Esimerkiksi Berliinissä kaksikerrosbusseilla liikennöidän myös hyvin lyhyitä keskustalinjoja, kuten linjaa 100 Zoologisher Garten-Alexanderplatz. Linjan pituus taisi olla jotain 20-30 minuttia, riippuen vuorokaudenajasta ja liikenteen määrästä.
BVG:n kuvia voi käydä katsomassa sivuillani:
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Germany/B/BVG/
Myös Lontoossa osa kaksikerroslinjoista ovat hyvin lyhyitä keskustalinjoja. Ja monesti, vaikka linja olisikin pitkä, harva sillä kuitenkaan matkustaa pitempään kuin muutaman pysäkinvälin, johtuen maanpäällisen liikenteen tuskallisesta hitaudesta, jolloin metro on ainoa luonnollinen kulkumuoto.
Silti näissä kaupungeissa matkustajia on myös bussien yläkerrassa. Vaikka joutuukin kiipeämään portaat (jotka totuuden nimissä ovat aika lyhyet ja vaivattomat) saa istua, ja ainakin Lontoolaisissa busseissa jalkatila oli samaa luokkaa kuin meikäläisissä pikavuorobusseissa. Ilmapiirikin on rauhallisempi, kun ei ole jatkuvasti tulavia ja poistuvia matkustajia, eikä kukaan seiso kaytavällä huojumassa.
Kuitenkin epäilen olisiko niin täällä, täkäläinen sielu kun on sen verran mukavuudenhaluinen ja laiska, että harva taitaisi yläkertaan kömpiä.
Matkustusmukavuus, etenkin Berliiniläisissä Manneissa, oli erinoimainen. Saksalaiseen tyyliin jousitus oli pehmeä, ja nieli kaikki tien epätasaisuudet. Samaan aikaan se on myös erittäin vakaa, eikä auto tästä johtuen tee sen suurempia sivuttaisliikeeitä kuin meidän 3,5 metriset tavalliset bussit, ehkä jopa vähemmän.
Kuvia Berliinistä voi käydä katsomassa sivuiltani:
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Germany/B/BVG/
Ja Lontoosta:
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/United%20Kingdom/England/
Tällä hetkellä Ruotsissa on meneillään kaksikerrosbussien buumi. Toki pidemmille seutulinjoille, kuten linja 100 Göteborg-Borås. Parhaillaan Scania ja VanHool ovat toimittamassa yhteensä viittäkymmentä uutta kaksikerrosbussia linjaliikenteeseen. Aikaisemmin myös Espanjalaiset Ayats ja Beulas ovat toimittaneet kaksikerroksisia busseja Västtrafik ja Östgötatrafiken alueille.
Olisko meillä käyttöä kaksikerrosbusseille vaikiovuoroille? Olisi, mielestäni. Esimerkiksi Porvoon ja Helsingin välillä kulkevilla 810, 812 ja 813 on joillakin lähdöillä kaksi autoa, koska matkustajat eivät mahdu yhteen isoon telibussiin. Samoin on myös Helsingin ja Nummelan sekä Helsingin ja Lohjan välisillä linjoilla. Yksi 65 paikainen telibussi ei riitä, mutta yksi 85-90 paikkainen kaksikerrosbussi riittäisi.