Jyväskylän paikallisliikenne

Vieläkin lähes päivittäin näkee tavallisissa väreissä olevia autoja S-linjoilla, vaikka kaikki SuperLinkki-väriset uudet autot kai ovat jo jonkun aikaa ollut liikenteessä, ja useita vanhoja Citeoitakin on uusiin väreihin teipattu.
Ja sitten vastaavasti niitä superlinkin väreissä olevia linja-autoja näkyy peruslinkkilinjoilla vaikka näin ei pitäisi olla.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Toivottavasti joukkoliikenteen virkahenkilöstöllä on jo jotain uusia kehitysaskeleita mielessä nyt kun osittain suutariksi jäänyt linjastouudistus ja joukkoliikenteen sähköistäminen on saatu vietyä lähes maaliin asti niin ettei joukkoliikenteen ja muiden kestävän liikkumisen muotojen kehittäminen jäisi silleen vaan myöskin tulevaisuuden kehityskuviot olisivat hyvin tiedossa ja, että myöskin fiksun liikkumisen raadin ja joukkoliikennelautakunnan työskentelyn määrää voitaisiin niiden kehitysaskeleiden myötä huomattavalla tavalla lisätä.
 
Viimeksi muokattu:
Koiviston Auto Jyväskylä 577 Citea keskiovessa kohtuu miehekkäät äänet. Kannattaa käydä ajelulla koska kohtuu harvoin tulee vastaan yksilö jossa keskiovet suorastaan paukahtavat kiinni.
 
Koiviston Auto Jyväskylä 577 Citea keskiovessa kohtuu miehekkäät äänet. Kannattaa käydä ajelulla koska kohtuu harvoin tulee vastaan yksilö jossa keskiovet suorastaan paukahtavat kiinni.
Ei niinkään tähän liittyvä, mutta miksiköhän KAJ:n uusissa Citeoissa ei ole ollenkaan ovensulkemisääniä, mutta muissa KA:n yksiköissä jossa on käytössä, on…?
 
Ei niinkään tähän liittyvä, mutta miksiköhän KAJ:n uusissa Citeoissa ei ole ollenkaan ovensulkemisääniä, mutta muissa KA:n yksiköissä jossa on käytössä, on…?
Ei mitään hajua. 577 on muuten tänään ajossa ainakin linjalla 20 eli kannattaa käydä matkustamassa jos vain mahdollista.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Joskus aikoinaan JL 416 Wiima-Volvossa oli samanlaiset paukkuvat keskiovet ja myöskin se ovipumpun ääni oli kohtuu omalaatuinen mutta valitettavasti sellaisia ei enää valmisteta nykyajan busseihin vaan kaiken pitää olla mahdollisimman hiljaista matkustamon puolella.
 
Viimeksi muokattu:
Löydä Linkin uudet linjat 45 ja 46 – testaa ilmaiseksi 23.11.

Huomenna lauantaina 23.11. on "kauppalinjoilla" 45 (Vaajakoski/Panda – Seppä – Palokan tk.) ja 46 (Viherlandia – Kuokkala – Keljon marketit – Nova) matkustus ilmaista. Matkustajamäärät eivät ole olleet kovinkaan kummoiset. Jos jatkossa pitää löytää uusia säästöjä, niin kauppalinjat on ensinmäisten lakkautusten joukossa.

Asiasta toiseen. Louhunsalmen sillan vaijerivaurio estää linjojen 16 ja 16M ajamisen Muuratsalon päättärille. Linjojen päättärinä toimivat toistaiseksi pysäkkipari SS-Säynätsalo 1 (keskustaan) ja 2 (purkupysäkki).

Ja vielä. Mistä johtuu, että vieläkään ei Jyskylän karttapalveluun ole saatu päivitettyä uutta Linkki-linjaston karttatasoa? Talviaikataulujen alkamisesta on kulunut jo yli 3 kuukautta ja ainoa olemassa oleva linjakartta on aikatauluvihkon (aikataulut PDF-tiedostona) surkea superlinkkilinjakartta.
 
Löydä Linkin uudet linjat 45 ja 46 – testaa ilmaiseksi 23.11.

