Jyväskylän paikallisliikenne

No onpas ankean vähän liikennettä… Äänekoski noin saman kokoinen kuin Laukaa ja Muurame, mutta niihin pääsee 30/60 minuutin välein yleensäkin. Miksei matalaa lattiaa vaadita? Vaikka moottoritievuorojahan nuo olisivat, niin olisi silti järkevää matala lattia. Ja tietysti turvavyöt ja mukavammat istuimet. Mutta periaatteena on linkillä ollut aina että kaikkien bussien tulee olla matalalattiaisia, miksi tässä kohtaa luistetaan tästä…?

Tuo sopimus vaikuttaa väliaikaissopimukselta. Kaluston pitäisi olla liikenteessä alle kolme kuukautta sopimuksen solmimisen jälkeen ja liikennemäärä ei näyttäisi muuttuvan nykyisestä. Oletettavasti jonkinlaista kunnollista linjastosuunnitelmaa työstetään asukkaiden kanssa jo loppuvuodesta. Sen valmistuttua solmitaan varmaan uusi paljon laajempi sopimus. Harmi, että tuo jää vuoteen 2027. Luulisi, että kilpailutus kesällä/syksyllä 2025 ja uusi sopimus kesästä 2026 olisi mahdollinen.
 
Jos tarkoitat Äänekosken ja Hankasalmen kohteita, niin niiden kilpailu ratkesi tänään.

KOHDE 1 (Äänekoski)
Tarjoaja Vertailuhinta
1. Koiviston Auto Jyväskylä Oy 1 300 078,91 €
2. Soisalon Liikenne Oy 1 487 046,78 €

KOHDE 2 (Hankasalmi)
Tarjoaja Vertailuhinta
1. Koiviston Auto Jyväskylä Oy 799 967,28 €
2. Soisalon Liikenne Oy 899 561,60 €
 
Viimeksi muokattu:
Jos tarkoitat Äänekosken ja Hankasalmen kohteita, niin niiden kilpailu ratkesi tänään.

KOHDE 1 (Äänekoski)
Tarjoaja Vertailuhinta
1. Koiviston Auto Jyväskylä Oy 1 300 078,91 €
2. Soisalon Liikenne Oy 1 487 046,78 €

KOHDE 2 (Hankasalmi)
Tarjoaja Vertailuhinta
1. Koiviston Auto Jyväskylä Oy 799 967,28 €
2. Soisalon Liikenne Oy 899 561,60 €
Onko kalustovaatimuksissa maksimi-ikää?
 
Jos tarkoitat Äänekosken ja Hankasalmen kohteita, niin niiden kilpailu ratkesi tänään.

KOHDE 1 (Äänekoski)
Tarjoaja Vertailuhinta
1. Koiviston Auto Jyväskylä Oy 1 300 078,91 €
2. Soisalon Liikenne Oy 1 487 046,78 €

KOHDE 2 (Hankasalmi)
Tarjoaja Vertailuhinta
1. Koiviston Auto Jyväskylä Oy 799 967,28 €
2. Soisalon Liikenne Oy 899 561,60 €
Mitähän kalustoa meinaavat käyttää? Länsilinjathan voisivat myydä Volvoja korkeilla selkänojilla ja turvavöillä, sillä niiden sopimushan taitaa juuri loppua tässä tänä kesänä. Ainakin Äänekosken linja taitaa olla motarilinja.
 
Taitaa KA.lla löytyä käytettyjä katureita ihan omastakin takaa nuihin sopimuksiin laittaa vaan korkeammat ja pehmeämmät penkit ja turvavyöt niin ei tartte ostaa mitään ite ajattelin ihan noita ensi kesänä vapautuvia teli scanoita,joe ei oo tarkotettu muualle siirettäväksi.
 
Ite rupesin miettimään, jatkaisko KA pitkäselkänojaisten Kabusien (TC4A4) kehitystä ja asentaisi niihin turvavyöt. Mahtavat kuitenkin olla liian lyhyitä, jotta niihin saisi tuon määrän istuimia mahdutettua.

HSL-alueelle oli muistaakseni tulossa sähköniveliä, joten sinne ei varmaan olla telejä viemässä. Ja Oulusta pitäisi vapautua 7 teli-Volvoa päivää ennen näiden sopimusten alkua, joten sieltäkin saisi diesel-telejä sinne, missä niistä on vajetta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylellä juttu tulevista sähköbusseista. Itselle uusi tieto, että teliautot tulee Yutongilta.

Eli tilatuista 61 autosta 39 kaksiakselista VDL:ää, ja loput ovat Yutongin teliautoja. Ei ole ainakaan mitään mainintaa, että VDL:t viivästyisivät kuten Kotkassa, onkohan tuotanto-ongelmat vihdoin ratkaistu?
Sähkötelejä ei taida oikein saada miltään muulta kuin Yutongeilta. Mitä noihin VDL:iin tulee, niin on kyllä vähän vaikea uskoa, että ehtisi tulemaan, kun vasta ensimmäiset uudet Citeat on juuri tulleet Suomeen
 
Sähkötelejä ei taida oikein saada miltään muulta kuin Yutongeilta. Mitä noihin VDL:iin tulee, niin on kyllä vähän vaikea uskoa, että ehtisi tulemaan, kun vasta ensimmäiset uudet Citeat on juuri tulleet Suomeen
Ja BYD:ltä ainakin, mutta Kiinasta sekin… Itsekin tuota kyllä ihmettelen VDL:n osalta, kun Kotkaan ilmeisesti loput tulevat vasta kesään mennessä, eli noin vuoden myöhässä? Mutta jos tässä vaiheessa jo tiedettäisiin toimitusten viivästyvän, miksei siitä kerrottaisi.
 
Siirtyvätköhän nuo Volvot sitten Ouluun tai Helsinkiin? Voisi olla huollon kannalta järkevää keskittää tollaiset minisarjat.
Fiksu ratkaisu olla sitomatta itseään yhteen valmistajaan, vaikka Yutongilta olisi varmasti saanut hyvin kaikki autot.

Sähkötelejä ei taida oikein saada miltään muulta kuin Yutongeilta. Mitä noihin VDL:iin tulee, niin on kyllä vähän vaikea uskoa, että ehtisi tulemaan, kun vasta ensimmäiset uudet Citeat on juuri tulleet Suomeen
Solariksella ainakin on myynnissä, mutta niistä ei vain ole kokemuksia Suomessa. VDL:hän pitää listoillaan sähköteliä tuskinkinpa myyvät ennen kuin perusmallin tuotanto on saatu rullaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään oli varikolle menossa Koiviston Auto Tampereen Nysse värinen teli-Yutong. Olisiko tullut koulutusajoa varten.
 
KA Jyväskylän auto 573 (VXT-467) näytti seisovan konsernin Helsingin korjaamon edustalla Ruskeasuolla 26.3.2024.
 
Matkalippujen hinnat nousivat Jyväskylässä helmikuun alussa. Ykkösvyöhykkeen aikuisten kertalippu maksaa 3,50€ (3,00€), arvolippu 2,30€ (2,10€) ja 30 vrk:n lippu 57€ (54€). Suluissa vanha hinta.

Kaivelin arkistoa kymmenen vuoden takaa ja tuolloin, Linkki-liikenteen alkuaikana, mutta ennen Waltti-hintoja Vastaavat hinnat vuonna 2014 olivat kertalipulla 3,30€ (3,90€) , arvolippua vastaava 40 matkan lipun yksi matka 1,825€ (2,20€) ja 30 vrk:n lippu 62€ (73,50€) . Suluissa nykyrahaksi muutettu arvo. 40-matkanlipputuotetta/arvolippua lukuunottamatta nykyhinnat ovat hintavertailuissa halvemmat kuin kymmen vuotta sitten.

Runsas kuukausi sitten joukkoliikennelautakunnassa käsiteltiin vyöhykejakoa. Vaihtoehtoja oli
1: viisi vyöhykettä A - E. Jyväkylä, Muurame, Laukaa ja Toivakka - ei muutoksia nykyvyöhykkeisiin. Uusien kuntien vyöhykkeet: Petäjävesi C/D, Hankasalmi D ja Äänekoski D/E.
2: neljä vyöhykettä A - E. Nykyvyöhykkeet B ja C yhdistettäisiin uudeksi B+C-vyöhykkeeksi. Laukaa, Muurame, Petäjävesi sekä Toivakka sijoittuisivat B+C-vyhykkeelle. Hankasalmi D ja Äänekoski D/E.
3A: kolme vyöhykettä A, B+C ja D+E. Laukaa, Muurame, Petäjävesi ja Toivakka B+C ja Hankasalmi ja Äänekoski D+E
3B:kolme vyöhykettä A, B+C ja D+E. Laukaa ja Muurame B+C ja Hankasalmi, Petäjävesi, Toivakka ja Äänekoski D+E
Jatkoon pääsi vaihtoehto 3B.

Toinen päätös oli tulevan kesän alustavat aikataulut. Kesäliikenteessä oli tarkoitus siirtyä uudistettuun linjastoon, mutta kuntien taloustilanteesta johtuen suunniteltu laajempi kesäliikenne alkaa kuitenkin alkuperäistä supistetunpana. Tästä huolimatta uudistus taitaa olla vuosikymmenten suurin.

Superlinjat S1 - S6 korvaavat nykyiset linjat 1, 2, 18, 18K, 25, 27 ja 27K:
S1 entinen 1 Kortemäki - Haapaniemi
S2 ex 2 Korteniemi - Kaunisharju
S3 ex 18 Kortepohja - Ristikivi
S4 ex 18K Kortepohja - Nenäinniemi
S5 ex 25 Palokka -( Kangaslampi) - Kaakkolampi
S6/6K ex 27/27K Mustalampi - Heikkilä

Linjojen aikatauluissa on joitain muutoksia edelliskesään verrattuna. S3/S4 arkisin tasainen 15 min vuoroväli (myös keskipäivällä, viime kesänä vv oli tuolloin 30 min). Linjoilla S5 ja S6/S6K on arkisin 20 min vuoroväli, kun viime kesänä vuoroväli oli 30 min.

