Jyväskylän paikallisliikenne

Onko kenelläkään tietoa, milloin ne luvatut vetybussit ovat tulossa? Uutisten mukaan piti tulla viimeistään 2025 kesäksi, mutta ei ole mitään kuulunut ja siihen on vain pari kuukautta aikaa. Myöskään vetytankkausaseman valmistumisesta ei löydy yhtään mitään tietoa.

Mikäköhän liikennöitsijä on ne vetybussit tilannut...? KA vai Mennään Bussilla?
 
Onko kenelläkään tietoa, milloin ne luvatut vetybussit ovat tulossa? Uutisten mukaan piti tulla viimeistään 2025 kesäksi, mutta ei ole mitään kuulunut ja siihen on vain pari kuukautta aikaa. Myöskään vetytankkausaseman valmistumisesta ei löydy yhtään mitään tietoa.

Mikäköhän liikennöitsijä on ne vetybussit tilannut...? KA vai Mennään Bussilla?
Vetytankkausasema valmistuu loppukesästä, Keskisuomalaisessa oli uutinen. Bussit on tainnut tilata Cefmof, kenelle ne tulee ajoon, siitä ei ole tietoa.
 
Vetytankkausasema valmistuu loppukesästä, Keskisuomalaisessa oli uutinen. Bussit on tainnut tilata Cefmof, kenelle ne tulee ajoon, siitä ei ole tietoa.
Vetybussit tulevat Koiviston Auto Jyväskylän ajoon ja saapuvat testeihin ennen virallista matkustajaliikenteen aloitusta
 
Mitäköhän pysäkkikuulutusprojektille oikein kuuluu? Siitä kyselin palautepalvelusta jo kesäkuussa, ja kuulemma on tarjouspyyntövaiheessa jo. Joukkoliikennelautakunnan teksteissäkään ei ole mainittu ollenkaan tästä varmaan ollenkaan. Onkohan tämä projekti jäädytetty kokonaan…?
Oulussa on nyt otettu pysäkkikuulutukset käyttöön. Olettaisin täällä Jyväskylässä vallinneen hiljaisuuden tarkoittavan sitä, että koko projekti on hylätty kokonaan.

Oululla, Jyväskylällä, Kuopiolla ja Lahdellahan oli yhteinen sopimus jonka piti alentaa hankintahintaa. Nyt muut kaupungit etenevät nykyaikaan, kun taas Jyväskylässä ollaan vielä 90-luvulla.
 
Onko vetybussit tulossa tilaajavärityksessä?
Siltä vaikuttaa. Vihreä vetybussi näkyy jo KA Jyväskylän somepostauksessa.

Tähän liittyen: Jyväskylässä edetään konkreettisiin toimiin vetykäyttöisen joukkoliikenteen käynnistämiseksi, kun Central Finland Mobility Foundation (Cefmof) hankkimat viisi vetybussia saapuvat Suomeen kesäkuun alussa. Kalusto luovutetaan Koiviston Auto Jyväskylän käyttöön, joka vastaa bussien operoinnista ja huollosta. Liikennöinti käynnistyy vaiheittain yhteistyössä Jyväskylän seudun joukkoliikenteen kanssa.

Asiasta enemmän täällä. Linkki vie KA:n nettiuutiseen.
 
Siltä vaikuttaa. Vihreä vetybussi näkyy jo KA Jyväskylän somepostauksessa.

Tähän liittyen: Jyväskylässä edetään konkreettisiin toimiin vetykäyttöisen joukkoliikenteen käynnistämiseksi, kun Central Finland Mobility Foundation (Cefmof) hankkimat viisi vetybussia saapuvat Suomeen kesäkuun alussa. Kalusto luovutetaan Koiviston Auto Jyväskylän käyttöön, joka vastaa bussien operoinnista ja huollosta. Liikennöinti käynnistyy vaiheittain yhteistyössä Jyväskylän seudun joukkoliikenteen kanssa.

Asiasta enemmän täällä. Linkki vie KA:n nettiuutiseen.
En kyllä edes ymmärrä, miksi vetybusseja edes kokeillaan. Vety on moninkertaisesti sähköä kalliimpaa, hyötysuhde paljon huonompi eikä edes vetybussin range ole vastaavaa sähköbussia parempi.

Muualla Euroopassa testattiin vetybussit ja heitettiin romukoppaan koska ne todettiin hyödyttömiksi ja kalliiksi sähköbusseihin nähden.
 
En kyllä edes ymmärrä, miksi vetybusseja edes kokeillaan. Vety on moninkertaisesti sähköä kalliimpaa, hyötysuhde paljon huonompi eikä edes vetybussin range ole vastaavaa sähköbussia parempi.

Muualla Euroopassa testattiin vetybussit ja heitettiin romukoppaan koska ne todettiin hyödyttömiksi ja kalliiksi sähköbusseihin nähden.
Toisaalta samaa ajateltiin sähköbusseista vielä 10 vuotta sitten, että ovat kalliita ja range ei riitä. Odotukset ovat ylittyneet kymmenessä vuodessa. Mielenkiinnolla odotan vetybussien testausta Suomessa.
 
Toisaalta samaa ajateltiin sähköbusseista vielä 10 vuotta sitten, että ovat kalliita ja range ei riitä. Odotukset ovat ylittyneet kymmenessä vuodessa. Mielenkiinnolla odotan vetybussien testausta Suomessa.
Sähköbussien teknologia on jatkuvasti kehittynyt eteenpäin energiatiheyden, parempien materiaalien, turvallisuuden ja kantaman osalta. Vetybussien teknologia taas ei. Vetykäyttöisten kulkuneuvojen teknologiaan on vuosikymmeniä yritetty parantaa ilman merkittäviä tuloksia.

Tämä kaikki perustuu hyötysuhteeseen: fysiikan osaamisella ymmärtää, että jo PELKÄSTÄÄN elektrolyysissä energiaa menee hukkaan saman verran kuin mitä sähköbussilla menee kokonaisuudessaan. Elektrolyysin lisäksi on paineistus, kuljetus, tankkaus, sun muut, ja hups, yllättäen kun bussi pitäisi tankata, on energiaa mennyt hukkaan vähintään puolet.
 
Maailmassa on paljon kaupunkeja, joissa sähköverkko ei kestä sähköbussien latauksen aiheuttamaa kuormaa. Niissä vetybussit ovat ihan realistinen vaihtoehto. Yhtään sellaista kaupunkia ei tosin ole Suomessa.
Tosin sähköbussien kantamakin on kyllä parantunut jo sen verran, että monet uudet sähköbussit selviää koko päivän ja varikkolataus yöllä riittää, jolloin sähköverkko kyllä varmasti kestää. Veikkaisin kyllä että ylipäätään nyt tällä hetkellä olevan sähköisen vallankumouksen aikana kyllä sähköverkkoja päivitellään ihan runsaasti vähän kaikkialla missä tarvetta on.
 
En kyllä edes ymmärrä, miksi vetybusseja edes kokeillaan. Vety on moninkertaisesti sähköä kalliimpaa, hyötysuhde paljon huonompi eikä edes vetybussin range ole vastaavaa sähköbussia parempi.

Muualla Euroopassa testattiin vetybussit ja heitettiin romukoppaan koska ne todettiin hyödyttömiksi ja kalliiksi sähköbusseihin nähden.
Toki esim. Kölnissä vetybusseja on ollut vuodesta 2008 ajossa. Lontooseen tulee myös paljon lisää vetubusseja. Että kyllä niitä lisää tulee koko ajan.
 
Takaisin
Ylös