- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
En löytänyt tälle vielä omaa ketjua, joten aloitan uuden. Tässä keskusteltakoon sekä junissa että asemilla esitettävästä matkustajainformaatiosta valtion rataverkolla.
Löysin sattumalta VR:n sivuilta tällaisen tiedon:
"VR testaa marraskuusta 2012 alkaen yhden Pendolino-junan infomonitoreissa monipuolisen matkustustiedon esittämistä. Kokeilu kestää noin puoli vuotta, ja sen aikana kerätään asiakkaiden mielipiteitä uudesta palvelusta sekä kokemusta tekniikan toimivuudesta.
Junan monitoreissa näkyy junamatkan aikana mm. tietoa junan nopeudesta, etäisyydestä seuraavaan asemaan ja väliasemista. Näytöissä esitetään myös Ylen uutisia, säätietoja sekä VR:n markkinointiviestintää. Kokeilun tavoitteena on parantaa asiakasviestintää."
Onko jollakulla esittää kuvia tästä? VR:n junissa oleva matkustajainformaatio on omasta mielestäni tähän mennessä ollut lähinnä surkuhupaisaa. Se nopeus ja kello eivät taida edelleenkään näkyä yhtä aikaa. Kuulutuksetkin näytetään teksteinä, mikä tarkoittaa että se sisältää teksti-informaatiolle paljon turhaa informaatiota, mikä puheessa on pakko olla mukana. Tekstin ja puheen redundanssi toimivat ihan eri tavalla. Siksihän metroissakaan ei lue näytöissä "Seuraavana Kaisaniemi" vaan pelkkä "Kaisaniemi". Myös kaikki Pasilan vaihtoyhteydet pitäisi näyttää kaaviona tai muuten visualisoituna eikä minään proosatekstinä.
Käsittämätöntä, ettei VR:llä kukaan ole huolehtinut tuollaisesta tärkeästä osasta corporate identitya (käytän yrityskuvasta tahallani englanninkielistä ilmaisua viitatakseni asian kansainvälisesti tunnettuun tärkeyteen). Toivoa sopii kehitystä asiassa. Sinänsä en ymmärrä, miksi kokeilu tehdään vain Pendolinoissa. Ehkä VR:llä on paha tarve differentioida Pendolinoa edes jotenkin InterCityistä (miksi tämän käsitteen englanninkielisyydestä ei muuten koskaan valiteta), kun nopeus sitä harvoin enää tekee.
Yksinkertaisen ja visuaalisesti korkeatasoisen infojärjestelmän koodaaminen maksaisi korkeintaan viisi numeroa eli ei yhtikäs mitään. Ylläpito ehkä vuodessa toiset viisi numeroa.
(PS. En laittanut quote-tagien sisään, koska silloin sitä ei voi lainata omaan vastaukseensa automaattisesti. Ja minusta muutenkin olisi loogisempaa, jos quote-lohko tarkoittaisi vain foorumin sisäistä lainausta. Olen visuaalisesti tottunut tulkitsemaan ne aina jonkun foorumilaisen sanoiksi. Parasta olisi, jos ulkopuoliselle lohkolainaukselle olisi oma taginsa, mutta siihen ei vBulletin toki taivu.)
---------- Viestit yhdistetty 26.12.2012 klo 0:02 ---------- Previous Post was on 25.12.2012 at 23:59 ----------
Nämä ehkä voi siirtää tänne ketjuun:
http://jlf.fi/f19/6060-junahavaintoja-2012-a/index24.html#post142650
http://jlf.fi/f19/6060-junahavaintoja-2012-a/index24.html#post142692 (keskiosa)
Löysin sattumalta VR:n sivuilta tällaisen tiedon:
"VR testaa marraskuusta 2012 alkaen yhden Pendolino-junan infomonitoreissa monipuolisen matkustustiedon esittämistä. Kokeilu kestää noin puoli vuotta, ja sen aikana kerätään asiakkaiden mielipiteitä uudesta palvelusta sekä kokemusta tekniikan toimivuudesta.
Junan monitoreissa näkyy junamatkan aikana mm. tietoa junan nopeudesta, etäisyydestä seuraavaan asemaan ja väliasemista. Näytöissä esitetään myös Ylen uutisia, säätietoja sekä VR:n markkinointiviestintää. Kokeilun tavoitteena on parantaa asiakasviestintää."
Onko jollakulla esittää kuvia tästä? VR:n junissa oleva matkustajainformaatio on omasta mielestäni tähän mennessä ollut lähinnä surkuhupaisaa. Se nopeus ja kello eivät taida edelleenkään näkyä yhtä aikaa. Kuulutuksetkin näytetään teksteinä, mikä tarkoittaa että se sisältää teksti-informaatiolle paljon turhaa informaatiota, mikä puheessa on pakko olla mukana. Tekstin ja puheen redundanssi toimivat ihan eri tavalla. Siksihän metroissakaan ei lue näytöissä "Seuraavana Kaisaniemi" vaan pelkkä "Kaisaniemi". Myös kaikki Pasilan vaihtoyhteydet pitäisi näyttää kaaviona tai muuten visualisoituna eikä minään proosatekstinä.
Käsittämätöntä, ettei VR:llä kukaan ole huolehtinut tuollaisesta tärkeästä osasta corporate identitya (käytän yrityskuvasta tahallani englanninkielistä ilmaisua viitatakseni asian kansainvälisesti tunnettuun tärkeyteen). Toivoa sopii kehitystä asiassa. Sinänsä en ymmärrä, miksi kokeilu tehdään vain Pendolinoissa. Ehkä VR:llä on paha tarve differentioida Pendolinoa edes jotenkin InterCityistä (miksi tämän käsitteen englanninkielisyydestä ei muuten koskaan valiteta), kun nopeus sitä harvoin enää tekee.
Yksinkertaisen ja visuaalisesti korkeatasoisen infojärjestelmän koodaaminen maksaisi korkeintaan viisi numeroa eli ei yhtikäs mitään. Ylläpito ehkä vuodessa toiset viisi numeroa.
(PS. En laittanut quote-tagien sisään, koska silloin sitä ei voi lainata omaan vastaukseensa automaattisesti. Ja minusta muutenkin olisi loogisempaa, jos quote-lohko tarkoittaisi vain foorumin sisäistä lainausta. Olen visuaalisesti tottunut tulkitsemaan ne aina jonkun foorumilaisen sanoiksi. Parasta olisi, jos ulkopuoliselle lohkolainaukselle olisi oma taginsa, mutta siihen ei vBulletin toki taivu.)
---------- Viestit yhdistetty 26.12.2012 klo 0:02 ---------- Previous Post was on 25.12.2012 at 23:59 ----------
Nämä ehkä voi siirtää tänne ketjuun:
http://jlf.fi/f19/6060-junahavaintoja-2012-a/index24.html#post142650
http://jlf.fi/f19/6060-junahavaintoja-2012-a/index24.html#post142692 (keskiosa)