Täydentävät linjat (hämäävästi on sekä lintat 3 ja S3 että 5 ja S5):
3 (Keskussairaala -) Keskusta - Vaajakoski, Panda (ei muutoksia)
5 Keskusta - Mattilanniemi - Ylistönmäki - Ainolanranta - Lutakko - Keskusta (kuten edelliskesien rengalinja vain tähän suuntaan)
7 Sääksvuori - Kaijanlampi - Keskusta - Viitaniemi (ei muutoksia
8 Kuokkala - Ainola - Kekkola - Tikka - Ristonmaa - Keskusta - Viitaniemi (ajetaan nyt myös kesällä, pp. siirtynyt Nenäinniemestä Kuokkalaan)
9 Vaajakoski - Viherlandia - Kuokkala - Keskusta - Nova (uusi Ks) - Savulahti (uusi linja, korvaa lakkautettavat linjat 4 ja 19)
9K linjan 9 viikonloppuliikenne Kekkolan ja Ainolanrannan kautta (korvaa lakkautettavan linjan 19L)
12 Keltinmäki - Kangaslampi (ei muutoksia, paitsi arkiliikenteen tihennys T-vuorojen lakkautuksen takia)
12K Keskusta - Kuormaajantie - Palokangas (ei muutoksia)
12T lakkautetaan (linjan 14 reittimuutos korvaa)
13 Kauppatori - Saukkola - Tikkala
13M Keskusta - Muurame - Niittyaho (Teollisuusalue) - Korpilahti (ei muutoksia)
14 Muurame - Keljonkangas - Nova - Keskusta - Kangas - Kangaslampi (Muuramessa uusi pp ja uusi reitti Novan ktta ja korvaa 12T Kankaan ktta Kangaslammelle, linjaa ajetaan vain arkisin. Muuramessa Vanha Nelostie jää ilman viikonloppuliikennettä)
14M Verkkoniemi - Muurame - Keskusta (- Viitaniemi) (jatkossa Muuramen päälinja, arkiruuhkassa vv 30 min, muulloin 60 min)
15 Keskusta - Ristonmaa - Tikka - Kuokkala - Viherlandia (ei muutoksia, paitsi arkivuoroväli tihenee 30 minsaan)
16 Vanha Ks - Kauppatori - Säynätsalo - Muuratsalo (lähes kaikkien vuorojen pp on vanhalla keskussairaalalla, jatkossa myös viikonloppuisin)
20 Kauramäki - Keskusta - Pupuhuhta (pp siirtyy Kuokkalasta Keljonkankaan suunnan bussinperään Kauramäkeen ja uusi reitti keskustasta Pupuhuhtaan kulkee Kankaan kautta. Arkisin aamusta iltaan 30 min vv, viikonloppuisin 60 min. Liikennöintiaika laajenee huomattavasti. Kauramäkeen suunniteltiin alustavasti Kaunisharjun motarilinja 2M:n pp. siirto vanhalta Ks:lta Kauramäkeen)
21 Kauppatori - Keskusta - Säynätsalo - Muurame (ei suurempia muutoksia. Linjastouudistuksen alkuvaiheessa linjaa aiottiin supistaa ruuhkalinjaksi osuudelle Keljonkangas - Säynätsalo - Muurame)
22 Vanha Ks - Keskusta - Tikkakoski (pp siirtyy keskustasta vanhalle Ks:lle, vuoroväli tihenee ma-su 30 minuuttiin - tosin painovirhe lauantain aamupäivien kohdalla: po 60 min osuudella Vanha Ks - Keskusta)
23 Kirri - Keskusta - Vanha Ks (ei jää kesätauolle, jolloin linjan 22 apulinja 22 Kuokkala - Keskusta - Palokankeskus lakkautetaan)
32 Keskusta - Palokka - Keski-Palokka - Vertaala (porskuttaa kuten edelliskesinä)
36 Keskusta - Palokka - Tikkakoski (- Ilmavoimien esikunta) (kesäliikenne tihenee: vv 120 min -> 60 min)
37 Keskusta - Ruoke - Keskusta (rengaslinja ap myötäpäivään ja ip vastapäivään, ei muutoksia)
38 Jyväskylä - Oravasaari - Toivakka (ei muutoksia)
41 (Vanha Ks -) Jyväskylä - Laukaa (ei muutosksia, vaikkakin markkinaehtoiset vuorot puuttuvat vielä)
42 Vanha Ks - Keskusta - Vajakoski - Leppävesi - Tarvaala - Lievestuore (ainoa muutos: aamuvuoro ei enää poikkea Kaunisharjussa)

Uudet poikittaislinjat:
45 Panda, Vaajakoski - Seppä - Palokan tk (terveyskeskus) (kesäliikenteessä säästösyystä alkaa vain la/su 60 min vv)
46 Viherlandia - Keljon marketit Nova (kesäliikenteessä säästösyystä alkaa vain la/su 60 min vv)

Hengästyttävän spagettilinjaston alustavat aikataulut painovirheineen löytyy https://julkinen.jkl.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/pkattn_tweb.htm?+id=1908370
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Hintojen korotuksen yhteydessä päivälipun hinta nousu kahdeksasta eurosta kymppiin, mutta kelpaa kaikilla vyöhykkeillä. Aikasempi neljän vyöhykkeen päivälippu (14€) poistui, joten neljän vyöhykkeen lipun hinta halpuutettiin.

Tarkastelin joskus huvikseni eri paikkakuntien vyöhykkeitä. Lahden A-vyöhyke esmex on melko suppea ja vastaa suunnilleen Helsingin kantakaupungin aluetta. Jyväskylän A-vyöhyke on huomattavasti suurempi ja vastaa (ei nyt ihan 1:1) pääkaupunkiseudun AB-vyöhykettä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Äh,
nousu -> nousi
vyöhykkeen hinta -> vyöhykkeen hintaa
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös