Jyväskylän paikallisliikenne

Viestissä #476 oli lista kohteista ja tiivistelmä niiden sisällöstä. Kohde 1 Super-Linkki-linjoineen on mielestäni mielenkiintoinen. Hankintailmoituksessa annettiin syksyllä 2022 linkit kunkin kohteen linjoista remix-palvelun avulla. Sen mukaan Super-Linkki-linjoja tulisivat olemaan:

S1 Kaakkolampi - Keskusta - Palokan tk (vastaa pitkälti nyk. linjaa 25)
S2A Haapaniemi - Keskusta - Kortemäki (vastaa pitkälti nyk. linjaa 1)
S2B Kaunisharju - Keskusta - Kortemäki (vastaa pitkälti nyk. linjaa 2)
S3 Heikkilä - Keskusta - Mustalampi (vastaa pitkälti nyk. linjaa 27)
S4A Kortepohja - Keskusta - Ristikivi (vastaa pitkälti nyk. linjaa 18)
S4B Kortepohja - Keskusta - Nenäinniemi (vastaa pitkälti nyk. linjaa 18K)
Näyttää siltä, että Super-Linkkien lopulliset numerotunnukset poikkeavat noista aiemmin esitetyistä, jotka olivat ymmärrettävästi alustavia.

Linkin Reittioppaasta voisi päätellä seuraavaa:

S1 Haapaniemi - Keskusta - Kortemäki (vastaa pitkälti nyk. linjaa 1)
S2 Kaunisharju - Keskusta - Kortemäki (vastaa pitkälti nyk. linjaa 2)
S3 Kortepohja - Keskusta - Ristikivi (vastaa pitkälti nyk. linjaa 18)
S4 Kortepohja - Keskusta - Nenäinniemi (vastaa pitkälti nyk. linjaa 18K)
S5 Kaakkolampi - Keskusta - Palokka (vastaa pitkälti nyk. linjaa 25)
S6 Heikkilä - Keskusta - Mustalampi (vastaa pitkälti nyk. linjaa 27)
 
Näyttää siltä, että Super-Linkkien lopulliset numerotunnukset poikkeavat noista aiemmin esitetyistä, jotka olivat ymmärrettävästi alustavia.

Linkin Reittioppaasta voisi päätellä seuraavaa:

S1 Haapaniemi - Keskusta - Kortemäki (vastaa pitkälti nyk. linjaa 1)
S2 Kaunisharju - Keskusta - Kortemäki (vastaa pitkälti nyk. linjaa 2)
S3 Kortepohja - Keskusta - Ristikivi (vastaa pitkälti nyk. linjaa 18)
S4 Kortepohja - Keskusta - Nenäinniemi (vastaa pitkälti nyk. linjaa 18K)
S5 Kaakkolampi - Keskusta - Palokka (vastaa pitkälti nyk. linjaa 25)
S6 Heikkilä - Keskusta - Mustalampi (vastaa pitkälti nyk. linjaa 27)
Näin on. Näistä ja muistakin linjojen muutoksista oli käyttäjä Piirka koostanutkin kattavan listan edelliselle sivulle.

Miksiköhän S3 ja S4 ovat saaneet kokonaan omat tunnuksensa? Suurelle osalle matkustajista ovat kuitenkin edelleen sama linja, kun Kortepohja-Keskusta-Kuokkala -välillä ajavat samaa reittiä, ja vain viimeiset pari kilometriä hiljaisilla alueilla omilla reiteillään? Eikö runkolinjoille ole haluttu kirjainversioita linjatunnusten loppuun?
 
Miksiköhän S3 ja S4 ovat saaneet kokonaan omat tunnuksensa? Suurelle osalle matkustajista ovat kuitenkin edelleen sama linja, kun Kortepohja-Keskusta-Kuokkala -välillä ajavat samaa reittiä, ja vain viimeiset pari kilometriä hiljaisilla alueilla omilla reiteillään? Eikö runkolinjoille ole haluttu kirjainversioita linjatunnusten loppuun?
Ehkä Super-Linkin linjoille ei haluttu enää toista kirjainta tunnuksen loppuun. Nyt mennään sitten pitkä matka samaa runkoa kahdella eri numerolla. Kortemäen ja Vaajakosken väliä pitkään palvelleet linjat 1 ja 2 (jatkossa S1 ja S2) ovat vähän samantapainen juttu sikäli, että niilläkin on huomattavan pitkä yhteinen osuus (josta Novan kohta on viime vuosina ollut poikkeus), mutta linjat on jaettu kahdelle numerolle Vaajakosken pään häntien (Haapaniemi / Kaunisharju) takia. Viimeksi mainitut hännät lienevät vähän pidempiä verrattuna 18 / 18K:n (myöh. S3 / S4:n) häntiin Kuokkalan eteläpuolella.
 
Onko kellään tietoa, minkä mallin Citeoita on tulossa? Koska kaikki Citeoista taisivat olla 12-metrisiä, olisi hyvinkin loogista että ne olisivat ihan kokomatalia Volvo 7900E:n tapaan. Kiinnostaa vielä tietää, onko kalustovaatimuksissa ollut mainintaa kaiuttimista, sillä ainakin em. Volvoissa sellaiset löytyy... minusta olisi nimittäin jo aikakin, että pysäkkikuulutukset otettaisiin täälläkin käyttöön, kun muualla Euroopassa ollut Jyväskylänkin kokoisissa kaupungeissa ollut jo 20 vuotta käytössä. Muistaakseni joskus vuosi takaperin oli Linkin asiakasraadille järjestetty keskustelu, jossa he saivat ehdottaa parannuksia ja toimenpiteitä, joita Linkki voisi joskus ottaa käyttöön. Tästä oli aikoinaan PDF saatavilla Linkin nettisivuilla, mutta ei taida enää olla saatavissa. EDIT: PDF löytyi: https://linkki.jyvaskyla.fi/sites/d...liikkumisen asiakasraati muistio 20220530.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään tietoa, minkä mallin Citeoita on tulossa? Koska kaikki Citeoista taisivat olla 12-metrisiä, olisi hyvinkin loogista että ne olisivat ihan kokomatalia Volvo 7900E:n tapaan. Kiinnostaa vielä tietää, onko kalustovaatimuksissa ollut mainintaa kaiuttimista, sillä ainakin em. Volvoissa sellaiset löytyy... minusta olisi nimittäin jo aikakin, että pysäkkikuulutukset otettaisiin täälläkin käyttöön, kun muualla Euroopassa ollut Jyväskylänkin kokoisissa kaupungeissa ollut jo 20 vuotta käytössä. Muistaakseni joskus vuosi takaperin oli Linkin asiakasraadille järjestetty keskustelu, jossa he saivat ehdottaa parannuksia ja toimenpiteitä, joita Linkki voisi joskus ottaa käyttöön. Tästä oli aikoinaan PDF saatavilla Linkin nettisivuilla, mutta ei taida enää olla saatavissa. EDIT: PDF löytyi: https://linkki.jyvaskyla.fi/sites/default/files/2022-07/Fiksun liikkumisen asiakasraati muistio 20220530.pdf
Ei ole tietoa, mutta Volvojen kaiuttimet voisi selittää ihan hyvin se, että Koiviston auton on niitä autoja sitten tulevaisuudessa helpompi siirtää sellaisiinkin kaupunkeihin, jossa ne vaaditaan. Heillä tuntuu kuitenkin kilpailutustilanteen eläessä kalusto liikkuvan paljonkin kaupungista toiseen.

Kiinnostaisi myös tietää, milloin uusia busseja alkaa saapu Jyväskylään? Uudet sopimukset alkavat kuitenkin jo reilun kuukauden päästä, niin luulisi uusien autojen kohta ilmestyvän varikolle.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostaisi myös tietää, milloin uusia busseja alkaa saapu Jyväskylään? Uudet sopimukset alkavat kuitenkin jo reilun kuukauden päästä, niin luulisi uusien autojen kohta ilmestyvän varikolle.
En usko että heti kesäkuun alussa oikein missään kaikkia autoja saadaan linjalle. Toki Oulussa Nobina on poikkeus kun uusi sopimus alkaa. Mut varmaan näitä uusia tipahtelee sitten kesän mittaan linjalle sitä mukaa kun toimitukset saapuvat.
 
En usko että heti kesäkuun alussa oikein missään kaikkia autoja saadaan linjalle. Toki Oulussa Nobina on poikkeus kun uusi sopimus alkaa. Mut varmaan näitä uusia tipahtelee sitten kesän mittaan linjalle sitä mukaa kun toimitukset saapuvat.
VDL:llä on ollut aika paljon toimitusvaikeuksia, esim PL:llä Kotkan VDL:t reilusti yli vuoden myöhässä. Saattaa joutua odottelemaan aika pitkään vielä
 
Ei ole tietoa, mutta Volvojen kaiuttimet voisi selittää ihan hyvin se, että Koiviston auton on niitä autoja sitten tulevaisuudessa helpompi siirtää sellaisiinkin kaupunkeihin, jossa ne vaaditaan. Heillä tuntuu kuitenkin kilpailutustilanteen eläessä kalusto liikkuvan paljonkin kaupungista toiseen.