Huomenna lauantaina 23.11. on "kauppalinjoilla" 45 (Vaajakoski/Panda – Seppä – Palokan tk.) ja 46 (Viherlandia – Kuokkala – Keljon marketit – Nova) matkustus ilmaista. Matkustajamäärät eivät ole olleet kovinkaan kummoiset. Jos jatkossa pitää löytää uusia säästöjä, niin kauppalinjat on ensinmäisten lakkautusten joukossa.
Sen olen huomannutkin, että linjalla 46 ei näytä olevan paljoa matkustajia arkisin ruuhka-aikaan, eikä myöskään viikonloppuisin. Tuntuu vähän erikoiselta, kun on nopein yhteys Kuokkalasta Novaan, joka myös Kuokkalan asukkaiden terveyskeskuksena toimii. Keljon kaupoilla asiointiin Kuokkalasta linja on myös todella hyvä, tunnissa ehtii sopivasti käydä vaikka Prismassa ja takaisin pysäkille.

Toivotaan, että nämä kauppalinjat vielä löytävät matkustajia.
 
Sanoisin, että linjan 20 palauttaminen takaisin alkuperäiselle reitilleen Kuokkalan keskusta - Ristonmaa - Mattilanniemi ja edelleen keskusta olisi kaikista järkevin teko ja myöskin linjan 20 palauttaminen takaisin Ahjokadulle koska linjan siirtäminen Vasarakadun, Merasimen, Vapaaherrantien ja Paperitehtaankadun kautta on tehty vain sen takia, että tietyn puoluekannan omaavia kanssaihmisiä asuu Kankaan tehtaan uudisalueella ja muistan erityisen hyvin tämän vuoden keväällä Aaltosalilla järjestetyn joukkoliikenteen teemaillan jossa eräs kyseisen puolueen puoluekirjan omaava rouvashenkilö suorastaan vaatimalla vaati lisää joukkoliikenteen palveluita Kankaan tehtaan uudisalueelle ja kun hänen viestinsä ei oikein tuntunut menevän tilaisuudessa lävitse niin kyseinen rouvashenkilö poistui paikalta ovetpaukkuen.
 
Myöskin mielestäni matkustavaistaväkeä oli huomattavasti enemmän Ahjokadun pysäkeiltä Kuokkalan ja myöskin Huhtasuon suuntaan kuin mitä nykyisin on Vasarakadun pysäkeiltä ja toivottavasti matkustajamäärät jossain vaiheessa palautuvat sille tasolle kuin mitä ne olivat ennen linjastouudistusta niin ettei kaupunki ja seudun joukkoliikenne saa päteviä syitä lakkauttaa yksittäisiä bussivuoroja sen takia, että matkustavaistaväkeä ei ole tarpeeksi kyydissä. Muistakaahan käyttä linjojen 45 ja 46 ilmaisajelut hyödyksi tämän päivän osalta. Allekirjoittanut lähtee kokeilemaan linjan 45 sen seuraavalla lähdöllä Seppälästä kohden Palokkaa. Nähdään siellä.
 
Seppälän prismalla odottamassa seuraavaa Palokkaan suuntaavaa linjan 45 vuoroa ja väkeä on kyllä todella paljon liikkeellä täällä Seppälän prismalla ja myöskin kauppakeskus Sepässä.
 
Matkalla kohden Palokkaa
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Palokasta selvitty takaisin Seppälän marketeille Koiviston Auto Jyväskylä 441 kyydillä.
 

Liitetiedostot

  • 20241123_132925(0).jpg
    20241123_132925(0).jpg
    110.5 KB · Lukukerrat: 34
  • 20241123_135129.jpg
    20241123_135129.jpg
    98.2 KB · Lukukerrat: 32
Viimeksi muokattu:
Päivän ajelun osalta kävi kyllä hyvin selväksi se, että kysyntää on osuudelle Vaajakoski - Seppä mutta sitten Sepästä eteenpäin Palokan tk:lle sitä väkeä ei juurikaan ole. Päivän ajelulla Palokan tk:n pysäkille jäi pois kyydistä kolme matkustajaa. Palokasta Sepän suuntaan matkusti puolestaan kymmenkunta matkustajaa joista lähes kaikki jäivät pois kyydistä Ahjokadulla. Ahjokadun pysäkiltä kyytiinnousijoita oli suurinpiirtein saman verran eli reilut kymmenkunta.
 
Sanoisin, että linjan 20 palauttaminen takaisin alkuperäiselle reitilleen Kuokkalan keskusta - Ristonmaa - Mattilanniemi ja edelleen keskusta olisi kaikista järkevin teko ja myöskin linjan 20 palauttaminen takaisin Ahjokadulle koska linjan siirtäminen Vasarakadun, Merasimen, Vapaaherrantien ja Paperitehtaankadun kautta on tehty vain sen takia, että tietyn puoluekannan omaavia kanssaihmisiä asuu Kankaan tehtaan uudisalueella ja muistan erityisen hyvin tämän vuoden keväällä Aaltosalilla järjestetyn joukkoliikenteen teemaillan jossa eräs kyseisen puolueen puoluekirjan omaava rouvashenkilö suorastaan vaatimalla vaati lisää joukkoliikenteen palveluita Kankaan tehtaan uudisalueelle ja kun hänen viestinsä ei oikein tuntunut menevän tilaisuudessa lävitse niin kyseinen rouvashenkilö poistui paikalta ovetpaukkuen.
En nyt mistään tähän liittyvästä politiikasta tiedä, mutta kyllähän Kangas ja Kauramäki tarvitsevat joukkoliikennettä. Aiemmin Kankaan alueen palvelutaso oli onneton, kun siitä meni vain 12T ”arkisin virka-aikaan”. Kankaan alue on suunniteltu autottomia ihmisiä silmälläpitäen, ja Tourulan pysäkeille on vähän matkaa kuitenkin. Kauramäkeen ei mennyt mikään linja. Ahjokadun puolella on jo kattava bussitarjonta, ja mielestäni on ihan hyvä, että samalta suunnalta tulevat 20 ja S5 kulkevat Seppälässä eri reittejä. Vasarakadulla on yhtä lailla tärkeitä palveluita, jotka on hyvä olla saavutettavissa bussilla.

Kuokkalaan menee linjoja melkeinpä enemmän kuin mihinkään muuhun lähiöön, ja kauppaan pääsee nyt Keljoon 46:lla kätevämmin kuin aiemmin Seppälään 20:lla. Kuokkalalaisena en siis ole tuota muutosta erityisemmin jäänyt harmittelemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kangas siis jäisi linjan 14 varaan, arkisin kerran tunnissa. Kauramäki jäisi kokonaan ilman linkkiä. Mitä järkeä olisi siinä, että Kuokkalaan ajaisi monta eri linjaa peräkkäin ja samaten Ahjokadulla S 5 + muut linjat ja sitten vielä 20 peräkkäin. Prismasta on ihan sama kävelymatka Vasarakadulle kuin Ahjokadulle. Ja Pupuhuhdasta Keskustaan matka-aika ei ole yhtään pidempi Kankaan kautta. Todella ihmeellinen näkökulma Linkki liikenteeseen olisi jättää kasvavat Kangas ja Kauramäki ilman palveluja ja pysyä sitkeästi vanhassa. Millä motiivilla tämä henkilö huseeraa Linkin asioissa?
 
Sanoisin, että linjan 20 palauttaminen takaisin alkuperäiselle reitilleen Kuokkalan keskusta - Ristonmaa - Mattilanniemi ja edelleen keskusta olisi kaikista järkevin teko ja myöskin linjan 20 palauttaminen takaisin Ahjokadulle koska linjan siirtäminen Vasarakadun, Merasimen, Vapaaherrantien ja Paperitehtaankadun kautta on tehty vain sen takia, että tietyn puoluekannan omaavia kanssaihmisiä asuu Kankaan tehtaan uudisalueella ja muistan erityisen hyvin tämän vuoden keväällä Aaltosalilla järjestetyn joukkoliikenteen teemaillan jossa eräs kyseisen puolueen puoluekirjan omaava rouvashenkilö suorastaan vaatimalla vaati lisää joukkoliikenteen palveluita Kankaan tehtaan uudisalueelle ja kun hänen viestinsä ei oikein tuntunut menevän tilaisuudessa lävitse niin kyseinen rouvashenkilö poistui paikalta ovetpaukkuen.
Pidetäänpä tämä keskustelu neutraalina eikä tuoda puoluepoliittisuutta turhaan tänne mukaan. Mielestäni myös maininta tästä rouvashenkilöstä oli hieman epäoleennainen ja -asiallinen.

Aiheeseen itseensä: Kangas alueena on jatkuvasti kasvava ja siellä asuu paljon ihmisiä, joille joukkoliikenne on päämatkustamismuoto. Joukkoliikennettä järjestetään kaikkien puolueiden kannattajille jos sille kysyntää on. Kankaan alueen väkiluvun on ennustettu kasvavan 5000 asukkaaseen asti. Alueella on myös Gradian oppilaitos ja paljon yrityksiä. Kankaan keskustasta ja perältä lähimmille pysäkeille Tourulassa olisi jopa 500-600 metriä, jos ei lasketa Kankaan pysäkkejä. Tämä on vähän liikaa alueella, jossa autoliikenne on vähäistä.
 
Takaisin
Ylös