Kabus KC-6

Huhut kertovat hylystä tyyppihyväksynnässä liian laajojen kääntösäteiden vuoksi.

Nooh, enpä usko, että tuota laitosta liikenteessä tullaan näkemään aivan heti.. Itseasiassa vähän jo arvelinkin että tuonlaista tulee tulemaan tyyppihyväksyntää haettaessa.. :)
 
Huhut kertovat hylystä tyyppihyväksynnässä liian laajojen kääntösäteiden vuoksi.
Faktaa tai huhua, yhtä kaikki - tämän kaltaisia ongelman poikasia monasti esiintyy, kun ryhdytään "keksimään pyörää uudelleen"... ;)
 
Kuinkahan monta valmista Volvo tai Scania linja-autoa olisi jo saanut tähänastisten suunnittelu ym kulujen hinnalla...
 
Kuinkahan monta valmista Volvo tai Scania linja-autoa olisi jo saanut tähänastisten suunnittelu ym kulujen hinnalla...

Miten ihmeessä Volvo tai Scania liittyy Kabusin tuotantoon? :shock: Kuulostaa muutenkin hyvin turhalle miettiä, että montako jotain muuta tuotetta saisi jonkun tietyn tuotteen suunnittelukustannusten hinnalla.
 
Ei välttämättä ole turhaa miettiä suunnittelukustannuksia, kun kerran liiketoiminnasta on kysymys. Jos halutaan tehdä uusi malli hinnalla millä hyvänsä, on tietysti eri asia. Voi olla, että nuo tulee kuitenkin halvemmaksi verrattuna esim. Volvoon, mutta mitään halpoja nuo ei ole.
 
Miten ihmeessä Volvo tai Scania liittyy Kabusin tuotantoon? :shock: Kuulostaa muutenkin hyvin turhalle miettiä, että montako jotain muuta tuotetta saisi jonkun tietyn tuotteen suunnittelukustannusten hinnalla.

Muut suomalaiset bussiyritykset joutuvat hoitamaan pikavuoroliikenteensä ilman Kabuseja muun muassa Volvon ja Scanian valmistamilla linja-autoilla. En ole vielä saanut selville, mikä Koiviston auton pikavuoroliikenteessä eroaa niin paljon muiden yritysten liikenteestä, että yhtymä joutuu askartelemaan omat autonsa valtavilla kustannuksilla. Voi toki olla, että minulta on jäänyt jotakin huomaamatta.
 
KA-konsernin itse tuotettu kalusto perustunee siihen että kun kehitystyö on kerran tehty, vaunun kokoonpano on halpaa. Jos konsernin sisällä on varmaa vaunutarvetta riittävästi että kokoonpano+jyvitetty kehityskulu menee alle VolvoScania-bussin tarjouksen, jokainen tämän jälkeen koottu bussi on voittoa.

Omassa kehitystyössä on myös se etu, että alan huipputekniikka voidaan leipoa sisään ilman että VolvoScania ottaa niistä kiskuripreemioita. Komponentit saa halvemmallakin. Varsinkin operaatiokustannuksia alentava tekniikka on ymmärrettävästi hinnoiteltu yläkanttiin, kun markkinoinnissa vastapainona ovat juuri ne alentuneet operaatiokustannukset. En bussien fysiikkaa tuntemattomana mene sanomaan juuri mitä se keskeinen kuluja alentava tekniikka voisi tarkalleen olla.
 
KA-konsernin itse tuotettu kalusto perustunee siihen että kun kehitystyö on kerran tehty, vaunun kokoonpano on halpaa. Jos konsernin sisällä on varmaa vaunutarvetta riittävästi että kokoonpano+jyvitetty kehityskulu menee alle VolvoScania-bussin tarjouksen, jokainen tämän jälkeen koottu bussi on voittoa.

Omassa kehitystyössä on myös se etu, että alan huipputekniikka voidaan leipoa sisään ilman että VolvoScania ottaa niistä kiskuripreemioita. Komponentit saa halvemmallakin. Varsinkin operaatiokustannuksia alentava tekniikka on ymmärrettävästi hinnoiteltu yläkanttiin, kun markkinoinnissa vastapainona ovat juuri ne alentuneet operaatiokustannukset. En bussien fysiikkaa tuntemattomana mene sanomaan juuri mitä se keskeinen kuluja alentava tekniikka voisi tarkalleen olla.

Tätä KC-6 mallia on nyt kehitetty 4-5 vuotta. Edellistä pikavuoromallia valmistettiin 45 kappaletta. Tätä uutukaista täytyisi kyllä valmistaa valtavan paljon enemmän että saataisiin kehityskustannukset nollattua ja autojen kappalehinta alle markkinoilla olevien autojen.

