Jyväskylän paikallisliikenne

Lippujen hinnat tulevat nousemaan arvonlisäveron nousun ja kaupungin taloustilanteen vuoksi. Esim. A-vyöhykkeen 30 päivän kausilippu on jatkossa 60€ (nyt 58€) ja kertalippu käteisellä 4€ (nyt 3,50€)

Ylen juttu
 
Maksuton liikenne tonttulakkisille la 14.12.2024.
 
Minkä ihmeen takia "Superlinkkien" numerointi on pitänyt tehdä niin hölmöksi kuin ne tällä hetkellä on?
Minkä takia linjojen numerot ei voi olla seuraavat:
S1 -> 1A
S2 -> 1B
S3 -> 2A
S4 -> 2B
S5 -> 3
S6 -> 4
3 -> 24 (ettei tulisi päällekkäisyyksiä)
Mielestäni S-tunnus on turha linjanumeroissa sillä superlinkit erottuvat muutenkin liikenteessä erilaisesta ulkoasustaan.
Onko muita ideoita minkälaisia numeroinnit voisi olla?
 
Viimeksi muokattu:
Minkä ihmeen takia "Superlinkkien" numerointi on pitänyt tehdä niin hölmöksi kuin ne tällä hetkellä on?
Minkä takia linjojen numerot ei voi olla seuraavat:
S1 -> 1A
S2 -> 1B
S3 -> 2A
S4 -> 2B
S5 -> 3
S6 -> 4
3 -> 24 (ettei tulisi päällekkäisyyksiä)
Mielestäni S-tunnus on turha linjanumeroissa sillä superlinkit erottuvat muutenkin liikenteessä erilaisesta ulkoasustaan.
Onko muita ideoita minkälaisia numeroinnit voisi olla?
Eräs tuttavani kysyi, että minkä takia Jyväskylässä ajetaan "SS" linjaa, mitä se tarkoittaa. En ensin ymmärtänyt, mutta kun näin tuon S5 linjan bussin, niin linjakilvissä esitetty fontti näyttää kyllä hyvin paljon että linja olisi SS. Siinäpä ainakin olisi heti korjattavaa.
 
Mielestäni S-tunnus on turha linjanumeroissa sillä superlinkit erottuvat muutenkin liikenteessä erilaisesta ulkoasustaan.
Onko muita ideoita minkälaisia numeroinnit voisi olla?
Samaa mieltä siitä, että S-tunnus on turha. Mutta eivät linjat erotu kunnolla edes ulkoasultaan. Vielä puolen vuoden jälkeenkin varsinkin linjoilla S3 ja S4 tuntuu (erityisesti viikonloppuisin) iso osa vuoroista ajettavan tavallisen Linkki-värityksen autoilla. Ja kaikilla muillakin S-linjoilla näitä näkee. Vaikka kaikki uudet autot kai on jo toimitettu, ja vanhojakin Citeoita on teipattu Superlinkeiksi.

Koko tämä brändiuudistus ihmetyttää minua edelleen. Linjojen palvelutaso ei erotu merkittävästi muista linjoista (vuoroväli ei ole erityisen tiheä, suuri osa autoista tavallisia ahtaita 12-metrisiä), eikä edes autokiertoa ole Koiviston auto vaivautunut suunnittelemaan niin, että linjoilla todella ajettaisiin SuperLinkki-autoilla aina.

Tästä väritysasiasta kyselin kuukausi sitten Linkin aspasta, eivät vastanneet eivätkä julkaisseet palautetta.
 
Onko muita ideoita minkälaisia numeroinnit voisi olla?
S1...S6 ---> 1...6
Sisältää 1M, 2M, 2V.
3 -> 11
4K -> 24 tai 24K
5, 5K -> 10, 10K
7 -> 17
8 -> 18
9 -> 9
12 -> 12
13 -> 33
14-16 ja 20-> ei muutoksia.
Näin saisi mahdollisille uusille runkolinjoille tyhjiä numeropaikkoja ja ysin miellän jo jossain määrin runkolinjojen kastiin, vaikkei matkustajamäärissä varmaan sille tasolle ihan yllä.

Käytetyistä kirjaimista säilyttäisin vain M ja K. Ne ovat suht selkeitä (koululaislinja tai moottoritielinja). Poikkeuksena tuossa tuo 2V, mutta voihan se olla jokin muukin, esim. 25 tai 29.
 
Käytetyistä kirjaimista säilyttäisin vain M ja K. Ne ovat suht selkeitä (koululaislinja tai moottoritielinja). Poikkeuksena tuossa tuo 2V, mutta voihan se olla jokin muukin, esim. 25 tai 29.
Tosin kaikissa tapauksissa se K ei ole selkeä. Esimerkiksi 9K, jota ajetaan vain arkisin kello 20 jälkeen ja viikonloppuisin, eli vain silloin kun koulumatkalaisia ei ole. Eli ehkä joku kolmas kirjain voisi olla ”viikonloppulinjoille”. Toki tuskin tuo 9K mitään sekaannuksia aiheuttaa.
 
Tosin kaikissa tapauksissa se K ei ole selkeä. Esimerkiksi 9K, jota ajetaan vain arkisin kello 20 jälkeen ja viikonloppuisin, eli vain silloin kun koulumatkalaisia ei ole. Eli ehkä joku kolmas kirjain voisi olla ”viikonloppulinjoille”. Toki tuskin tuo 9K mitään sekaannuksia aiheuttaa.
Toisaalta sekin on ihan kiehtova ajatus, että kaikille K, M ja V-linjoille ois oma numero. Esimerkiksi jostain kymmensarjasta, numeroitahan on vapaana riittämiin Linkki-liikenteessä.
Esim. 80-90 sarja:
1M -> 81
2M -> 82
2V -> 83
12K -> 88 (tähän ei oikein saa loogisuutta muihin verrattuna)
14M -> 84
15K -> 95
16M -> 86
3K -> 91 (jos 3 -> 11)
4K -> 94
5K -> 90 (jos 5 -> 10)
22M -> 92
9K -> 99

Lisäksi on myös Toivakan linja 38. Koska se kulkee naapurikuntaan, sen voisi kirjainvariaatioineen numeroida toiseen kymmensarjaan, esim. 70 -sarja on tyhjä.
Sama koskee osin Petäjäveden-Keuruun suuntaa, kun käsittääkseni Petäjävesi on liittymässä Linkkiin - siitäkin huolimatta että sen suunnan vuorot lienevät kaiketi ELYä jatkossakin.

Mutta en spekuloi enempää. Muistan vain sen, miten vielä 20 vuotta sitten Jyväskylän linjanumerointi oli melkoista silppua josta oli pahimmillaan hyvinkin vaikeaa saada tolkkua. Nyt kun lanseerattiin nämä superlinkit, on tilanne taas mielestäni sekavampi. Tilannetta ei helpota sekään, että se S-kirjain numeron edessä näyttää vähänkin heikkonäköisemmän mielestä 5-numerolta. Näistä syistä Jyväskylä kaipaisi kyllä jonkinlaista selkiyttämistä linjanumeroiden osalta.
 
KA Jyväskylän uusista autoista puuttuu enää yksi eli 458 jollei se ole tullut jollain muilla kilvillä kuin IRV-858 ?
Seuratkaa näkyykö sillä numerolla autoa vai onko sen tulossa joku ongelma koska muut ovat jo aikoja sitten tulleet.
 
Tänään matkustin uudella sähkö-citealla ja huomasin että niissä kuuluu nykyään stop-ääni.
On kuulunut jo jonkin aikaa.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Tänään oli linjalla 20 ajossa yksi uusimmista sähkö Citeoista jolla on kuskin kertoman mukaan ajettu vasta 16 000 km kun osalla muista seudun joukkoliikenteen uusista sähköbusseista on ajettu jo hyvällä tapaa yli 30 000 kilometriä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Tämä yksilö taisi olla Koiviston Auto Jyväskylä 458
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1000141218.jpg
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Korjaan runkonumeroksi Koiviston Auto Jyväskylä 459
 

Liitetiedostot

  • 20250207_095803.jpg
    20250207_095803.jpg
    148 KB · Lukukerrat: 24
Viimeksi muokattu:
On kuulunut jo jonkin aikaa.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Tänään oli linjalla 20 ajossa yksi uusimmista sähkö Citeoista jolla on kuskin kertoman mukaan ajettu vasta 16 000 km kun osalla muista seudun joukkoliikenteen uusista sähköbusseista on ajettu jo hyvällä tapaa yli 30 000 kilometriä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Tämä yksilö taisi olla Koiviston Auto Jyväskylä 458
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Näytä liitetiedosto 9551
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Korjaan runkonumeroksi Koiviston Auto Jyväskylä 459
Tämä 458 jonka mainitsit puuttuu edelleen mutta kaikki muut ovat tulleet. Mikähän tuossa yhdessä kestää ?
 
Ei mitään tietoa, että mikä juurikin 458 saapumista palvelukseen viivyttää mutta kenties sekin saapuu liikenteeseen jonain päivänä.
Tuo 458 on vihdoinkin eilen rekisteröity eli kaikki sähköbussit ovat nyt käytössä. Hieman myöhässä nuo VDL:ät kun Yutongit tulivat jo kesällä.
 
Mitäköhän pysäkkikuulutusprojektille oikein kuuluu? Siitä kyselin palautepalvelusta jo kesäkuussa, ja kuulemma on tarjouspyyntövaiheessa jo. Joukkoliikennelautakunnan teksteissäkään ei ole mainittu ollenkaan tästä varmaan ollenkaan. Onkohan tämä projekti jäädytetty kokonaan…?
 
Takaisin
Ylös