Jyväskylän paikallisliikenne

Mistä sulla on tällainen tieto että Scanialta? En siis itse todellakaan tiedä mistä mahtavat tulla, mutta onko tällaista tietoa jossain ollut?

Eräs Helsingin Bussiliikenteen kuljettaja sanoi että Jyväskylään on tulossa uusia Citywidejä, ja uskoi että lähiaikoina niitä tulee myös konsernin muille yhtiöille, jota pidän hyvänä asiana. Ite pidän uutta Citywideä todella onnistuneena tuotteena, ja vois jopa sanoa että uusista busseista kaikkein paras tähän mennessä. 😊👍
 
En ole ennustaja mutta tuo Scania juttu vois myös tarkoittaa noita ex. Otp:n Citywide Suburbaneja. Niitä oli 36 ja tällä hetkellä mennyt uusiin osoitteisiin vajaa 20. Eli niistä sais tosi hyvää kalustoa moneen yksikköön koska ovat vaan pari vuotta vanhoja. Niitä on siirretty Oulusta eteläänpäin aika paljon joten esim. Jyväskylä sais siitä uusittua kalustoa mukavasti. Tämä siis vaan ihan mun ajatusleikkinä.
 
Laitoin Koiviston Autolle yhteydenoton jossa kyselin että mitäs busseja on tulossa. Toivotaan että vastaus tulee pian.
 
En ole ennustaja mutta tuo Scania juttu vois myös tarkoittaa noita ex. Otp:n Citywide Suburbaneja. Niitä oli 36 ja tällä hetkellä mennyt uusiin osoitteisiin vajaa 20. Eli niistä sais tosi hyvää kalustoa moneen yksikköön koska ovat vaan pari vuotta vanhoja. Niitä on siirretty Oulusta eteläänpäin aika paljon joten esim. Jyväskylä sais siitä uusittua kalustoa mukavasti. Tämä siis vaan ihan mun ajatusleikkinä.

No se Helsingin bussiliikenteen kuljettaja, jonka kanssa juttelin, niin puhui kyllä selkeästi uusista Citywideistä, ja mä uskon hänen tietoihin kun on KA-konsernin palveluksessa.
 
No se Helsingin bussiliikenteen kuljettaja,.........., ja mä uskon hänen tietoihin kun on KA-konsernin palveluksessa.

Hevosmiesten tietotoimisto taas tietää. Lopetetaanko näiden "varmaksi" kerrottujen asioiden kertominen, ennenkuin tiedetään mitä sinne oikeasti tulee.. Arvailu ei ole sama asia kuin faktatieto.
 
Aika yllättävää,että vanhoihin sopimuksiin hankitaan sähkö autoja toki kalustoa on uudistettava keskiiän suhteen.
 
Tietääkö täällä muuten kukaan, miksi 18 ja 18K ovat usein viikonloppuiltaisin todella pahasti myöhässä? Talven aikana on monta kertaa käynyt niin, että kun Pitkäkadulla on odottanut bussia Kuokkalan suuntaan, on bussi vasta sen jälkeen kuin sen olisi pitänyt tulla ajanut Kortepohjan suuntaan. Lopulta bussi on tullut 20-30 minuuttia myöhässä. Muilla linjoilla millä säännöllisesti matkustan aikataulut tuntuvat pitävän paremmin. Miksi juuri 18 myöhästelee jatkuvasti? Toki se on suosittu linja, mutta esimerkiksi reitti ei tunnu erityisen haastavalta. Onko aikataulut vaan tehty liian tiukiksi?

Aika yllättävää,että vanhoihin sopimuksiin hankitaan sähkö autoja toki kalustoa on uudistettava keskiiän suhteen.

Niin, onko se nyt niin yllättävää? Eiköhän se ole järkevä veto siinäkin mielessä Jyväskylän liikenteeltä hankkia muutama sähköbussi jo vanhoihin sopimuksiin, niin ehditään vuoden verran kokeilla niitä ja laittaa infrastruktuuri kuntoon. Vähemmän yllätyksiä sitten uuden sopimuksen alkaessa kun sähköbusseja tulee huomattavasti enemmän. Toki juuri hankittiin muutama uusi dieselbussikin, mutta voisin kuvitella, että Jyväskylän liikenteellä olisi myös laskeskeltu että nyt kannattaa sähköistää kalustoa myös tulevaisuutta ja esimerkiksi vuosien päästä tapahtuvia kilpailutuksia ajatellen.
 
Tosin Keskisuomalainen uutisoi 13.1.2023, että Jyväskylään tulee jo ensi kesänä ensimmäiset sähköbussit. Juttua on referoitu jlf.fi:ssä ensimmäisen kerran tämän viestiketjun viestissä #504.

KSML:n nettiuutiset ovat maksumuurin takana. Tässä kuitenkin linkki mainittuun uutiseen.
 
Olettaisi että nekin Jyväskylän sähkö bussit tulisi volvolta kun varmaan järkevä samalta tilata isompi erä busseja. Kuten nytkin vdl:ltä tuli Ouluun ja Jyväskylään samassa erässä diesel vehkeitä.
 
Hankasalmi, Petäjävesi, Toivakka ja Äänekoski haluavat liittyä Jyväskylän kaupunkiliikennealueeseen. Käytännössä varmaan tulee tarkoittamaan että Jyväskylä-Keuruu välin liikenne kuihtuu pois.

https://yle.fi/a/74-20014512
 
Toivokkaan pääsee tälläkin hetkellä linjalla 38/K/R, jolla kelpaavat Linkin liput (vuorokausilippukin). Katsoin muutamia pysäkkejä Toivakan keskustassa Mapsista, eikä niiltä ollut muuta liikennettä, mutta ehkä Linkki-liikenne lisääntyy kuitenkin jossain päin Toivakkaa tämän myötä.
 
Tässäpä mietiskelen, onkohan kaikki tuleva kaksiakselinen kalusto 12 -metrisiä vai olisiko toivottavasti yhtään 13 -metrisiä tulossa.. 13-metriset voisivat nimittäin tuoda vähän lisäkapasiteettia halvemmalla kuin telibussit, jos sopimus ei telejä jollekin linjalle vaadi.
 
Takaisin
Ylös