaan laukkuja portaissa jne. Erityisesti eron havaitsee 1. luokassa, jota nykyään kaiketi myös Business-luokaksi kutsutaan 2-kerrosvaunujen yhteydessä. Tuo osasto vastaa mukavuudeltaan toisen luokan osastoa. Penkit ovat yhtä ahtaat, vain materiaali taitaa olla vähän eri (mutta ei parempi).
Business-osasto on itse asiassa niin surkea, että sen jälkeen kun lehtitarjontaa supistettiin, päättelin että edes työmatkoilla -- vaikka firma maksaa -- ei kannata maksaa siitä lisähintaa vaan mennä suoraan 2. luokkaan. Pendolinossa sentään 1. luokassa on edes vähän tilavammat penkit.
No, myönnettäköön että 2. kerroksessa matkustaminen on hieman rauhallisempaa, kun ei ole läpi kulkevia matkustajia. Myös lisäpalveluita kuten inva-wc / lastenhoitohuone, perheosasto, leikkitila yms. löytyy kiitettävästi. Mutta miksi ihmeessä uusi hieno kalusto on tehty niin ankeaksi sisustuksella ja kalustuksella? Ja vastaan itselleni: vaikuttaa siltä, että ainoat kriteerit ovat olleet kestävyys ja nopea siivottavuus (kova lattiamateriaali, ei kunnon verhoja, roskikset pelkkiä pussinippuja). Täytyy sanoa, että vaikka perinteisesti Suomessa suositaan mieluummin linoleumia yms. kuin kokolattiamattoa, niin esim. Pendolinon 1. luokan kokolattiamatto tuntuu ihan eri tavalla ylelliseltä, ja pitkällä matkalla ei tunnu ollenkaan pahalta ajatukselta ottaa kengät pois jalasta ja tassutella siinä sukkasillaan (jos kehtaa) -- 2. luokan kovalla ja kuraisella lattialla ei välttämättä tunnu yhtä hyvältä ajatukselta...