Kiinnostaisi myös tietää, milloin uusia busseja alkaa saapu Jyväskylään? Uudet sopimukset alkavat kuitenkin jo reilun kuukauden päästä, niin luulisi uusien autojen kohta ilmestyvän varikolle.
China Dailyn Facebook-postauksen yhdessä kuvassa näkyy oikeassa yläkulmassa bussijonon perimmäisenä ainakin Yutong E15 Linkin väreissä (todennäköisesti rahtilaivaan-/rahtilaivasta nostaminen tapahtumassa . Nämä Yutongit todennäköisesti tulevat Jyväskylään ajallaan, VDL:iä saadaan vielä varmaan hetken odotella. Kuvaa saa kyllä katsoa todella tarkkaan, jotta sen sieltä huomaisi. Etualalla Ouluun menevä Yutong E12.https://www.facebook.com/share/1cwRnz89LD8jw1sf/?mibextid=WC7FNe
 
Viimeksi muokattu:
VDL:llä on ollut aika paljon toimitusvaikeuksia, esim PL:llä Kotkan VDL:t reilusti yli vuoden myöhässä. Saattaa joutua odottelemaan aika pitkään vielä
Voi hyvin olla. Missään ei kuitenkaan ainakaan näin etukäteen olla vielä viivästymisestä mainittu, mutta yllättävää olisi jos toimitusvaikeudet olisi näin nopeasti ratkaistu.

Jos viivästyvät, niin oletettavasti ajetaan vanhoilla diesel-Citeoilla siihen asti että uudet sähköiset saadaan?
 
Nyt löytyi joukkoliikennelautakunnan pöytäkirjasta vuodelta 2022 hankintaperiaate: vaatimuksena siis on valmius pysäkkikuulutuksille. "Ajoneuvoon on asennettava varustus kuulutuksia varten. Autoissa on oltava valmius pysäkkikuulutuksille (ITxPT standardin mukainen), mikäli Tilaaja päättää ottaa pysäkkikuulutukset sopimuskauden aikana käyttöön."
 
Eilen joukkoliikenneillassa saadun tiedon mukaan Yutongin uudet sähköbussit otetaan vastaan Koiviston Auto Jyväskylän varikolla ensiviikolla 22.5.24

Fiksun liikkumisen raadin jäsen

Riku
 
ok kaikki aikanaan mites tuo Hankasalmi ja äänekoski eikös siihen tarvita jotain korkea selkänojallisia turva vöillä varustettuja linkki värityksessä olevia autoja
 
Seutuliikenteen busseja on kuulemma teipattu Linkin väreihin. Itselläni ei ole niistä havaintoa vaikka asunkin kohtuu lähellä Koiviston Auto Jyväskylän varikkoa Puparissa ja tänäänkin tarkoitus päivän kierroksen yhteydessä poiketa Koivarin varikon läheisyydessä pällistelemässä, että olisiko mitään mielenkiintoista nähtävää.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Myöskin eilisillan teemaillassa kysyin nivelbussien mahdollisesta hankinnasta uusille superbussilinjoille mutta ennen kuin niitä hankitaan niin uusista superlinkin linjoista tarvitaan useamman vuoden kokemus ja kaupungin palvelupäällikkö Kari Strömin mukaan mahdollinen hankintapäätös tehdään kymmenen vuoden aikajanan aikana.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Olin itse mukana viime syksynä nivelbussin testiajolla reitillä Hannikaisenkatu - Tourula - Seppälä - Palokan keskusta - Palokan marketit - Savulahti - Laajavuori - Savela - Syrjälä ja edelleen Hannikaisenkatu ja mielestäni testiajo oli erittäin hyvin onnistunut ja auto toimi enemmän kuin hyvin. Kuljettajakokemukset kuulemma olleet erilaisia kuin oma kokemukseni kun kysyin siitä Koiviston Auto Jyväskylän pääluottamusmies Jukka Hämäläiseltä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000049722.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000049710.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000049679.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000049145.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000049148.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000049715.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000049139.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000049141.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000049153.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000049281.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Osallistujia eilisillan teemaillassa oli reilut parikymmentä henkeä ja olisi saanut olla mielestäni vielä enemmänkin koska joukkoliikenteen kehitys on todella, todella tärkeä osa myöskin Jyväskylän kaupunkikehitystä
1000057947.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös