Junatien metrosilta

Eikö tuolle välille pysty rakentamaan väliaikaista siltaa korjausten ajaksi? Onko väliaikaista siltaa ja sen kustannuksia edes selvitetty?
 
Eikö tuolle välille pysty rakentamaan väliaikaista siltaa korjausten ajaksi? Onko väliaikaista siltaa ja sen kustannuksia edes selvitetty?
Maallikkona ajattelisin, että ei onnistu tuohon, kun on mutkitteleva silta ahtaassa paikassa, joka kulkee vielä aseman ja kauppakeskuksen läpi. Jutun perusteella korjattava osa yltää aseman puolelle ainakin. Ja vielä kun sillalle noustaan tunnellista.
 
Huh, eikös samoihin aikoihin pitänyt alkaa Itäväylän remontti Kulosaaren kohdalla ja väylään jäisi yksi kaista per suunta? Toivottavasti sitä siirretään, muutenhan tuosta tulee ihan mahdoton kaaos - ja varmaan tulee muutenkin, kun kesä ei enää riitäkään.
 
Huh, eikös samoihin aikoihin pitänyt alkaa Itäväylän remontti Kulosaaren kohdalla ja väylään jäisi yksi kaista per suunta? Toivottavasti sitä siirretään, muutenhan tuosta tulee ihan mahdoton kaaos - ja varmaan tulee muutenkin, kun kesä ei enää riitäkään.
Uutisessa sanottiin näin:
Erikoisseurannassa on muiden muassa Kulosaaren silta. Sillassa havaittiin halkeamia, joiden arveltiin johtuvan alueen raskaista rakennustöistä.

Silta on määrä purkaa ja korvata uudella sillalla, kun Laajasalon raitiotie aloittaa liikennöinnin. Tämä urakka siirtyy nyt tehtäväksi Junatien metrosillan peruskorjauksen jälkeen.
Sitten vain toivotaan ettei sen kunto yhtäkkisesti heikkene, niin että joutuisivat tekemään noita samaan aikaan.
 
  • Tykkää
Reaktiot: APH
Kuinka monta matkustajaa kulkee Herttoniemen ja Sörnäisten välillä huipputuntina? Monta bussia tarvittaisiin ja mihin nuo bussit mahtuvat Herttoniemessä ja Hakaniemessä? Pitääkö Hakaniemen torista, siis torialueesta, tehdä väliaikainen bussipysäkki?

Mistä kuljettajat ja bussit? Kotimaasta voi olla hyvinkin vaikea löytää suurta määrää lisäkuskeja muutaman kuukauden keikkailuun. Tuodaanko bussit ja kuljettajat ulkomailta?
 
Tuossa on pakko järjestää korvaava liikenne niin, että ratikat ajaa Mikonkadulta Yliskylään ja sieltä jatketaan busseilla ympäri itää. Toivottavasti Kymppi nyt ymmärtää, että Kaisaniemenkatua ei voi repiä auki juuri 2027.

Onkos Sörnäisissä kääntömahdollisuus, vai missä lännestä tulevat metrojunat käännetään takaisin?
 
Tuossa on pakko järjestää korvaava liikenne niin, että ratikat ajaa Mikonkadulta Yliskylään ja sieltä jatketaan busseilla ympäri itää. Toivottavasti Kymppi nyt ymmärtää, että Kaisaniemenkatua ei voi repiä auki juuri 2027.
Ei ratikan ja Kaisaniemenkadun radan kapasiteetti tuohon riitä ja ratikka on myös aivan liian hidas yhteys.
 
Ei [...] Kaisaniemenkadun radan kapasiteetti tuohon riitä
Mihin se nyt loppuisi? Sinnehän on Höseli piirtänyt juuri tuon Yliskylän linjan ja sen lisäksi vielä Kalasataman linjan, Tuusulanväylän linjan ja Viikin linjan. Et kai tarkoita, että Höseli olisi tehnyt suunnitteluvirheen?

Oletko myös sitä mieltä, että Yliskylän ratikan on jäätävä pysyvästi Hakaniemeen eikä sitä voi jatkaa suunnitellusti Länsisatamaan?
 
Ei se kapasiteetti mihinkään lopu kun yksityisautot poistetaan tukkimasta liikennettä.

Entäs tää HSL:n Rautatientorin sulkujen aikana lanseeraama poikkeusjärjestely ettei ole poikkeusjärjestelyä ollenkaan ja liikkujat vaan häviää johonkin?
 
Ei se kapasiteetti mihinkään lopu kun yksityisautot poistetaan tukkimasta liikennettä.
Ei tuo riitä. Jos halutaan ratikoille suuri kapasiteetti pitää poistaa kaduilta myös bussit, jalankulkijat, pyöräilijät ja vähentää pysäkkejä.

Kaisaniemenkatu- Siltasaarenkatu reitti on jo nykyään, silloin kun ei ole remontissa, erittäin kuormitettu ja Laajasalon linjan käynnistyttyä vielä kuormitetumpi eikä sieltä löydy riittävästi kapasiteettia itämetron keskustayhteydelle junatien siltaremontin aikana.

Tarvittava kapasiteetti voisi ehkä olla 2000-2500 istuinta ja yhteensä 3000-3500 matkustajaa huipputunnissa ruuhkasuuntaan junatien siltaremontin metrokatkon aikana. Osa itämetron kuormituksesta toki siirtyy varmaan Pasilaan, Oulunkylään ja ehkä Pukimäkin/Malmin suuntaankin, riippuen mihin kaikkialle bussilinjoja tulee katkon aikana, mutta itämetron keskustakysynnässä puhutaan kuitenkin suurista matkustajamääristä, jotka kulkevat aika kauas ja haluavat siitä syystä yleensä istua.

Toisaalta Helsingin oloihin sopivan raitiotien lisäkalustonkin hankkiminenkin aika lyhyellä varoitusajalla vuodelle 2027 lyhyttä aikaa varten on vaikeaa ja kallista. Raitiovaunu on myös vilkkaissa kaupunkioloissa aika hidas, koska raitiovaunu pysähtyy joka pysäkillä ja joutuu käytännössä kulkemaan kaduilla muun liikenteen ehdoilla. Bussin tai kaikkien bussien, osa voi pysähtyä useammin ei välttämättä taas tarvitse pysähtyä yhtään kertaa pysäkille Herttoniemen ja Hakaniemen tai Itäkeskuksen ja Hakaniemen välillä ja suuri osa matkasta on moottoriväylää. Ratikka ei taas pysty toista ratikkaa ohittamaan.

Ajatus, että idän busseista vaihdettaisiin laajasti ratikkaan Yliskylässä ei ole järin toteuttamiskelpoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos Sörnäisissä kääntömahdollisuus, vai missä lännestä tulevat metrojunat käännetään takaisin?
Sörnäisissä ei ole kääntömahdollisuutta, joten lännen pääteasema on luultavasti Hakaniemi. Sörnäisiin asti ajaminen vaatisi sen, että Hakaniemessä ajettaisiin molemmilta raiteilta joka toinen juna itään ja joka toinen juna länteen, ja se olisi todennäköisesti aivan liian vaikea konsepti matkustajille.
Entäs tää HSL:n Rautatientorin sulkujen aikana lanseeraama poikkeusjärjestely ettei ole poikkeusjärjestelyä ollenkaan ja liikkujat vaan häviää johonkin?
Kyllähän Rautatientorin sulun aikana ajettiin ylimääräistä ratikkaliikennettä Kampin ja Hakaniemen välillä.
 
Kyllähän Rautatientorin sulun aikana ajettiin ylimääräistä ratikkaliikennettä Kampin ja Hakaniemen välillä.
Lisäksi osa 510 vuoroista ajettiin nivelbusseilla. Toivottavasti tällä kertaa HSL onnistuu ottamaan paremmin huomioon linjoille 500/510 tarvittavan lisäkapasiteetin
 
Sörnäisissä ei ole kääntömahdollisuutta, joten lännen pääteasema on luultavasti Hakaniemi. Sörnäisiin asti ajaminen vaatisi sen, että Hakaniemessä ajettaisiin molemmilta raiteilta joka toinen juna itään ja joka toinen juna länteen, ja se olisi todennäköisesti aivan liian vaikea konsepti matkustajille.
Ja myös Sörnäisiin ajamista varten vuorovälin tulee olla vähintään 5 minuuttia, mika ei riittää kuudeksi kuukaudeksi.
 
Mahtaakohan olla kapasiteetin puolesta mitenkään mahdollista ajaa ratikkaa tuolloin Kalasatamasta Nihdin kautta Hakaniemeen? Jatkohan ei ole pitkä Nihdistä linjalle 13, mutta pystyykö Hakaniemessä kääntämään tuota yhdessä Yliskylän ratikan kanssa ja riittääkö 2-suuntainen kalusto? Tietysti varmaan teoriassa Hakaniemen torille voisi rakentaa myös väliaikaisen kääntöpaikan? Mutta en tiedä onko tuollaisessa mitään järkeä verrattuna korvaaviin busseihin.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Kyllähän Rautatientorin sulun aikana ajettiin ylimääräistä ratikkaliikennettä Kampin ja Hakaniemen välillä.
Ruoholahdesta sen sijaan ainoa metroasema idän puolella jonne oli suora yhteys oli Sörnäinen bussilla 8X. Ruoholahti oli varmaan yhteyksien kannalta yksi pahimmista kärsijöistä tuossa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös