Kaksikerrosbussien mahdollisuudet kaupunkiliikenteessä Suomessa

Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

Jossain kaupungeissa, kuten vaikkapa Hongkongissa, katutila on kertakaikkiaan niin "kortilla", että niihin hankitaan nimenomaan kaksikerrosbusseja. Honkkarin kaksikerrosbussit ovat max. 12-metrisiä, mutta matkustajakapasiteetiltään ylivoimaisia vaikkapa nivelbussihin verrattuna. Lisäksi- Honkkarissa on monia tiukkoja kadunkulmia, johon nivelbussi voisi hyvinkin jäädä linkussa jumiin.

---------- Viesti lisätty kello 12:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:45 ----------

Alla olevat kuvat viittauksena yllä ollevaan tekstiini:

http://voristo.1g.fi/kuvat/Hong+Kong+MTR+ja+busseja/IMG_0926.jpg

http://voristo.1g.fi/kuvat/Hong+Kong+MTR+ja+busseja/IMG_0929.jpg

Honkkarissa ei ole tietääkseni edes kokeiltu nivelbusseja, kuten vaikkapa Lontoossa, josta niistä parhaillaan luovutaan. Tämähän oli tärkeä osa Lontoon uuden pormestarin, Boris Johnsonin kamppanjaa, joka on oli taas vastakampanja hänen edeltäjälleen ja vastaehdokkaallen, Ken Livingstonelle, joka toi nivelbussien lisäksi myös mm. ruuhkamaksut Lontooseen.


lähteet: wikipedia
 
Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

Helsingin sisäisessä bussiliikenteessä matkustusajat ovat niin lyhyitä, että toisen kerroksen käyttö jäisi hyvin vajaaksi. Jos jotkut "hyväjalkaiset" viitsisivätkin nousta toiseen kerrokseen, niin sieltä kuitenkin pitää ajoissa pakkautua ulosmeno-oville. Esim. K-junassa ihmiset menevät oville jonoon jo Oulunkylän asemalla päästäkseen Pasilassa junasta.

Seutulinjoilla kaksikerroksinen bussi voisi toimiakin, mutta tarvitaanko niillä sellaisia? Vuorovälit ovat nytkin "riittävän" pitkiä ja (turha?) lisäkapasiteetti todennäköisesti pidentäisi niitä entisestään.

Sellaisen asiakkaan kannalta, jolla on kulkemiseensa vaihtoehtoja, esim. oma auto, riittävän tiheän vuorovälin merkitys on suuri, kun hän tekee valintaa joukkoliikenteen tai muun kulkemistavan välillä.
 
Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

Honkkarissa ei ole tietääkseni edes kokeiltu nivelbusseja, kuten vaikkapa Lontoossa, josta niistä parhaillaan luovutaan.
Miksi niistä luovutaan? Wikipedian artikkelin mukaan nivelbussit olivat parempi ratkaisu Lontoolle kuin kaksikerrokset.
Vai ollaanko vain vaihtamassa mallia vähemmän palavaan? Artikkelissa mainitaan,
että Livingstonen tehtävänä oli uudistaa Lontoon joukkoliikenne, ja näin hän teki:
*Tuplasi käteiskertalippujen hinnat (nopeutti liikennettä)
*Vapautti kuljettajan lipunmyynnistä (nopeutti liikennettä)
=Aikatauluista tuli luotettavampia (mutta lisää pummilla matkustajia)
*Poisti vanhat kaksikerros-Routemasterit ja korvasi ne uusilla mersunivelillä (lisäsi matkustuksen turvallisuutta ja nopeutta +rullatuolimatkustajat pääsivät kyytiin)
*Aikalipulla matkustavien ei tarvinnut pitää enää mukanaan koko korttia
=Enemmän matkustajia, ei enää kuolemia tai loukkaantumisia oviaukolla (jossa ei ollut ovea) tai portailla
 
Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

Miksi niistä luovutaan?
Tässä Wikipedian artikkeli aiheesta:

Articulated buses in London

---------- Viesti lisätty kello 19:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:18 ----------

Lisää aiheesta BBC:ssä:

Johnson aims to scrap bendy buses

"Bendy buses" tarkoittaa juuri noita nivel-Citaroita Lontoon kaupunkiliikenteessä.

---------- Viesti lisätty kello 19:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:23 ----------

Vielä hieman jatkoa aiheesta:

New Bus for London
 
Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

Tässä Wikipedian artikkeli aiheesta:

Articulated buses in London

---------- Viesti lisätty kello 19:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:18 ----------

Lisää aiheesta BBC:ssä:

Johnson aims to scrap bendy buses

"Bendy buses" tarkoittaa juuri noita nivel-Citaroita Lontoon kaupunkiliikenteessä.

