Jyväskylän paikallisliikenne

Se uusi (LSN-885) ajeli tänään ainakin Lahdessa
Tuosta KA 371:stä voisi Lahden ketjussa keskustella enemmänkin. Sehän on rekisteröity jo melkein puoli vuotta sitten (12.12.2023). Kovin vähän siitä on ilmoitettu havaintoja eikä netissäkään kovin kummoisesti ole siitä kuvia julkaistu. Mallimerkinnän LF-122 perusteella se on täysmatala versio uudesta Citeasta. Matkustajille istumapaikkoja lienee 43 kpl.
 
Tuosta KA 371:stä voisi Lahden ketjussa keskustella enemmänkin. Sehän on rekisteröity jo melkein puoli vuotta sitten (12.12.2023). Kovin vähän siitä on ilmoitettu havaintoja eikä netissäkään kovin kummoisesti ole siitä kuvia julkaistu. Mallimerkinnän LF-122 perusteella se on täysmatala versio uudesta Citeasta. Matkustajille istumapaikkoja lienee 43 kpl.
Se oli tänään ekaa päivää linjalla joten kauan on mennyt prototyypin testauksessa ja säädöissä ennenkuin pääsi tienaamaan. Olisiko ollut hieman ns. maanantaipäivän kappale ;)
 
Kiitos, kun korjasit. KAH auto 1816 (Scania SubUrban ) siirrettiin jokin aika sitten (ehkä vuosi) sinne Jyväskylään. Jos te saatte sinne noin ison määrän uusia autoja, niin tämä KAH 1816 saattaa palata sitten takaisin HSL alueelle.
Onhan tuo jo vuodesta 2022 alkaen ollut Jyväskylän vahvuudessa, mutta uskon että esimerkiksi nuo Kuopiosta rahdatut Kabusit kuitenkin ensimmäisinä potentiaalisina lähtijöinä, kun autoilla alkaa olemaan ikää sen noin 15 vuotta..
 
Sikäli jos havainto LSL-väreistä pitää paikkansa kuten myös se että auto olisi koulutuskäytössä, voisi kyseessä ehkä olla se uudempi VDL lahdesta? Tämä vain siis ihan arvelua. Nysse-värinen Yutongi tosiaan oli jo Jyväskylässä ennen Oulua.
Jyväskylässä tosiaan on Lehtimäen LSL-värinen Yutong. Ei ole ollenkaan tavatonta, että valmistaja hankkii asiakkaaltaan linja-auton koulutuskäyttöön. Lahtihan on erittäin looginen valinta sijainnille Jyväskylään lyhyen välimatkansa ansiosta.
 
Jäi tuosta edellisviikon joukkoliikenneillasta kertomatta se, että Jyväskylän kaupunki selvittää paikallisjunaliikenteen mahdollisuuden Jyväskylän seudulla seuraavan puolentoista vuoden aikana vuoden 2026 loppuun mennessä. Mahdollisesta liikenteestä on kiinnostunut Suomen Lähijunat Oy joka on ollut ainakin kertaalleen yhteydessä kaupungin palvelupäällikkö Kari Strömin kanssa kuin myöskin Keitele-Museo Oy joka on myöskin ollut yhteydessä kaupungin kanssa samasta asiasta myöskin yhden kerran. Suomen Lähijunat Oy:n varaamista sähkömoottorijunista en mene virallisesti sanomaan mitään mutta olen nähnyt niistä kuvia Instagramissa ja niiden kuvien perusteella voinee sanoa ettei niistä enää tule liikennöintikelpoisia. Keitele-Museolla on tällä hetkellä hallussaan neljä kappaletta päivävaunuja joista kaksi kappaletta Ein-sarjan päivävaunuja, yksi kappale EFiti-sarjan päivä/konduktöörivaunuja ja yksi kappale sarjan Rk ravintolavaunu jotka kaikki ovat katsastettuja ja liikennekelpoisia. Ainut ongelma Keitele-Museon osalta on se, että heillä ei ole tällä hetkellä veturia mutta sellainen on kuulemma varauksessa Pieksämäen hylkyletkasta joten sekään ei ole enää ongelma siinä vaiheessa kun Keitele-Museo tekee kyseisen hankinnan.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000064643.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000064644.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000064645.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000064646.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000064647.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000064648.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000064649.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000064650.jpg
 
Viimeksi muokattu:
joku noista kuopion korkeista volvo 9700 volvoista jossa pari ovet keskellä näkyi olevan jyväskylän varikolla,varmaan tullut vihertymään saattaa tulla muitakin tuo varkauden sopimus loppuu niin jää varmaan yli kalustoa.
 
Tuli muuten mieleen, osaako joku sanoa, kuinka pitkät sopimukset tehtiin nyt Äänekoskelle, Hankasalmelle ja Toivakkaan? Mitä luulette seuraavista sopimuksista, kun nämä luullakseni väliaikaissopimukset loppuvat? Onkohan ks. kunnilla halua parantaa palvelutasoa? Ainakin Äänekoskella väkiluku mahdollistaisi Muuramen tai Laukaan tasoisen vuorovälin... Ja kuinkahan kauan muiden kuntien markkinaehtoinen liikenne kestää, ennen kuin päätetään että tehdään linja ja kilpailutetaan se. Tai ylipäätään se, että siirrytään "seutuliikenteestä" kaupunkiliikenteeseen. Jos en väärin muista, ainakin Laukaassa oli 2014 johonkin 2017 (jolloin tuli linja 41) samanlainen tilanne, että ei ollut linjanumeroa ja bussit olivat korkealattiaisia. Ihan kuin esimerkiksi Kuopiossa on näitä pirstaleisia, kaupunkiliikenteeseen kuulumattomia, mutta kuitenkin Vilkun järjestämiä reittejä, jotka lähtevät paikallisesta matkakeskuksesta muiden pitkän matkan bussien tapaan. Nythän esimerkiksi Petäjäveden linja taisi jäädä suoraan Matka Mäkelän operoitavaksi, koska sopimus oli vielä voimassa kai ELY-keskuksen kanssa. Tai jotain tällaista...
 
Tuli muuten mieleen, osaako joku sanoa, kuinka pitkät sopimukset tehtiin nyt Äänekoskelle, Hankasalmelle ja Toivakkaan? Mitä luulette seuraavista sopimuksista, kun nämä luullakseni väliaikaissopimukset loppuvat? Onkohan ks. kunnilla halua parantaa palvelutasoa? Ainakin Äänekoskella väkiluku mahdollistaisi Muuramen tai Laukaan tasoisen vuorovälin... Ja kuinkahan kauan muiden kuntien markkinaehtoinen liikenne kestää, ennen kuin päätetään että tehdään linja ja kilpailutetaan se. Tai ylipäätään se, että siirrytään "seutuliikenteestä" kaupunkiliikenteeseen. Jos en väärin muista, ainakin Laukaassa oli 2014 johonkin 2017 (jolloin tuli linja 41) samanlainen tilanne, että ei ollut linjanumeroa ja bussit olivat korkealattiaisia. Ihan kuin esimerkiksi Kuopiossa on näitä pirstaleisia, kaupunkiliikenteeseen kuulumattomia, mutta kuitenkin Vilkun järjestämiä reittejä, jotka lähtevät paikallisesta matkakeskuksesta muiden pitkän matkan bussien tapaan. Nythän esimerkiksi Petäjäveden linja taisi jäädä suoraan Matka Mäkelän operoitavaksi, koska sopimus oli vielä voimassa kai ELY-keskuksen kanssa. Tai jotain tällaista...
Ainakin mitä Jyväskyläläiset on hoitaneet tuota linjaa 41 Jyväskylästä Laukaaseen niin siinä on ollut matalalattiaista kalustoa, ne jotka ei tuon numeron alla kulje niin niissä korkealattiaisia autoja, ja muistaakseni nuo sopimukset taisi olla voimassa vuoteen 2027 tai 2028, paremmin tietävät saavat korjata, itsellä vaan oli tuo mielikuva että tuonne asti olisivat voimassa.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

joku noista kuopion korkeista volvo 9700 volvoista jossa pari ovet keskellä näkyi olevan jyväskylän varikolla,varmaan tullut vihertymään saattaa tulla muitakin tuo varkauden sopimus loppuu niin jää varmaan yli kalustoa.
Vaikkei Jyväskyläläisiin liitykkään niin mitähän sopimuksia Kuopiolaisilta on päättymässä Varkaudesta? Aiemminhan Varkaus-Kuopio-Varkaus väli meni Soisalon Liikenteelle mutta tarkoitatko tässä nyt Varkauden ja Joroisten välistä liikennettä? Mutta eivät varmaan pysty kaikista noista pariovellisista Volvoista Kuopiosta luopumaan sillä Pielaveden/Keiteleen suunta varmaan tarvitsee isopaikkaisia autoja ja noista aiemmin Porvoosta rahdatuista ei taida löytyä kun se reilut 54pax?
 
Viimeksi muokattu:
1000066914.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Nyt on ensimmäinen varma havainto Koiviston Auto Jyväskylän uudesta Yutong sähköbussista Vuosaaren satamasta. Kuva tallennettu Port of Helsinki verkkokamerasta ja kuvan lähetti minulle @Junatube Kotka
 
Viimeksi muokattu:
1000066984.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Vihreä linkki näkyy lähteneen matkaan Vuosaaren satamasta joten tänään saattaa olla jotain uutta mielenkiintoista nähtävää Koiviston Auto Jyväskylän varikolla.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Bussikuvaajat ryhmässä Facebookissa näkyi olevan kuva uudesta superlinkistä
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös