Jyväskylän paikallisliikenne

Olikos lähimaksu nyt otettu käyttöön? Netissä ei vielä mitään mainintaa mutta aikaisemmissa artikkeleissa luki että tulisi käyttöön talviaikatauluihin siirryttäessä. Eilen bussiin mentäessä huomasin että bussikortinlukulaitteen sivuosaan oli tullut lähimaksu ”uloke” missä oli lähimaksun ”kuva” mutta en laitteen näyttöön kiinnittänyt huomiota että oliko siinä joku nappi mistä ”aktivoidaan” lähimaksu…
 
https://yle.fi/uutiset/3-12626521

Kiva juttu, mutta miten se on mahdolista että jo 19 vuotais saa D-kortin? Sääntöjen mukaan se ei voi olla.

Linja-autokortin (D) vaatimukset kuljettajalle
-Ikä vähintään 24 vuotta
-Aiempi ajo-oikeus C1-, C-, CE- tai D1

https://capproacademy.fi/koulutukset/ajokortti/d-kortti-linja-autokortti/

https://ajokortti-info.fi/fi/ajokor...-hankkiminen?toggle=Poikkeavat ikävaatimukset

Tuolla kerrotaan seuraava: "18-vuotiaana, voit saada D-luokan ajo-oikeuden, jos olet suorittanut linja-autonkuljettajan ammatillisen perustutkinnon ja linja-autonkuljettajan perustason ammattipätevyyskoulutuksen"
 
https://ajokortti-info.fi/fi/ajokor...-hankkiminen?toggle=Poikkeavat ikävaatimukset

Tuolla kerrotaan seuraava: "18-vuotiaana, voit saada D-luokan ajo-oikeuden, jos olet suorittanut linja-autonkuljettajan ammatillisen perustutkinnon ja linja-autonkuljettajan perustason ammattipätevyyskoulutuksen"

Kyllä, ja koulun kautta kortin saa jo paljon ennen kuin tutkinnon on suorittanut. Eli tässä uutisen tapauksessa opiskelija suorittaa tutkinnon loppuun juuri tällä oppisopimuksella. Siinä ei olisikaan mitään järkeä, jos ammattikoulusta valmistuttuaan joutuisi odottamaan vielä viisi vuotta ennen kuin saa edes D-kortin. :lol:

Ja tosiaan tuo Metsätähden linkkaama CAP Pro -sivu ja 24 vuoden ikäraja liittyy siihen jos kortin haluaa ajaa autokoulussa omakustanteisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Jyväskylässä on alkanut iso paikallisliikenteen kilpailutus.

Kilpailussa on kolme kohdetta:
  1. Super-Linkki -linjat S1 - S4. 41 bussia, joista 8 teliä. Vähintään 5 bussin on oltava sähköbusseja
  2. Jyväskylän pohjoispuolinen liikenne. Lisäksi poikittaisliikennettä ja Kuokkalan ja Vaajakosken liikennettä. 32 bussia, joista 7 teliä
  3. Jyväskylän eteläpuolinen liikenne Keljonkankaan ja Muuramen suuntiin. 19 bussia, joista 7 teliä
Kaikissa kohteissa sopimusaika on 3.6.2024 - 1.6.2032 + 2 vuoden optio.

Kalustovaatimuksena on Euro 6. Keski-ikävaatimus on 8 vuotta ja maksimi-ikä 15 vuotta (tilaajan hyväksynnällä sähköbussien käyttöikä voidaan pidentää enintään 20 vuoteen). Bussien sisä- ja ulkopinnat on kunnostettava uutta vastaavaksi siinä vaiheessa, kun bussien ottamisesta kohteen liikenteeseen on 5 - 6 vuotta.

Kaikissa kohteissa hinnasta saa 90 pistettä ja käyttövoimasta 10 pistettä. Käyttövoimasta pisteitä tulee seuraavasti: uusi sähkö- tai kaasubussi 0,5 p, käytetty sähkö- tai kaasubussi 0,25 p. Pisteet skaalataan niin, että kohteesta parhaat kalustopisteet saanut tarjous saa 10 pistettä ja muut skaalataan sen suhteessa. Kohteen 1 pakollisia sähköbusseja ei huomioida kalustopisteytyksessä.

Kaikista kohteista voi jättää myös yhteistarjouksen (joka on kilpailussa kohteena 4). Yhteistarjoukseen vertailtaessa yksittäistarjousten kalustopisteet painotetaan kohteittain linjakilometrien suhteessa.

Bussit tulevat 28.10. julkaistavaan tilaajaväritykseen.

Tarjoukset on jätettävä viimeistään 12.12.2022.
 
Jyväskylässä on alkanut iso paikallisliikenteen kilpailutus.
Kalustovaatimuksena on Euro 6. Keski-ikävaatimus on 8 vuotta ja maksimi-ikä 15 vuotta (tilaajan hyväksynnällä sähköbussien käyttöikä voidaan pidentää enintään 20 vuoteen).
Järkevämpää olisi joustaa keski-ikävaatimuksesta tilanteessa, jossa vaikkapa vähintään 90 prosenttia liikenteestä liikennöidään sähköbusseilla. On erittäin epätodennäköistä, että sopimuksen lopussakaan 15-vuotiaita tai vanhempia sähköbusseja nähtäisiin.
 
Onko kukaan muu huomannut, että 25:n kuljettajilla on tapana pysähtyä Jokela th E -pysäkille syömään välipalaa tai hoitamaan tarpeita, jos bussissa on vaikkapa yksi matkustaja aivan etupenkkien takana olevilla penkeillä, jota ei välttämättä huomaa? Itsellä tapahtui tänään jo toisen kerran näin. Vuorot kuuluu ajaa aina loppuun asti, riippumatta siitä onko matkustajia vai ei. Vielä enemmän ihmetyttää se, että kyseinen pysäkki on hyvin lähellä kyseisen linjan päätepysäkkiä, joka on Palokan S-Marketin vieressä, jossa olen nähnyt monen kuljettajan käyvän vessassa. Miksi nämä Jokelan pysäkillä pysähtelevät kuljettajat eivät voisi vaan hoitaa taukoansa hyvin lähellä sijaitsevalla päättärillä?
 
Jyväskylässä on alkanut iso paikallisliikenteen kilpailutus.

Tarjoukset on jätettävä viimeistään 12.12.2022.


Hankinta on keskeytetty.

"Hankintayksikkö keskeyttää hankinnan kaikkien kohteiden osalta.

Tarjouspyyntöön ja sen liitteisiin on tehtävä muutoksia, jotka olennaisesti muuttavat hankinnan vaatimuksia. Hankintayksikkö on arvioinut, että näiden muutosten tekeminen avoinna olevaan tarjouspyyntöön vaarantaisi tarjoajien yhdenvertaisen ja syrjimättömän kohtelun sekä avoimuuden vaatimuksia.

Hankintamenettely keskeytetään erityisalojen hankintalain 116 §:n 1 momentin mukaisesta todellisesta ja perustellusta syystä.

Hankintayksikkö käynnistää Jyväskylän seudun paikallisliikenteestä uuden hankintamenettelyn."

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procurement/76381/notice/112410/overview
 
Takaisin
Ylös