Yliopistokadulta poistetaan nyt vihdoinkin autot väliltä Vuorikatu-Fabianinkatu. Laajempi jalankululle varattu alue on nähtävästi "mahdoton", koska Yliopistokadun liikkeiden huoltoajo sekä pääsy Vuorikadun autopaikoille ei onnistuisi. Kysymys kuuluukin, millaisia velvoitteita autopaikkojen järjestämiseksi kaupungilla on, ja missä nämä velvoitteet määritellään? Jos nyt unohdetaan hetkeksi, että metroaseman yläkerrassa asuvalla ei ylipäänsä välttämättä pitäisi olla pyhää oikeutta omaan autopaikkaan, niin eikö sitä paikkaa voisi järjestää vuorikatulaisten osalta vaikkapa Kluuvin pysäköintilaitokseen? Onko ongelma kaavoitusmääräyksissä?
Autot poistamalla päästäisiin Vuorikadun parkkipaikkamaisesta eroon, ja samalla saataisiin vähän lisää "jalankulkukeskustan" pätkiä punottua yhteen. Aleksin, Mikonkadun ja Kluuvikadun kävelykatualueen laajentaminen olisi luontevaa juuri pohjoiseen, ja ehkäpä kolmosen uusi Mikonkadun reittikin toimisi hieman paremmin (vai millä keinoin sitä Mikonkadun ja Kaivokadun risteyksessä jumittamista voisi ylipäänsä välttää?).
Lisäksi tällä hetkellä jalankulkija pääsee sujuvasti kulkemaan tunneleita ja kävelyosuuksia pitkin Kampin metroasemalta ensimmäistäkään autoa kohtaamatta Mikonkadulle saakka - jossa sitten pääseekin väistelemään parkkipaikan hakijoita, kuorma-autoja ja taksikuskeja. Vaikkei tunnelireitissä nyt mistään viihtyisästä oleskelukadusta olekaan kyse, myös tällaiset väylät olisi mielestäni syytä huomioida kävelyalueiden suunnittelun yhteydessä - nimenomaisesti Mikonkadun, Vuorikadun ja Yliopistokadun rauhoittaminen kytkisi kyseisen reitin selvästi Aleksanterinkadulle, Pohjois-Espalle, Senaatintorille ja muualle. Ei vaatisi paljoa.
Suosittelen muuten vertaamaan uusitun Kalevankadun ja vaikkapa Pohjois-Esplanadin terassiympäristöjä, mikä ainakin tähän aikaan vuodesta on aika vahva argumentti kävelykatujen viihtyisyyden puolesta. Veikkaan, että Yliopistokadunkin ravintolat hyötyisivät enemmän viihtyisistä terasseista kuin pitkin päivää levitetyistä toimitusautojen jonoista.