Jyväskylän paikallisliikenne

Onko siitä vielä arviota, milloin ehtivät liikenteeseen? Jos kerta Helsingissä jo ovat

Tuo on korkealattiainen, eipä tainnut Länsilinjoilla sellaisia olla
Vahva veikkaus, että ovat Norjasta, siellä oli myynnissä 2013 käyttöönotettuja, hyväkuntoisia Volvoja enemmänkin.
 
Mikäs tämä ”Vaajakosken joukkoliikenneterminaali” nyt on, mistä Linkin uutisiin tuli joku artikkeli?
Sinnehän joo tekivät "todella hienon terminaalin", ehkä omien havaintojen perusteella Vesmanninmäen pysäkkiä pidennetty ja muutama pyöräkatos siihen välittömään läheisyyteen lisätty. Eli ei sen kummoisempi, hirveet työmaat tekivät siinä ja lopputulos ei ainakaan omasta mielestä ole kovin kummoinen. Itse tulee siis liikuttua Jyväskylän seudulla suht ahkeraan niin nähnyt tuon rakennustyömaan edistymistä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Eikös joku puhunut että Hankasalmen vuoroille tulisi Volvo 8900:sia eli olisiko sinne tulossa tuo ?
No minähän se taisin noista mainita, ja ymmärtääkseni myös ilmeisesti tuohon Hankasalmen pakettiin liittyy jotenkin pari Kuopiosta rahdattua pariovellista 9700-Volvoa, jotka aiemmin palvelleet Varkauden seudulla mutta sen kun nyt hävisivät niin jäivät työttömiksi. Ihan parilla autolla tuota Hankasalmen liikennettä ei hoideta.
 
Viimeksi muokattu:
No minähän se taisin noista mainita, ja ymmärtääkseni myös ilmeisesti tuohon Hankasalmen pakettiin liittyy jotenkin pari Kuopiosta rahdattua pariovellista 9700-Volvoa, jotka aiemmin palvelleet Varkauden seudulla mutta sen kun nyt hävisivät niin jäivät työttömiksi. Ihan parilla autolla tuota Hankasalmen liikennettä ei hoideta.

Myös KaLännen 54 Omniexpress oli haettu Jyväskylään, mutta en tiedä mihin käyttöön se olisi tullut saati että jääkö se sitten tänne vai jatkoiko matkaansa
 
Instagramissa @kulkineet -tilillä tuoreita kuvia Jyväskylään tulevista Yutongeista sekä SuperLinkki -teippauksin että tavallisissa Linkin väreissä. Kuvat ilmeisesti Vantaan Aviaparkista ja linjakilvet ja rekisterikilvet ainakin näyttivät osasta autoista vielä puuttuvan.

Omaan silmään tuo Superlinkin vihreän ja liilan yhdistelmä ei mitenkään erityisen tyylikkäältä näytä, mutta ei nyt erityisen rumaltakaan.
 
Ei oo nuo superlinkit kyllä hienoja, enkä tajua miksi niistä piti väkisin vääntää jotkut "super"bussit kun linjoilla ei kuitenkaan ole mitään avorahastusta kuten esim helsingissä oransseissa busseissa.
 
Ei oo nuo superlinkit kyllä hienoja, enkä tajua miksi niistä piti väkisin vääntää jotkut "super"bussit kun linjoilla ei kuitenkaan ole mitään avorahastusta kuten esim helsingissä oransseissa busseissa.
Juu, jos ”super” tarkoittaa vain ”jopa 20 min vuoroväliä”, oliko talvella 15 min, ja kaikki nuo linjat ovat samoja kuin ennenkin vain uudelleen numeroituina, niin ei ne kyllä kovin kunnianhimoisia runkolinjoja ole.
 
Juu, jos ”super” tarkoittaa vain ”jopa 20 min vuoroväliä”, oliko talvella 15 min, ja kaikki nuo linjat ovat samoja kuin ennenkin vain uudelleen numeroituina, niin ei ne kyllä kovin kunnianhimoisia runkolinjoja ole.
Ei ole ei. Kovin minusta on pannukakku tämä linjastouudistus kun oikeastaan mikään ei muuttunut. Ensialkuunhan suunnitelmissa oli joku punainen lanka kun linjoja lähdettiin suoristamaan ja nopeuttamaan, mutta sitten yhtäkkiä kaikki peruttiin ja päätettiin säilyttää vanha linjasto johon sitten ennemminkin lisättiin vain joitain linjoja korjaamaan linjaston valuvikoja, kuten vaihtoyhteyksien toimimattomuutta ja työmatkaliikenteen mahdottomuutta. Tämä kuitenkin lähinnä lisää vain päällekkäisyyttä ja peräkkäin ajoa ilman että palvelutaso mainittavasti nousisi. Näistä näennäisistä toimista huolimatta esim. Työmatkaliikenne on edelleen jyväskylässä täysin lapsipuolen asemassa. Itse kuitenkin näen niin että jos liikenne järjestetään niin että työmatkalaisille joukkoliikenne olisi vaihtoehto, myös muilla on mahdollisuus sillä sujuvasti liikkua, mutta jos liikenne perustuu vain siihen että koululaiset pääsevät kouluun ja muut aikatauluttomat liikkujat omille menoilleen, ei joukkoliikenteen käyttöaste oman auton käytön kustannuksella pääse kyllä kasvamaan.
 
