Vs: Junien jarrutyyppien turvallisuus
Tuolta osin se ei ole harvinaista. Varsin tyypillisesti jokaiselle telille on oma jarrusylinteri.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:41 ----------
Sellaista systeemiä ainakin käytetään, jossa jarrusylintereihin menevä "jarruttava ilma" otetaan erillisestä varastosäiliöstä, joka ladataan 8-10 barin pääsäiliöjohdosta. Välissä on releventtiili, joka saa ohjauspaineen toimintaventtiililtä. Eli kun yksinkertaisemmassa systeemissä toimintaventtiili syöttää apuilmasäiliöstä suoraan ilman jarrusylintereille, tässä se syöttääkin vain ohjauspaineen releventtiilille. Releventtiili vastaa hieman samaa kuin rele sähkömaailmassa: pienemmällä paineella tai ilmamäärällä ohjataan suuremman paineen läpikulkua, halutussa suhteessa. Tästä saadaan se hyöty, että kun jarrujohdon ilmaa ei käytetä työilmana, voi apusäiliön koko ja koko järjestelmän ilmatilavuus olla pienempi, ja tätä myöten jarrutusviiveet ovat lyhyempiä. Fyysistä ilmayhteyttä ei näiden välillä ole, joten ainakaan tätä kautta ei pääse ilmaa vuotamaan jarrujohtoon. Lisäksi, releventtiilejä on käsittääkseni yksi per teli, joten yhden vikaantuminen ei tee vaunua jarruttomaksi.
Kyllä, Helsingin onnettomuudessa irronneiden vaunujen ilmajarrut suljettiin pois käytöstä tarkoituksella, mikä oli seuraus virheellisestä tilannearviosta. Jarrujen tyypillä ei tässä tapauksessa siis ollut merkitystä. Jarrut sulkenut henkilö oletti, että vaunut ovat mekaanisesti kytketty junan "toimivaan" osaan, mutta ei tarkastanut onko asia todella näin. Ei ollut.
Mutta yllä selität järjestelmän kahdentamisen vaikutusta. Kimmo Lumirae kirjoitti aiemmin, että se on harvinaista.
Tuolta osin se ei ole harvinaista. Varsin tyypillisesti jokaiselle telille on oma jarrusylinteri.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:41 ----------
Onkohan jossain netissä kunnollista selostusta itsetoimijarrusta, joita esimerkiksi Suomessa vaikkapa sinisissä vaunuissa käytetään? Vaunujen alkuperäinen yhden säiliön itsetoiminen ilmajarru on selvä asia, mutta kun lisätään letkuja ja etenkin säiliöitä, olen pikkuisen pihalla. Onko mahdotonta, että esimerkiksi kahden jarrujohdon, tai ylipäänsä useamman säiliön järjestelmässä, venttiilivian vuoksi paineilmaa pääsisi jarrujohtoon? (ollaan muuttojen välissä, ja kaikki kirjallisuus -- Ivalo ja VR:n historiikit mukaanlukien -- on varastoituna pahvilaatikoissa).
Sellaista systeemiä ainakin käytetään, jossa jarrusylintereihin menevä "jarruttava ilma" otetaan erillisestä varastosäiliöstä, joka ladataan 8-10 barin pääsäiliöjohdosta. Välissä on releventtiili, joka saa ohjauspaineen toimintaventtiililtä. Eli kun yksinkertaisemmassa systeemissä toimintaventtiili syöttää apuilmasäiliöstä suoraan ilman jarrusylintereille, tässä se syöttääkin vain ohjauspaineen releventtiilille. Releventtiili vastaa hieman samaa kuin rele sähkömaailmassa: pienemmällä paineella tai ilmamäärällä ohjataan suuremman paineen läpikulkua, halutussa suhteessa. Tästä saadaan se hyöty, että kun jarrujohdon ilmaa ei käytetä työilmana, voi apusäiliön koko ja koko järjestelmän ilmatilavuus olla pienempi, ja tätä myöten jarrutusviiveet ovat lyhyempiä. Fyysistä ilmayhteyttä ei näiden välillä ole, joten ainakaan tätä kautta ei pääse ilmaa vuotamaan jarrujohtoon. Lisäksi, releventtiilejä on käsittääkseni yksi per teli, joten yhden vikaantuminen ei tee vaunua jarruttomaksi.
Oliko viimeisin matkustajavaunujen vyöryminen Helsinkiin oikeastaan ilmajarrujen syytä, vai oliko syynä se, että toimiva ilmajarru _tehtiin_ toimimattomaksi? Vastaavanlainen tapaus tehtiin sähkö+jousijarrumaailmassa Göteborgissa maaliskuussa 1992. Silloin toimiva jousijarru _tehtiin_ toimimattomaksi. Tuon tempun saattaa muuten tehdä Helsingissäkin.
Kyllä, Helsingin onnettomuudessa irronneiden vaunujen ilmajarrut suljettiin pois käytöstä tarkoituksella, mikä oli seuraus virheellisestä tilannearviosta. Jarrujen tyypillä ei tässä tapauksessa siis ollut merkitystä. Jarrut sulkenut henkilö oletti, että vaunut ovat mekaanisesti kytketty junan "toimivaan" osaan, mutta ei tarkastanut onko asia todella näin. Ei ollut.