---------- Viesti lisätty kello 19:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:23 ----------

Vielä hieman jatkoa aiheesta:

New Bus for London

Hmm, verrattuna Citaroihin ainoa järkevä perustelu kaksikerrosbusseille on brändi*. Brändin alta väistykööt nuo portaattomat vaihtoehdot, maksoi mitä maksoi!
Onneksi nivelten poisto on sentään perusteltu tarpeeksi järkevästi, että voidaan pulittaa tuo 600 miljoonaa puntaa vuodessa:
Mr Johnson sanoi:
"The truth is they were never suited to London's roads and the facts show they have twice as many accidents as normal buses"
*) Perusteluiksi kahdelle kerrokselle en laske pyörätuolimahdollisuutta (on jo Citarossa) eikä hybridiyyttä, sillä täysmatala nivelkin voi olla samaa aikaa hybridibussi.
 
Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

Monella tavalla mielenkiintoinen tarina tämä Lontoon 2-kerrosbussitapaus. Olisiko niin, että joukkoliikenteen perusteella on ratkaistu yhdet pormestarivaalit Lontoossa?

En ihmettele sitä, ettei Lontoon keskustaan haluta nivelbusseja. Paikat ovat todella ahtaat ja siksi satavuotinen 2-kerrosaika on minusta hyvin perusteltua. Mutta sillä on hintansa. Tosin näyttää siltä, että Lontoossa ollaan valmiita maksamaan iso hinta siitä, että jatketaan edelleen avonaisen takasillan käyttöä. Ei oikein istu nykyaikaiseen turvallisuuskulttuuriin, eikä tule taatusti kysymykseen missään muualla EU:ssa. Avonaisen takasillan ehtona on ilmeisesti konnari vahtimassa hyppimistä. Kustannukset todennäköisesti puolitoistakertaistuvat konnarin vuoksi, eikä konnnari kuitenkaan voi estää kaikkea väärinkäytöstä.

Mielenkiintoinen pointti on sekin, että näiden bussien kanssa joudutaan bussiliikenteessä samaan tilanteeseen kuin raideliikenteessä. Kalusto ei olekaan yleiskäyttöistä ja siirrettävissä jonnekin muualle kun sopimuskausi vaihtuu. Niinpä kaluston omistus ja liikennöintisopimus on erotettava toisistaan raideliikenteen tapaan. Tässä on vähän samaa ainesta kuin meillä Jokerin erikoisbussien kanssa. Vaikka Jokerin busseissa ei lopulta olekaan muuta erikosita kuin maalaus.

Antero
 
Tampereelle ei kannata hankkia 2-kerrosbusseja niin kauan kun Asematunneli on nykyisellään. On turhan keskellä kaupunkia. Pohjanmaantien ja Särkänniemen rautatiesillat ovat lisähaittana. Liian suuri osa kaupunkiliikenteestä pitää viedä 2-kerrosbussille liian matalasta paikasta. Liikenteen suunnittelu ja toteutus on paljon helpompaa, jos kaikilla autoilla pääsee joka paikasta.

Hämeenkatu on nykyisellään aivan liian epätasainen 2-kerrosbusseille. Ei se tärinä, mutta se loivempien epätasaisuuksien aiheuttama keinahtelu. Olisi jo korkea aika vaihtaa Hämeenkadun nupukivilaskos tervamakadam-laskokseen, niinkuin Lontoossa ja monessa muussa vakavasti otettavassa kaupungissa tehtiin jo noin 150 vuotta sitten. Ei tarvitsisi repiä katua auki joka kolmannen kesän ajaksi.
 
tervamakadam-laskokseen
Ai öljysoraan? Mun puolesta Hämpin kiveyksen saa vaihtaa, mutta mitään asfalttia tai sen lähisukulaisia en omasta puolestani voi hyväksyä Suomen urbaaneimmalle pääkadulle. Hatanpään valtatie, Itsenäisyydenkatu ja Pirkankatu antavat osviittaa, mltä Hämppikin näyttäisi asfalttikatuna, ei kiitos.
 
Britanniassa on muitakin mielenkiintoisia ja hieman outoja juttuja joukkoliikenteessä.

Oletteko huomanneet, että vain lähinnä Lontoossa busseissa on etuovien lisäksi keskiovet ja valtaosassa muissa kaupungeissa sekä yksi- että kaksikerrosbusseissa on vain etuovet? Mistäkö johtuu?

Tässä vastaus Edinburghista, Skotlannista:

"From 1969 until 2001 Lothian favoured dual-door vehicles, which minimised loading times by allowing simultaneous boarding (at the front door) and alighting (from the rear door). With the exception of those bought for the Airlink service, all new double-deckers bought in this period had dual-doors, as did the Leyland National and Lynx saloons. However, in 2002 a decision was made to purchase single-door vehicles only, apparently to stop fraudulent lawsuits claiming that the driver closed the rear doors while they were exiting. There is an ongoing programme of converting earlier low-floor dual-door vehicles to single door."

Koko juttu täältä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lothian_Buses
 
Vs: Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

On 2-kerroksisia uutenakin joissakin kaupungeissa. Esimerkiksi Berliinissä on 400 MAN:nia:
http://www.busstidningen.se/2010/03/17/400-man-dubbeldackare-till-berlin/
Tämä ketju nostettiin ylös, joten pakko vastata tähän muutama kuukautta vanhaan viestiin...

