Jyväskylän paikallisliikenne

Että sellaiset aikataulut. Olisivat edes siirtyneet tuosta ankeasta Koiviston Auton aikataulukaaviopohjasta uudempaan.

Mikäköhän olikaan aikanaan sen kalliin konsultin tekemän linjastosuunnitelman virka? Mikään ei näytä muuttuneen. Edes yöliikennettä ei Jyväskylän kokoisessa kaupungissa saatu aikaiseksi.

Sama sekasotku siis jatkuu kuin aiemminkin. Eikös Kuokkalastakin pitänyt alkaa päästä Vaajakoskelle, vai muistanko väärin? Eipähän tarvitse JL:n ainakaan liiaksi viilata uusia ajosarjoja.
 

Kaakatus, jolla leimataan ison yrityksen kaikki kuljettajat, ei hyödytä ketään. Jos haluaa oikeasta ongelmatilanteesta asiallista palautetta antaa, niin eihän siinä muuta tapaa ole, kuin lähettää asianomaiselle yritykselle yksilöivät tiedot siitä, että mitä, missä ja milloin tapahtui.

Käsittämättömintä tuossa on se, että tuo blogikirjoitus on Jyväskylän seudun liikenteen webbisivulla. Eipä taida minkään muun kaupunkiseudun joukkoliikennewebbisivuilta löytyä kirjoitusta, jossa leimataan jonkin tietyn liikennöitsijän henkilökunta pääsääntöisesti ajo- ja asiakaspalvelutaidoiltaan puutteelliseksi sekä työnantaja asioista piittaamattomaksi. Ei käy kateeksi jyväskyläläisiä, jos tällaiset poliitikot ovat joukkoliikenneasioita sotkemassa.
 
Käsittämättömintä tuossa on se, että tuo blogikirjoitus on Jyväskylän seudun liikenteen webbisivulla. Eipä taida minkään muun kaupunkiseudun joukkoliikennewebbisivuilta löytyä kirjoitusta, jossa leimataan jonkin tietyn liikennöitsijän henkilökunta pääsääntöisesti ajo- ja asiakaspalvelutaidoiltaan puutteelliseksi sekä työnantaja asioista piittaamattomaksi. Ei käy kateeksi jyväskyläläisiä, jos tällaiset poliitikot ovat joukkoliikenneasioita sotkemassa.

Ehkäpä jyväskylässä poliitikot elävät vielä ajassa jossa liikennöitsijä itse hoiti kaiken ja kaikki joukkoliikenteen ongelmat pystyi kaatamaan tämän niskaan. Nyt kun melkein kaikki onkin viranomaisen käsissä niin tästä kirjoituksesta voi todeta vain "ei kannata ampua omaan jalkaan". Ei kirjoitus ainakaan houkuttele lisää matkustajia. Vai lieneekö kirjoittajalla jotain henkilökohtaisesti operaattoria vastaan...
 
Luin tuon blogikirjoituksen eikä siinä ollut kyse sen paremmin "kaakattamisesta" kuin "omaan jalkaan ampumisestakaan".

Hyvä että kissa nostettiin pöydälle, juuri tuollaisia poliitikkoja tarvitsemme. Puolueesta tai sukupuolesta riiippumatta.

Jos joku kokee palvelun ynseäksi, kokemus on taatusti aito. Eikä se häviä sillä, että leimaa kirjoittajan höhläksi ja epäpäteväksi.

Paljon parempi lähtökohta olisi myöntää huono käytös ja koittaa parantaa sitä.

Eivät kaikki matkustajat enkeleitä ole, mutta osalla nykäskylän kuljettajista ei kyllä ole palveluasenne kohdallaan. Suurella osalla kyllä on.
 
Paljon parempi lähtökohta olisi myöntää huono käytös ja koittaa parantaa sitä.

Niinkö? Mitä veikkaat, johtaisiko satoja kuljettajia työllistävässä yrityksessä hedelmällisiin lopputuloksiin se, jos työnantaja yleisesti ottaen kyseenalaistaisi henkilökunnan asiakaspalvelu- ja ajotaidot? Tuskinpa - varsinkin kun väite ei varmastikaan vastaisi todellisuutta. Isoissakin bussifirmoissa reklamaatiot hoidetaan yksilöllisinä tapauksina jo pelkästään siitä syystä, että asiakaspalvelu- tai ajotaitoja koskevat reklamaatiot pääsääntöisesti kasautuvat samoille kuljettajille. Ja vakavissa ongelmatapauksissahan jollain aikavälillä on edessä kaksi vaihtoehtoa - joko tapojen parantaminen pysyvästi tai työsuhteen päättyminen.

Tuossa blogikirjoituksessa luetellaan joitakin epäkohtia ja perään vihjaillaan, että Suomen suurin linja-autoyritys ei olisi kiinnostunut kuljettajiensa ajotavasta, polttoaineenkulutuksesta tai asiakaspalvelutaidoista. Melko kovia ovat vihjailujen sisällöt. Linja-autoala kun on hyvin työvoimavaltainen ala ja tuloksenteko on hyvin suurissa määrin kiinni henkilöistä ratin ja penkin välissä, joten melko absurdeja ovat nuo vihjailut siitä, ettei työnantajalla olisi kiinnostusta em. asioihin. Näitä asioita tuo blogikirjoittaja ei ilmeisesti ymmärrä.
 
Asiakas on aina väärässä. Etenkin jos hän kehtaa kritisoida "palvelua".

Ei työnantajan tarvitse kaikkien ajajien käytöstä kyseenalaistaa. Riittää, että jokainen kuljettaja katsoo peiliin.

Näinkin tilanne paranee jo paljon
 
Asiakas on aina väärässä. Etenkin jos hän kehtaa kritisoida "palvelua".

Asiakas on varmaankin ollut oikeassa, mutta paikka ja muoto tuoda kritiikki esille ovat vääriä. Kun kyseinen asiakas on mukana joukkoliikennejaostossa ja kannanotto on lisäksi liikenteen tilaajan nettisivuilla niin tämähän on suora kannanotto siihen että meidän palvelua on heikkoa, älkää käyttäkö sitä. Vai oletko nähnyt että Tampereella Jolin, tai pääkaupunkiseudulla HSL:n edustajat moittisivat omilla nettisivuillaan omia palveluitaan?
 
Asiakas on aina väärässä. Etenkin jos hän kehtaa kritisoida "palvelua".

Nytpä ei ollut kyse tavallisesta asiakkaasta, vaan joukkoliikenneasioiden päätöksenteossa mukana olevasta poliitikosta. Hänen pitäisi ehkä ottaa selvää asioista tai sitten kenties olla puuttumatta niihin.

Ei työnantajan tarvitse kaikkien ajajien käytöstä kyseenalaistaa. Riittää, että jokainen kuljettaja katsoo peiliin.

Näinkin tilanne paranee jo paljon

Et ole varmaankaan alalla työskennellyt, ainakaan esimiespuolella? Minäpä valaisen: Asiakaspalvelun ongelmatapaukset eivät näe omassa käytöksessään juuri koskaan mitään ongelmaa. Peiliin katsomisella ei ole heidän käytökseen mitään vaikutusta. Herääminen todellisuuteen vaatii yleensä astetta rajumpia toimenpiteitä. Ongelmien ratkomisessa ei ole muuta tietä kuin case by case, eli tapaus kerrallaan.
 
Kerropa Vesa vähän omista taustoistasi. Tuntuu, että tuo täysin harmiton blogiteksti on nyt osunut jotenkin todella arkaan paikkaan. Oletko sinä se kuljettaja, joka ei hymyile, ei vastaa, ei pysähdy pysäkeillä. Vai kenties hänen esimiehensä?

Luin tuon blogin enkä kyllä löytänyt siitä mitään mainintaa mistään bussifirmasta. Mitä firmaa tässä mielestäsi mustamaalataan?
 
Luin tuon blogin enkä kyllä löytänyt siitä mitään mainintaa mistään bussifirmasta. Mitä firmaa tässä mielestäsi mustamaalataan?

"Seudullisen (Muurame, Laukaa, Jyväskylä) jokkoliikenteen sopimusvaihdoksen myötä suurin osa kuljettajista jatkoi Jyväskylän Liikenne Oy:n palveluksessa vanhoina työntekijöinä. "
 
Kas, niinpä onkin. No, jos tuo liikenne on käytännössä yhden pelurin käsissä, niin sehän on sitten se ja sama, sanooko nimen ääneen vai ei. Jos mä kritisoin Helsingin ratikoita, niin sekin menee HKL:n piikkiin riippumatta siitä, mainitsenko liikennöitsijää vai en.
 
Nousipa tässä kerran eräs HKL:n johtokunnan jäsen polkupyörän kanssa raitiovaunuun. Kuljettaja kuulutti ensin ystävällisesti toiminnan olevan kiellettyä, ja toisen kerran hiukan tiukempaan sävyyn kun mitään liikettä ei pyörän poistamiseksi tapahtunut. Tämän jälkeen johtokunnan jäsen siirtyi kuljettajan luokse valittamaan kohtalostaan ja pitkän odottelun jälkeen lopulta poistui vaunusta pyöränsä kanssa. Tällöin ajattelin, että näin paljon poliitikot jaksavat perehtyä edustamiinsa asioihin käytännön tasolla.
 
Talviaikataulut astuvat voimaan 10.8., tosin koulupäivisin ajettavat vuorot aloittavat kulkemisen sekä Äänekoskelle/Laukaseen menevät linjat 40/41 siirtyvät talvikaudelle vasta sitä seuraavana päivänä koulujen alkaessa. Tulevana talvikaudella porskutellaan viime talvikauden tyyliin, lukuunottamatta muutamaa uudistusta:

  • jokunen vuosi sitten lakkautettu koulukyytilinja Halssila – Huhtaharjun koulu tekee paluun linjana 3K
  • linjan 7 päättäri siirtyi jo kesäaikataulukaudella Sarvivuorelta alas Säynätsalontielle Savivuoren th:aan. Nyt linjan Keljonkankaan reitti oikenee Sarvivuoren suuntaan Säynätsalontietä, paluu edelleen Sääksjärven ja Kaijanlammen kautta
  • linja 12 siirtyy kulkemaan Rasinrinteen kautta reittiä – Lohikoskentie – Seppäläntie – Palanderinkatu – Kangasvuorentie –. Reittimuutos toteutetaan Palanderinkadun asukkaiden toiveesta
  • linjoilla 15 ja 19 reitti muuttuu Kuokkalanpellossa: – Sulkulantie – Lampitie – Hämeenpohjantie (– Kuokkalantie – ). Linjalta 15 poistuu Kuokkalanpellon lenkki ja 19 ajaa oikaisten, kun molemmilta linjoila jäävät reittikadut Isokatu ja Hämeenlahdentie pois
  • linjoilla 16 ja 16M jää Haikantien lenkki Muuratsalossa pois (ajettiin vain ajosuunnassa keskusta – Muuratsalo)
  • linja 21 ei enää poikkea Kinkomaan sairaalalla
  • koulupäivisin ajettavalle linjalle 38 Ilmoniemeen tulee lisälähtöjä iltapäivisin
Waltti-kortti otettiin käyttöön Linkki-alueella kesäkuussa. Samalla Jyväskylän, Muuramen ja Laukaan alue jaettiin neljään vyöhykkeeseen:

  • A = entinen Jyväskylän "keskusta", johon liitettiin Ruokkeen alue
  • B = pääosa Muuramesta sekä mm. Kuohu, Puuppola ja Tiituspohja
  • C = Korpilahden pohjoisosa, Tikkakoski sekä Laukaan lounaisosa (mm. Vihtavuori, kirkonkylä ja Lievestuore)
  • D = Korpilahden eteläosa sekä Laukaan koillisosa
Maksuvyöhykkeiden kertalippujen hinnat vastaavat sutakuinkin Matkahuollon taksoja, lukuunottamatta yhden vyöhykkeen lippuja, koska aikuisten kertamaksu laski 3,30 eurosta tasan 3 euroon! Kertalipuilla matkustettaessa vaihtoaikaa on 1-2 vyöhykkeen lipussa 60 min ja 3-4 vyöh. 120 min. Aikuisten arvolippu kustantaa 30% halvemman hinnan ja uutuuksina on mm nuorisolippulajeja (17-24 v.) sekä senioreiden arvoliput (arkisin klo 9-14) alkaen 1,20 €/matka. Waltti-kortin myöhästynyt käyttöönotto ei ole sujunut pilotointivaiheenkaan jälkeen ongelmitta. Lievestuoreen suunnan ELY-keskuksen kilpailuttamassa liikenteessä ei kaupungin Linkki-Waltti-kortit ole vältämättä kelvanneet ja vice versa ELY-keskuksen Waltti-kortit eivät ole kelvanneet Linkki-busseissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pääkaupunkiseudulla hinnat nousevat, Jyväskylässä joukkoliikenteen taksoja lasketaan n. arvolipuissa 10,5 prosenttia ja kausilipuissa n. 7,5 prosenttia:

"Kahden ja kolmen vyöhykkeen Linkki-matkat halpenevat 1.1.2017 alkaen Jyväskylässä, Laukaassa ja Muuramessa

Paikallisliikenteen matkamäärät kasvoivat vuonna 2016 noin 11 prosenttia. Se on hieno juttu ja antaa joukkoliikenteen järjestäjälle pelivaraa palvelun kehittämiseen sekä lippuhintojen tarkistamiseen. Vuoden 2017 alussa astuu voimaan uusi Jyväskylän seudun joukkoliikenteen hinnasto. Siinä kahden ja kolmen vyöhykkeen arvo- sekä kausilippujen hintoja on laskettu kaikilta käyttäjäryhmiltä (lapset, nuoret/opiskelijat, aikuiset, seniorit).

Hintamuutokset eivät vaikuta yhden vyöhykkeen arvo- ja kausilippumatkojen hintoihin. Myös aikaisemmat kertamatkalippujen hinnat pysyvät voimassa kaikilla matkustusvyöhykkeillä. Enin osa Jyväskylän seudun linkkimatkoista (89 %) on toistaiseksi tehty yhdellä vyöhykkeellä, useamman vyöhykkeen matkustamisen osuus on jäänyt 11 prosenttiin. Nyt toteutettavien hinnanalennusten tarkoituksena on houkutella linkkimatkustajiksi myös niitä asukkaita, jotka asuvat Jyväskylän keskusta-aluetta etäämmällä."


http://linkki.jyvaskyla.fi/uutinen/2/0/87916
 
Takaisin
Ylös