Jyväskylän paikallisliikenne

Olen järkyttynyt nähtyäni nuo kuvat. :shock:
Taitaa olla koko suomen mittakaavassa Jyväskylän viranomainen ainoa, joka vaatii pilaamaan ennen niin hienon auton sisustuksen. :cry:
Onneksi edes auton sisäkatto sai pitää alkuperäisen sävyn eikä maalattu ankean harmaaksi.
 
Olen järkyttynyt nähtyäni nuo kuvat. :shock:
Taitaa olla koko suomen mittakaavassa Jyväskylän viranomainen ainoa, joka vaatii pilaamaan ennen niin hienon auton sisustuksen. :cry:
Onneksi edes auton sisäkatto sai pitää alkuperäisen sävyn eikä maalattu ankean harmaaksi.

Ei aikaisemmin ole vaadittu käytettyihin autoihin sisustuksen muuttamista, en tiedä miten nyt on asia.
Länsilinjojen kalustoon Jyväskylään on tullut lisää ainakin autot 41 ja 46.
 
On tietysti nykyaikaan tyypillistä että on valittu harmaa väri kuosiin. Jos estetiikalla olisi yhtään arvoa nykypäivänä, saatettaisiin nähdä toisenlaisia ratkaisuja. Aina parempi jos niin.

Laskeskelin että tuo Länskärin kohde vaatii kesällä ilmeisesti 8-9 bussia (linjat 1 ja 2 yht. 5 bussia, linjat 4 ja 19 kumpikin yhden sekä 42 ja vaajakosken aamun ruuhkalähdöt 2 bussia...?)
Nyt siellä on siis autot 41,46,47,48,50,51,120. Eli muutama auto vissiin vielä puuttuu vahvuudesta.
Vielä puuttuu sijoituspaikka autojen 20,54,78,79,80,82 osalta. Autosta 56 olen jo nähnyt kuvan Jojo-värisenä ja Jämsäänkin muutama noista päätynee. Lisäksi mm. citeat 75 ja76 ovat myös kadonneet nysse-liikenteestä.
 
Viimeksi muokattu:
On tietysti nykyaikaan tyypillistä että on valittu harmaa väri kuosiin. Jos estetiikalla olisi yhtään arvoa nykypäivänä, saatettaisiin nähdä toisenlaisia ratkaisuja. Aina parempi jos niin.

Laskeskelin että tuo Länskärin kohde vaatii kesällä ilmeisesti 8-9 bussia (linjat 1 ja 2 yht. 5 bussia, linjat 4 ja 19 kumpikin yhden sekä 42 ja vaajakosken aamun ruuhkalähdöt 2 bussia...?)
Nyt siellä on siis autot 41,46,47,48,50,51,120. Eli muutama auto vissiin vielä puuttuu vahvuudesta.

Jyväskylän seudun joukkoliikenteen Facebook-sivulla on julkaisu Länsilinjojen aloituksesta Jyväskylässä. Julkaisussa kerrotaan Länskärin tuovan Jyväskylään alkuvaiheessa 12 autoa. Julkaisua koristaa kuva LL 110:stä linkkiväreissä.
 
Ainakin erään fb-postauksen https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=159065046184062&id=100217652068802 perusteella #120 sisusta on pilattu ihan huolella. Hieno Finlaysonin pesukarhukuosi on vaihtunut johonkin ankean harmaaseen!

Oli se vaan ennen hieno

No onpa ikävän näköisiksi tosiaan muutettu! Kenenkähän ajatus tuokin ollut? En ole ikuisuuksiin käynyt Jyväskylässä, onko siellä siis muidenkin liikennöitsijöiden autoissa tuommoiset kuosit?
 
No onpa ikävän näköisiksi tosiaan muutettu! Kenenkähän ajatus tuokin ollut? En ole ikuisuuksiin käynyt Jyväskylässä, onko siellä siis muidenkin liikennöitsijöiden autoissa tuommoiset kuosit?

Ei tuollaista kokoharmaata ole. JyLin uutena hankkimissa autoissa on harmaa kangas mustalla kuvioinnilla. Kaikissa käytetyissä on niiden alkuperäiset kankaat. Käytettynä hankittuihinhan ei ole ainakaan aiemmin vaadittu edes mitään erityistä sisustaa. Länsilinjat näyttää nyt tosiaan laitattaneen käytettyihinkin vihreät tangot ja harmaat penkit.
 
Näitä on pitkin kevättä povattu Turun autoiksi, olisivatko menossa vähitellen maalaukseen?

Eivätkös nuo #75 ja #76 juuri alunperin olleet Turussa, josta ne siirrettiin Tampereelle ja maalattiin Nysse-väreihin vajaa vuosi sitten? Voisivat siis hyvinkin olla palaamassa takaisin. Saman sarjan #73 ja #74 ovat kai olleet Turussa koko ajan?
 
Eivätkös nuo #75 ja #76 juuri alunperin olleet Turussa, josta ne siirrettiin Tampereelle ja maalattiin Nysse-väreihin vajaa vuosi sitten? Voisivat siis hyvinkin olla palaamassa takaisin. Saman sarjan #73 ja #74 ovat kai olleet Turussa koko ajan?
Olivat toki. Sikäli hieman outoa maalautella autoja edestakaisin vuoden välein mutta toisaalta nämä kilpailuvoitot tulivat vasta siinä vaiheessa kun nuo kaksi olivat jo nysse-asuun puettu ja laitettu vesilahden linjalle tienaamaan.
Ja ei sekään olis yhtään huono vaihtoehto ollut että nämä olisi jätetty takahuhdin 16 -linjan autoiksi yhdessä #113 kanssa. Olisivat sopivan kokoista kampetta sille radalle.
 
Nyt siellä on siis autot 41,46,47,48,50,51,120. Eli muutama auto vissiin vielä puuttuu vahvuudesta.

Kilpailukohteen koko oli 13 bussia, joista vähintään 8:n on oltava Euro6. Jirtsun kuvissa Norjasta tuoduista B12BLE 8700LE:istä ei näkynyt ainakaan takaoven takana AdBlue-säiliön luukkua, joka Euro 6:ksi retrofitatuissa yleensä löytyy sieltä, joten siinä olisi jo neljä Euro 5:ttä. Jos telejä 41 ja 51 ei ole retrofitattu niitäkään, olisi jo ainakin yksi noista luetelluista oltava vara-auto ja kaikkien vielä tulematta olevien bussien olisi oltava Euro 6:ia.
 
Viimeksi muokattu:
Ei adblue-säiliön sijoituksella sinänsä ole väliä. Jos esim. euro3-auto retrofitataan adblue-laitteilla niin säiliö laitetaan sinnne missä sille on tilaa, esim. Scaniassa juurikin takaoven takana on tilaa säiliölle. B12BLE:ssä on katalysaattori ym. äänenvaimennin oikealla puolella takaoven takana niinpä ei sinne adblue-säiliötä edes mahtuisi. adblue-säiliö näyttäisi olevan ainakin autossa #50 taka-akselin edessä. Jostain syystä Trafi näyttää uusille autoille (esim. Länsilinjat 110) päästö- ja kulutustiedot mutta vanhemmille autoille ei.
 
Takaisin
Ylös