Millähän kalustolla tätä Laukaan liikennettä on nyt operoitu?
Yleensä linjalla ovat Citywidet 530 ja 531, joskus joku muu Citywide. Arkiaamuisin ruuhkavuorossa näyttäisi olevan Volvo 8700LE teli.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Millähän kalustolla tätä Laukaan liikennettä on nyt operoitu?
Yleensä linjalla ovat Citywidet 530 ja 531, joskus joku muu Citywide. Arkiaamuisin ruuhkavuorossa näyttäisi olevan Volvo 8700LE teli.
Aijaa, onko näissä nyt sitten tarjouspyynnön mukaiset turvavyöt jne?
Kohteen 5 kilpailuun tuli vain 2 tarjousta, Jyväskylän Liikenne Oy:ltä ja Tilausajot Mennään Bussilla Oy:ltä. Näistä jälkimmäisen tarjous oli halvempi, joten se voitti.
Sanoisin että hankkivat autot leasing-sopimuksella. Kun tuotantoa on ainakin 8 vuotta ja mahdolliset optiot päälle niin kai se niin onnistuu. Sinänsä voisi veikata että paljoa ei tuosta voittoa jää käteen jos on halvalla tarjottu kun käytännössä kaikki autot, vähintään 5kpl on oltava uusia. Käytettyjä euro kutosia kun ei välttämättä ole ihan helppoa saada vara-autoiksi. Tietysti jokin jälkikäsittely on mahdollinen vaihtoehto jotta siihen päästään. Ja kun on kaasubusseista kyse, kannattaisi ehkäpä varmistella kahdella vara-autolla.Saapa nähdä kuinka Tilausajot Mennään bussilla Oy pärjäilee tällaisessa liikenteessä. Kyseinen firmahan liikennöi aiemmin linjaa 13 kun se oli vielä Elyn kilpailuttama. Tuolloin liikenteen hoidossa oli aikalailla ongelmia lähinnä sekä kaluston, että ajamattomien lähtöjen vuoksi. Saa nähdä millaista kalustoa linjalle nyt tulee. Tällaisen pienen firman haaste on varmasti se että riittääkö yksi vara-auto. Kuinka toimia jos kaksi linjan vakiautoa ei ole ajokunnossa. Ei ole varmaan kovin edullista pitää kokoajan valmiudessa yhtä, jopa kahta autoa jotka tarvitsee kuitenkin olla vaaditussa värityksessä ja myös vähintään euro6:a.
Saapa nähdä kuinka Tilausajot Mennään bussilla Oy pärjäilee tällaisessa liikenteessä. Kyseinen firmahan liikennöi aiemmin linjaa 13 kun se oli vielä Elyn kilpailuttama. Tuolloin liikenteen hoidossa oli aikalailla ongelmia lähinnä sekä kaluston, että ajamattomien lähtöjen vuoksi. Saa nähdä millaista kalustoa linjalle nyt tulee. Tällaisen pienen firman haaste on varmasti se että riittääkö yksi vara-auto. Kuinka toimia jos kaksi linjan vakiautoa ei ole ajokunnossa. Ei ole varmaan kovin edullista pitää kokoajan valmiudessa yhtä, jopa kahta autoa jotka tarvitsee kuitenkin olla vaaditussa värityksessä ja myös vähintään euro6:a.
Tästä aiheesta on nyt YLEN uutinen. Siinä kerrotaan päästöttömästä joukkoliikenteestä laajemminkin kuin vain Jyväskylän osalta.Tilausajot Mennään Bussilla Oy on saanut 8.7.19 vihdoin linjan 5 ajoon ensimmäisen biokaasuautonsa, joka kulkee järjestysnumerolla #52.
Auto on ensimmäinen Scania Citywide LE Suburban Jyväskylässä, ja niin ikään ensimmäinen biokaasuauto Jyväskylän joukkoliikenteessä.