Jyväskylän paikallisliikenne

Ihan kiva, rapakeleillä ehkä ei niin vetävän näköinen. Ensimmäisen sekunnin vaikutelma oli, että VR:n kaksikerrosvaunujen luontoteipit on laitettu yksikerroksiseen linja-autoon.
 
Mielestäni Jyväskylän uusi tilaajaväritys on onnistunut. Värit ovat mielestäni pireeitä ja kuvaaat joukkoliikenteen vihreää imagoa hyvin.
Toivottavasti sama värikonsepti ja desing ulottuvat myös joukkoliikenteen tiedotteisiin, matkakorttiin/matkailijalippuun ja aikatauluihin. Odotan ensi kesää ja projektin alkua mielenkiinnolla.
 
Ongelmana tuossa värityksessä on se ettei esim. kolarikorjauksen yhteydessä ole välttämättä heti laittaa sopivan väristä kylkiluukkua tilalle. PK-seudulla bussifirmoilla on yleensä valkoisia tai harmaita varaosia eikä niitä sitten viitsitä maalata bussin väritykseen sopiviksi. Toivottavasti Jyväskylän tilaajaorganisaatiolla on jokin sanktiosysteemi olemassa jottei bussilaivasto muutaman vuoden kuluttua ole aivan tilkkutäkkivärityksissä.
 
Onko Jyväskylässä paremmin varusteltuja Kabuseja kuin täällä Kuopiossa? Täkäläisistä Kabuseista puuttuu takaikkunat - jyväskyläläisessä versiossa näyttää olevan sellainen...:D

Eihän toki ole, mutta jotta vastaavat vastimuksia niin pitäishän sellaiset tehdä ;)
 
Jyväskylä on tänään julkistanut päivitetyn tarjouspyynnön. Kohteen 2 kalustomäärä on laskenut 25:stä 23:een, joka jakautuu seuraavasti: 2 uutta 2-akselista, 2 uutta teliä, 3 käytettyä teliä, 16 käytettyä 2-akselista. Lisäksi 2 vara-autoa
 
Jyväskylästä kantautuu Ylen uutinen tänään päättyneestä tarjouskilpailusta. Viisi osakeyhtiötä on jättänyt tarjouksensa: Jyväskylän Liikenne, Onnibus, Pohjolan Matka, Tilausliikenne SP Lehtonen sekä Veolia Transport West.
 
Ongelmana tuossa värityksessä on se ettei esim. kolarikorjauksen yhteydessä ole välttämättä heti laittaa sopivan väristä kylkiluukkua tilalle. PK-seudulla bussifirmoilla on yleensä valkoisia tai harmaita varaosia eikä niitä sitten viitsitä maalata bussin väritykseen sopiviksi. Toivottavasti Jyväskylän tilaajaorganisaatiolla on jokin sanktiosysteemi olemassa jottei bussilaivasto muutaman vuoden kuluttua ole aivan tilkkutäkkivärityksissä.

Omastamielestäni tuo Jyväskylän tilaajaväritys on aivan turha, ja lisäksi säädökset autojen sisätilojen kankaiden ja kuljettajan vaatetusten osalta on aivan järjettömiä.. Kyllä siinä voi olla kalusto aikalailla tilkkutäkkivärityksessä, jos jokin vaurio tulee tuommoiseen tilaajaväritteiseen autoon, niin ei sitä olekkaan niin helppo varmasti korjatakkaan ihan käden käänteessä.. Mutta tämä Jykylän kilpailutus taitaa olla ainut, missä "säädökset" on vedetty noinkin tiukiksi.. Kuopiossa ei minunmuistaakseni ole noinkaan tiukkoja ehtoja..
 
Onnibus voitti Jyväskylän paikallisliikenteen kilpailussa 74 bussin liikennöinnin eli lähes koko kaupunkiseudun joukkoliikenteen hoidon. Vain yksi kolmen bussin kohde meni toiselle yritykselle. Optioineen sopimus on yli sadan miljoonan euron arvoinen. 1.7.2014 alkava liikenne merkitsee varakalustoineen 86 bussin hankintaa ja 130 työntekijän rekrytointia. Onnibus Oy:n voittamissa kohteissa sopimusten peruskaudet päättyvät vuosina 2018-2021, joita seuraa mahdollisuus 2-3 vuoden optiokausiin.

http://www.onnibus.fi/onnibus-on-jyvaskylan-paikallisliikenteen-voittaja/
 
Olisi mielenkiintoista nähdä muidenkin tarjoajien hinnat sekä tarjottu kalusto; ovatko nämä jossain nähtävissä?

Kun kerran hankintapäätös tulee julkisesti nähtäväksi 28.10. Jyväskylän kirjaamossa, saa hinnat tietoon sillä, että joku käy ne kirjaamosta katsomassa ja kertoo sitten tänne.

Koska kyseessä oli puhdas hintakilpailu, ei voida edes puhua tarjotusta kalustosta. Uusia pitää tulla kuhunkin kohteeseen vaadittu määrä ja nyt kun voittajalla ei ole ennestään käytettyä kalustoa tuonne, nähtäneen vasta sitten liikenteen alkaessa, minkälaista käytettyä kalustoa liikennöitsijä on onnistunut haalimaan.

Tämä oli nyt ensimmäinen iso 1.7.2014 alkavan liikenteen kilpailutus ja markkinat siirtyivät siinä kerrasta "paronilta" uuden ajan yritykselle. Vuoden päästä Suomen bussiliikenteen markkinaosuudet voivat olla hyvin erilaiset kuin nyt...
 
Koska kyseessä oli puhdas hintakilpailu, ei voida edes puhua tarjotusta kalustosta. Uusia pitää tulla kuhunkin kohteeseen vaadittu määrä ja nyt kun voittajalla ei ole ennestään käytettyä kalustoa tuonne, nähtäneen vasta sitten liikenteen alkaessa, minkälaista käytettyä kalustoa liikennöitsijä on onnistunut haalimaan.

Liikenne alkaa 1.7.2014 kesäliikenteellä, joten hankinta-aikaa osalle kalustoa onkin hiukan enemmän, koska vasta talviliikenteessä tarvitaan koko kalusto käyttöön.
 
Takaisin
Ylös