Erästä talouspuolelta aikoinaan lopettanutta lainaten:
"Ilman Kabussia ajaisitte kaikki uusilla autoilla".
 
Vaihteeks taas varsinaista KC-6 asiaa. Nyt on havainto jo toisesta koekilpisestä autosta.
 
Tätä KC-6 mallia on nyt kehitetty 4-5 vuotta. Edellistä pikavuoromallia valmistettiin 45 kappaletta. Tätä uutukaista täytyisi kyllä valmistaa valtavan paljon enemmän että saataisiin kehityskustannukset nollattua ja autojen kappalehinta alle markkinoilla olevien autojen.

Ei ole käsitystä siitä, mitä bussimallin kehittäminen maksaa. Veikkaan, että on sitäpaitsi aika tapauskohtaista. Koiviston Autolla taitaa kierrätys olla aika lailla valttia, joten valitaan alusta, piirretään jonkun näköinen koppa päälle ja tehdään halutut variaatiot. Nyt taitaa isoin muutos edelliseen kaukoliikennelaitteeseen olla se, että alusta on mahuri sen takatuupparin sijaan. Väittäisin, että kun tekee itselle, voi hieman joustaa eri asioissa, kuten nyt vaikkapa ulkoasusta. Jos auto on tuollainen lopulta kuin kuvansa, niin ei tuossa suunnitteluun pahasti ole paukkuja käytetty.

Tosin KA:n katuri on sitten toisaalta minusta ihan siistin näköinen.
 
Ei ole käsitystä siitä, mitä bussimallin kehittäminen maksaa. Veikkaan, että on sitäpaitsi aika tapauskohtaista. Koiviston Autolla taitaa kierrätys olla aika lailla valttia, joten valitaan alusta, piirretään jonkun näköinen koppa päälle ja tehdään halutut variaatiot. Nyt taitaa isoin muutos edelliseen kaukoliikennelaitteeseen olla se, että alusta on mahuri sen takatuupparin sijaan. Väittäisin, että kun tekee itselle, voi hieman joustaa eri asioissa, kuten nyt vaikkapa ulkoasusta. Jos auto on tuollainen lopulta kuin kuvansa, niin ei tuossa suunnitteluun pahasti ole paukkuja käytetty.

Tosin KA:n katuri on sitten toisaalta minusta ihan siistin näköinen.

Alustaahan Kabus ei valitse, sillä autot ovat yhtenäisrakenteisia. Tämä onkin syy autojen korkeaan suunnitteluhintaan, kun myös alusta joudutaan suunnittelemaan aina itse. Ja kuten itse myös tuot julki, tämän mallin kohdalla suunnittelutyötä lisää se, että moottorin paikka on vaihtunut aiemmasta.
 
Alustaahan Kabus ei valitse, sillä autot ovat yhtenäisrakenteisia. Tämä onkin syy autojen korkeaan suunnitteluhintaan, kun myös alusta joudutaan suunnittelemaan aina itse. Ja kuten itse myös tuot julki, tämän mallin kohdalla suunnittelutyötä lisää se, että moottorin paikka on vaihtunut aiemmasta.


Mutta toisaalta muihin valmistajiin verrattuna Kabus ei tarvitse kallista markkinointi- ja mainososastoa eikä myyntihenkilöstöä.
 
Mutta toisaalta muihin valmistajiin verrattuna Kabus ei tarvitse kallista markkinointi- ja mainososastoa eikä myyntihenkilöstöä.
Ja kaiketi tässä on tiettyjä verotuksellisiakin etuja niin kauan, kun autoja ei myydä konsernin ulkopuolelle. Että ei se lopulta taida niin kallis olla.

Samaa olen myös kuullu tyyppihyväksynnän suhteen, mutta ilmeisesti nämäkin asiat ovat ratkaistu jo, että aiempi hylsy olisikin nyt hyväksytty.
 
Ja kaiketi tässä on tiettyjä verotuksellisiakin etuja niin kauan, kun autoja ei myydä konsernin ulkopuolelle. Että ei se lopulta taida niin kallis olla.

Samaa olen myös kuullu tyyppihyväksynnän suhteen, mutta ilmeisesti nämäkin asiat ovat ratkaistu jo, että aiempi hylsy olisikin nyt hyväksytty.

Minä ymmärsin tuon tyyppihyväksynnän silleen, että huomautus tuli liian suuresta kääntösäteestä joka pitää korjata ja asia hoitunee sitten autoa näyttämällä katsastusmiehelle joka tekee merkinnät papereihin. Ettei tarvitsisi uutta reissua etelään.
 
Takaisin
Ylös