Ei ole ei. Kovin minusta on pannukakku tämä linjastouudistus kun oikeastaan mikään ei muuttunut. Ensialkuunhan suunnitelmissa oli joku punainen lanka kun linjoja lähdettiin suoristamaan ja nopeuttamaan, mutta sitten yhtäkkiä kaikki peruttiin ja päätettiin säilyttää vanha linjasto johon sitten ennemminkin lisättiin vain joitain linjoja korjaamaan linjaston valuvikoja, kuten vaihtoyhteyksien toimimattomuutta ja työmatkaliikenteen mahdottomuutta. Tämä kuitenkin lähinnä lisää vain päällekkäisyyttä ja peräkkäin ajoa ilman että palvelutaso mainittavasti nousisi. Näistä näennäisistä toimista huolimatta esim. Työmatkaliikenne on edelleen jyväskylässä täysin lapsipuolen asemassa. Itse kuitenkin näen niin että jos liikenne järjestetään niin että työmatkalaisille joukkoliikenne olisi vaihtoehto, myös muilla on mahdollisuus sillä sujuvasti liikkua, mutta jos liikenne perustuu vain siihen että koululaiset pääsevät kouluun ja muut aikatauluttomat liikkujat omille menoilleen, ei joukkoliikenteen käyttöaste oman auton käytön kustannuksella pääse kyllä kasvamaan.
Ei mikään ihme kun uudistusta on johtanut entinen katu ja puisto-osaston toimialajohtaja eli periaatteessa entinen johtava puutarhuri jolla ei ole mitään aikaisempaa kokemusta joukkoliikenteen alalta.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Myöskin Koiviston Auto Jyväskylän pääluottamusmies bussikuski Jukka Hämäläinen muutama viikko sitten joukkoliikenteen teemaillassa joka siis oli avoin julkinentilaisuus kerroitte, että uudet sähköbussit saapuisivat Jyväskylään 22.5.24 vaikka varmasti hyvin tiesitte ettei kyseinen päivämäärä pitäisi paikkaansa ja myöskin vihamielisen asenteenne johdosta mahdollista paikallisjunaliikennettä kohtaan joskus hamassa tulevaisuudessa vaadin teitä Jukka Hämäläinen julkisesti eroamaan pääluottamusmiehen tehtävistä välittömästi sekä myöskin jättämään tehtävänne bussikuskina mahdollisimman nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Linjan 20 ensimmäinen uuden aikataulukauden mukainen varhaisaamun linjavuoro kohden Kauramäkeä
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Varhaisaamun toinen linjavuoro kohden Kauramäkeä
 

Liitetiedostot

  • IMG-20240603-WA0000.jpg
    IMG-20240603-WA0000.jpg
    100.8 KB · Lukukerrat: 18
  • IMG-20240603-WA0001.jpg
    IMG-20240603-WA0001.jpg
    92.6 KB · Lukukerrat: 16
  • IMG-20240603-WA0002.jpg
    IMG-20240603-WA0002.jpg
    117 KB · Lukukerrat: 16
Viimeksi muokattu:
Tässä mietityttää, missähän linja 9 oikein kääntyy Savulahdessa? Siellähän ei taida olla mitään kääntöpaikkaa eikä liikenneympyrää…
 
Tässä mietityttää, missähän linja 9 oikein kääntyy Savulahdessa? Siellähän ei taida olla mitään kääntöpaikkaa eikä liikenneympyrää…
Käyvät kääntymässä Saarijärventien liikenneympyrässä, ainakin se auto joka tuli aamulla vastaan.
 
Eikös linjat 140 141 143 pitäisi näkyä myös reittioppaalla vai muistanko väärin? Ei kyllä näytä toimivan.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Linjaa 140 ajetaan myös valkoisella jyväskylän liikenteen autolla, eikö näistä pitänyt tulla vihreitä?
 
Viimeksi muokattu:
Kuten odotettua, näytettiin ainakin linjoja S3 ja S4 (ent. 18 ja 18K) ajettavan toistaiseksi samoilla ikälopuilla Citeoilla kuin ennenkin. Juhlallinen aloitus ”uusille SuperLinkeille”, kun ainoa matkustajille näkyvä ero on linjanumero…

Oulussa ilmeisesti oltiin saatu force majeure -tilanteeseen vedoten väliaikainen lupa ajaa sopimuksen vastaisella kalustolla, mutta Kotkassa taas VDL:n toimitusvaikeudet ilmeisesti ovat johtaneet liikennöitsijälle sanktioihin ja sopimuksen option menetykseen. Onko kellään tietoa, miten täällä Jyväskylässä?

Linjaa 140 ajetaan myös valkoisella jyväskylän liikenteen autolla, eikö näistä pitänyt tulla vihreitä?
Näin käsitin ja olen kuvankin nähnyt Volvo 9700 -autosta Linkin väreissä. Ehkä riittävää määrää kalustoa ei ole ehditty teipata? Erikoista kyllä, aikaa olisi ollut.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Eikös linjat 140 141 143 pitäisi näkyä myös reittioppaalla vai muistanko väärin? Ei kyllä näytä toimivan.
Lisätäänpä vielä, että minulla ainakin löytyvät ja toimivat normaalisti reittioppaasta
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös