Kävelykeskustat

Suojateiden poistaminen kokonaan, jolloin autoilijalla on koko vastuu. Vähän sama asia kuin kävelykatu, jolla kuitenkin on ajo-oikeus. Hollannissahan kokonaisesta pienestä kaupungista poistettiin tiemerkinnät ja säädettiin nopeudeksi 30 km/h. Onnettomuudet väheni, kun autoilijat alkoivat käyttäytyä niin kuin pitää.
Paikassa, jossa on todella paljon kävelijöitä täytyy nopeusrajoitukseksi ylilyöntienkin varalta säätää 20 km/h. Kaikki eivät tajua tilannenopeuden merkitystä vaan ajattelevat "kolmeekymppiä siis". 30 km/h esim. perjantai-iltana on jo varsin vaarallinen vauhti toikkaroitsijoita ajatellen. Arkipäivän ihmisvilinässä se ei tietenkään edes toteutuisi, hyvä jos auto pääsisi etenemään.
 
Takaisin
Ylös