Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mielenkiintoista on nähdä, millä eri tavoin S-linjat poikkeavat tavallisista linjoista. Tarjonnan olettaisi olevan kattavampaa. Mitä muuta? Tuleeko runkolinjavärit bussikalustoon ja pysäkkikatoksiin? Tuleeko reiteille etuuksia?
Aika näyttää, minkä verran voittaja tuo Jyväskylään vaihtoehtoisen käyttövoiman kalustoa, kalustopisteistä ei kovin kummoisia johtopäätöksiä pysty tekemään. Viisi pakollista täyssähköbussia on oikeastaan ainoa varma tarkka tieto. Pisteistä päätellen muutakin sähkö- tai kaasukalustoa on tulossa jonkin verran, mutta vähemmän kuin mitä joissakin hävinneissä tarjouksissa olisi luvattu.
Tässä muutes mietin, että pitääköhän JyLin uusia kalustoa yhtään ennen uusien sopimuksien alkua… Keski-ikä sai olla mielestäni max 8 vuotta, ja laskujeni mukaan nykyinen keski-ikä on lähempänä 8.7 vuotta.
JyLille onkin ilmestynyt ainakin 3 VDL Citeaa rekisterein JML-457, -458 ja -459. Oletettavasti uusia ja Dieseleitä.
Ainakin JML-457:n käyttöönottopäivä on 12.12.2022 ja käyttövoima dieselöljy. Malli VDL Citea LLE120.
Minusta on aika yllättävää, että Koiviston Auto ostaa vielä uusia dieselkaupunkibusseja, kun tärkeimmät kilpailijat ovat siirtyneet pelkkään sähkökaluston hankkimiseen.
olisikohan nuo uudet autot tilattu jo entisen omistajan toimesta ottaen huomioon autojen pitkät toimitus ajat nykyään.
Jos näin on, niin hintakin lienee hieman edullisempi, etenkin kun VDL lopettaa, ellei ole jo lopettanut, dieselbussien valmistuksen ja kysyntäkin lienee romahtanut kun kaikkialla on vallassa sähköbussihypnoosi.Itse olen käsittänyt, että siellä VDL:län tehtaan pihalla on uusia autoja valmiina nurkat turvoksissa niin niitä saa nopeallakin toimituksella.
Linkki-liikenteeseen on muuten mahdollisesti liittymässä lisää kuntia Jyväskylän ympäriltä. Äänekoski, Toivakka, Petäjävesi, Hankasalmi, sekä Uurainen. Näistä ilmeisesti Uurainen ei ole lähdössä mukaan, mutta muut olisivat. Odotellaan päätöksiä asiasta.
Mitä naurettavaa siinä on? Monissa maissa, kuten Virossa ja Ruotsissa, paineilmaovet ovat edelleen yleisiä uudessa kalustossa. HSL ja jotkin muut tilaajat antavat jostakin syystä lisäpisteitä sähköovista, mikä on osasyynä niiden harvinaisuuteen.Aivan naurettavaa jos enää vuonna 2022 käyttöönotettuun bussiin otetaan vielä paineilmaovet.