Kaikista käytetyin ja vähiten käytetty HSL-linja

Tulipahan mielenkiinto aiheesta kun tänään ei ollut yhtäkään matkustajaa koko linjasiivuna 81:llä Kulosaaren suunnasta
Todennäköisesti joku 9xx-linja on vähiten käytetty, esim. 967(K). Sisältäänkö lähibussilinjat?

Eniten käytetylle linjalle sanoisin varmasti runkobussilinja, todennäköisesti 510, 560 tai 570.
 
HSL:n raportti Joukkoliikenteen
yksikkökustannukset 2011 (pdf) käsitteli aikoinaan nousuja lähtöjä kohti ja kustannuksia nousua kohti. Sittemmin aihe on tullut säännöllisesti puheeksi, mutta linjatasolla ei enää julkaista nousuja ja kustannuksia nousuja kohti. Olisi mielenkiintoista nähdä tilanne nykyään muun muassa Länsimetron, Kehäradan ja runkolinjojen tultua käyttöön.

Aikoinaan eniten nousuja lähtöä kohti oli linjoilla 550, h65A, h14, h58, h66A ja h58B. Näistä 550, h65A ja h66A on sittemmin korvattu osittain raideliikenteellä, mutta linjan h14 mitalisijan voisi ajatella olevan indisio siitä, että linjoilla 20 ja 30 on paljon nousuja lähtöä kohti, ja h58 ja h58B sijoituksen puolestaan siitä, että linjoilla 500 ja 510 on paljon nousuja lähtöä kohti.

Vähiten suosittu linja lähtöä kohti oli muista kuin lähibusseista h91/K. Lähes samaa reittiä ajaa nykyään 839/K. Yhdellä lähdöllä oli keskimäärin oli 3 nousua.

Häveliäisyyssyistä raportista jätettiin pois lähibussien nousijamäärät ja laitettiin pelkät yksikkökustannukset. Kalleimmat lähibussilinjat nousua kohti olivat Espoon keskuksen palvelulinjat e83P ja e80P https://web.archive.org/web/2011010...aulutjareitit/bussit/Sivut/palvelulinjat.aspx). Linjaparin busseihin tehty nousu maksoi 98,33 €, eli yhtä matkustajaa kohti liikennöinti maksoi noin satasen.

Todennäköisesti nytkin joku lähibussilinjoista on kallein linja. Haja-asutusalueita palvelevilla busseilla, jollaisia esimerkiksi 839/K ja langassa mainittu 967/K on, menee kuitenkin koululaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Menin viime vuonna 10.5 9:05 lähtevällä 917:sta ja siihen ei tullut ketään kyytiin, mutta tuo olikin niitä keskipäivän lähtöjä
 
Suositun tai eniten käytetyn linjan voi myös määritellä monella tavalla. Lasketaanko nousujen määrää vai keskimääräistä täyttöastetta? Entä jaetaanko tuo nousujen määrä lähtöjen määrällä, linjakilometreillä, linjatunneilla vai katsotaanko vain jommankumman mittarin absoluuttista lukua? Keskimääräisen täyttöasteen voi myös suhteuttaa vuoroväliin.

Kaikilla näistä tulee erilaisia tuloksia, ja kaikki ovat omalla tavallaan yhtä valideja. On mielestäni nimittäin ihan perusteltua sanoa, että on absurdia kutsua kaksi kertaa päivässä täpötäynnä kulkevaa koululaislinjaa suosituimmaksi linjaksi. Yhtälailla nousujen määrä ei mittaa täyttöastetta 550:n tapaisilla linjoilla eikä nousujen suhteuttaminen kilometreihin toisaalta ratkaise pitkän säteittäis- ja poikittaislinjan välisiä eroja.
 
Tulipahan mielenkiinto aiheesta kun tänään ei ollut yhtäkään matkustajaa koko linjasiivuna 81:llä Kulosaaren suunnasta
Varmaan 915(A,AK,B,BK) ja 917 on vähiten käytetyimmät lähibussilinjat. Vähiten käytetty "normaali" linja on oman kokemukseni mukaan 349BK tai 996. U-linjoista vähiten käytetty on todennäköisesti U191.
 
Vähiten käytetty "normaali" linja on oman kokemukseni mukaan 349BK tai 996.
Olen matkustanut jokaisella "normaali"-linjalla, ja 349(B,BK) ja 967(K):llä ei oli mitään muita matkustajia koko matkan aikana. 996 on koululinja, joten on usein paljon koululaisia tuolla linjalla.
 
HSL:n raportti Joukkoliikenteen
yksikkökustannukset 2011 (pdf) käsitteli aikoinaan nousuja lähtöjä kohti ja kustannuksia nousua kohti. Sittemmin aihe on tullut säännöllisesti puheeksi, mutta linjatasolla ei enää julkaista nousuja ja kustannuksia nousuja kohti. Olisi mielenkiintoista nähdä tilanne nykyään muun muassa Länsimetron, Kehäradan ja runkolinjojen tultua käyttöön.
Vuoden 2025-2026 suunnitelmaa lukiessa, täällä oma säie sille, luki että 560 yksikkökustannus 1,14 e kun keskiarvo 2,24 tjms...
 
Kyllä tuo aamuisin ja iltapäivisin melko täynnä kulkee (ainakin Tikkurilan ja Vantaanportin välillä, mitä itsekin käytän)
Itse käytän joka aamu 7:20 lähtöä Mellunmäestä Jakomäkeen ja jokaiselle matkustajalle riittää kaksi penkkiä. 7:31 lähtö jolla menin kouluun Mellunmäestä Tikkurilaan kolmisen vuotta sitten oli silleen täynnä, että jokaiselle riittää istumapaikka. Sitten kun miettii esim. 20, 30 tai vaikka 510:ä niin jos väärän lähdön valitsee niin sulla ei riitä istumapaikkaa edes ruuhka-ajan ulkopuolella.
 
Takaisin
Ylös