Kaikista käytetyin ja vähiten käytetty HSL-linja

Päädyttiinkö täällä yksimielisyyteen siitä, mitä vähiten käytetty voisi tarkoittaa?

Mä näkisin, että järkevin mittari olisi nousuja per lähtö.

Tulee mieleen 1980-luvulta raitiolinja 4V. Jos vertailee vuorokauden matkustajamääriä, niin taatusti oli vaatimattomat luvut, kun lähtöjä oli vain muutama hassu per vuorokausi. Mutta kun katselee valokuvia, niin vaunut oli täynnä kuin Turusen pyssy ja yksi ainoa oma muistikuvani kaupungilta kotiin 4V:llä oli sekin ihan seisomakuormassa olevassa vaunussa. Eli erittäin käytetty linja, vaikka matkustajamäärä oli alhainen.
 
Päädyttiinkö täällä yksimielisyyteen siitä, mitä vähiten käytetty voisi tarkoittaa?
Veikkaisin, että lähtöjen matkustajamäärästä lasketaan keskiarvo ja sen perusteella päätetään. Mutta, itse ketjun tekijä voi kommentoida tätä tarkemmin.
 
Ihan sama niin pitkään kun ei oo kotilinjan jotain tiettyjä lähtöjä
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Jos keskimäärin melkeen kaikki lähdöt on tosi usein käyttämättömiä niin sitten voi tänne laittaa
 
Viimeksi muokattu:
Päädyttiinkö täällä yksimielisyyteen siitä, mitä vähiten käytetty voisi tarkoittaa?

Mä näkisin, että järkevin mittari olisi nousuja per lähtö.

Tulee mieleen 1980-luvulta raitiolinja 4V. Jos vertailee vuorokauden matkustajamääriä, niin taatusti oli vaatimattomat luvut, kun lähtöjä oli vain muutama hassu per vuorokausi. Mutta kun katselee valokuvia, niin vaunut oli täynnä kuin Turusen pyssy ja yksi ainoa oma muistikuvani kaupungilta kotiin 4V:llä oli sekin ihan seisomakuormassa olevassa vaunussa. Eli erittäin käytetty linja, vaikka matkustajamäärä oli alhainen.
Tällaisissa tapauksissa olisi mielestäni mielekkäämpää suhteuttaa nousut liikennöintiaikojen laajuuteen kuin lähtöjen määrään. (Miten tuon saa tehtyä järkevästi, en tiedä.) Pidän itse edelleen huonona sellaista mittaria, jolla kahden tunnin välein kulkeva koululaislinja voi edes teoriassa olla seudun suosituin.

Tässä voi myös kysyä kysymyksen: Jos kymmenen minuutin välein kulkevan "seudun suosituimman linjan" vuoroväliä tihennetään kahdeksaan minuuttiin, niin eikö se sitten enää ole suosituin, kun keskikuormitus laskee (vaikka matkustajamäärät jopa nousisivat)?
 
14.45 lähtö 86 Santahaminasta tosi suosittu

Tällaiset yksittäiset anekdootit ei kuulu ketjuun "Kaikista käytetyin ja vähiten käytetty HSL-linja", koska yksittäisten tyhjien ja täysien lähtöjen logiikka on täysin eri kuin linjan kuormituksen logiikka. Linja h86 ei ole suosituin linja, vaikka sillä voikin olla yksittäinen lähtö, joka on säännöllisestikin täynnä, eikä h89 ole vähiten käytetty linja, vaikka se voikin kulkea tyhjänä, jos se sattuu toisen bussin perään, koska sen oma osuus on lyhyt. Mahdollisesti voi olla oma ketju erityisen tyhjille tai täysille yksittäisille lähdöille.
 
Viimeksi muokattu:
Itestä tuntuu, että 79 on myös suhteellisen käytetty linja varsinkin Siilitie (M) - Viikki ja Malmi - Siltamäki - Puistolan asema osuuksilla. Parin vuoden takaa on HS:n artikkeli käytetyimmistä linjoista ja muistaakseni 79 taisi olla Helsingin toiseksi tai kolmanneksi käytetyin. Artikkeli taisi kyllä olla jo ennen koronaa niin onhan siitä varmaan muuttunut.
 
Parin vuoden takaa on HS:n artikkeli käytetyimmistä linjoista ja muistaakseni 79 taisi olla Helsingin toiseksi tai kolmanneksi käytetyin.
Artikkelissa tarkasteltiin bussilinjojen nousuja lokakuussa 2019. Tässä tulokset:

Helsingin suosituimmat linjat:
  1. 71 (293 tuhatta nousua)
  2. 500 (281t)
  3. 79 (270t)
Espoon suosituimmat linjat:
  1. 531 (159t)
  2. 165 (110t)
  3. 542 (107t)
Vantaan suosituimmat linjat:
  1. 562 (332t)
  2. 571 (117t)
  3. 735 (79t)
Seutuliikenteen suosituimmat linjat:
  1. 550 (849t)
  2. 560 (678t)
  3. 510 (308t)
 
Takaisin
Ylös