Hieman taustaa tuolle hankinnalle: Keltaiset kaksikerrosbussit ovat sen verran tärkeitä Berliinin katukuvalle ja imagolle, ettei niistä voi oikein luopuakaan. Noita uusia MAN-jättiläisiä hankittiin kerralla niin paljon, että lopuista D(*)- ja DN95(**)-kaksikerrosbusseista voitiin luopua. Suuri menetys joukkoliikenneharrastajille, mutta ehkäpä vajaat 20 vuotta vanhat bussit olivat jo leipätyönsä tehneet.

(*) Waggon Union-MAN SD202 kaksikerrosbusseja vuosilta 1986-92 oli parhaimmillaan Berliinissä reilut 450 kpl.
(**) DN95 -busseja (vuosimalli siis "95") oli niitäkin 87 kpl.
 
Esimerkiksi Berliinissä kaksikerrosbusseilla liikennöidän myös hyvin lyhyitä keskustalinjoja, kuten linjaa 100 Zoologisher Garten-Alexanderplatz. Linjan pituus taisi olla jotain 20-30 minuttia, riippuen vuorokaudenajasta ja liikenteen määrästä.
BVG:n kuvia voi käydä katsomassa sivuillani: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Germany/B/BVG/

Myös Lontoossa osa kaksikerroslinjoista ovat hyvin lyhyitä keskustalinjoja. Ja monesti, vaikka linja olisikin pitkä, harva sillä kuitenkaan matkustaa pitempään kuin muutaman pysäkinvälin, johtuen maanpäällisen liikenteen tuskallisesta hitaudesta, jolloin metro on ainoa luonnollinen kulkumuoto.

Silti näissä kaupungeissa matkustajia on myös bussien yläkerrassa. Vaikka joutuukin kiipeämään portaat (jotka totuuden nimissä ovat aika lyhyet ja vaivattomat) saa istua, ja ainakin Lontoolaisissa busseissa jalkatila oli samaa luokkaa kuin meikäläisissä pikavuorobusseissa. Ilmapiirikin on rauhallisempi, kun ei ole jatkuvasti tulavia ja poistuvia matkustajia, eikä kukaan seiso kaytavällä huojumassa.
Kuitenkin epäilen olisiko niin täällä, täkäläinen sielu kun on sen verran mukavuudenhaluinen ja laiska, että harva taitaisi yläkertaan kömpiä.

Matkustusmukavuus, etenkin Berliiniläisissä Manneissa, oli erinoimainen. Saksalaiseen tyyliin jousitus oli pehmeä, ja nieli kaikki tien epätasaisuudet. Samaan aikaan se on myös erittäin vakaa, eikä auto tästä johtuen tee sen suurempia sivuttaisliikeeitä kuin meidän 3,5 metriset tavalliset bussit, ehkä jopa vähemmän.

Kuvia Berliinistä voi käydä katsomassa sivuiltani: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Germany/B/BVG/
Ja Lontoosta: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/United%20Kingdom/England/


Tällä hetkellä Ruotsissa on meneillään kaksikerrosbussien buumi. Toki pidemmille seutulinjoille, kuten linja 100 Göteborg-Borås. Parhaillaan Scania ja VanHool ovat toimittamassa yhteensä viittäkymmentä uutta kaksikerrosbussia linjaliikenteeseen. Aikaisemmin myös Espanjalaiset Ayats ja Beulas ovat toimittaneet kaksikerroksisia busseja Västtrafik ja Östgötatrafiken alueille.

Olisko meillä käyttöä kaksikerrosbusseille vaikiovuoroille? Olisi, mielestäni. Esimerkiksi Porvoon ja Helsingin välillä kulkevilla 810, 812 ja 813 on joillakin lähdöillä kaksi autoa, koska matkustajat eivät mahdu yhteen isoon telibussiin. Samoin on myös Helsingin ja Nummelan sekä Helsingin ja Lohjan välisillä linjoilla. Yksi 65 paikainen telibussi ei riitä, mutta yksi 85-90 paikkainen kaksikerrosbussi riittäisi.
 
Nyt kun autojen portaiden pituus ja istumaväljyyskin on tuotu esille, täytyy näin yli 190-senttisenä tarttua kaksikerrosbussien heikkouteen - sisäkorkeuteen.

Berliinissä MAN:in kaksikerrosbusseilla ajelu opetti vähintään sen, ettei ilmeisesti kaksikerrosbussia saada rakentaa niin korkeaksi, että edes alemmassa tasossa pystyisi kävelemään ilman vaaraa pään lyömisestä kattoon. Ylempää tasoa testattaessa joutuikin sitten kulkemaan pää iloisesti vinossa kuin Avro RJ:ssä konsanaan.

Vaikka osaahan toki Lahden Autokorikin tehdä yksikerrosbussistakin tuskaisen ahtaan ja matalan... :)
 
Onko jossakin olemassa listaa suomessa käytössä olevista kaksikerrosbusseista?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös