Camo Lissabone
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 14 Elokuu 2005
- Viestit
- 940
Lauantaina 18.4. ilmaista bussikuljetusta muutaman olutravintolan välillä Myllymäen hienoilla busseilla klo 14-24. Lisätietoja www.kalaravintolat.fi

Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Lauantaina ilmaista bussikuljetusta muutaman olutravintolan välillä Myllymäen hienoilla busseilla klo 14-24. Lisätietoja www.kalaravintolat.fi
Katsohan noiden maineikkaiden pubien nimia; pelkkiä kaloja. Vastarannan Kiiski, Janoinen Lohi, Punavuoren Ahven, Hilpeä Hauki, Kaunis Kampela ja Maltainen Lohi ovat mielestäni Helsingin pubi- ja olutkulttuurin aatelia. Mutta tämähän on tietysti makuasia.Mitähän tekemistä KALA-sanalla on tämän pubiketjun yhteydessä? Jos nimenä on "kalaravintolat", luulisi että olisi jotain katettakin nimivalinnalla?
Ja näistä "kala"ravintoloista saa jopa toastia ja tapaksia. Varmaan mielessä on ollut brittiläisten pubien nimistö. Eipä niissäkään nimi aina kerro "sisältöä".Katsohan noiden maineikkaiden pubien nimia; pelkkiä kaloja. Vastarannan Kiiski, Janoinen Lohi, Punavuoren Ahven, Hilpeä Hauki, Kaunis Kampela ja Maltainen Lohi ovat mielestäni Helsingin pubi- ja olutkulttuurin aatelia. Mutta tämähän on tietysti makuasia.
Kalanimet sopivat tänne ehdottomasti paremmin kuin vaikka Savotta Senaatintorille (1-luokan kaupunkikulttuurimoka).
Sopisiko Savotta paremmin Tehtaankadulle, mahdollisimman lähelle Venäjän Federaation lähetystöä? Tehdashan on venäjäksi zavod, mistä savotta-sanakin tulee.No laitanpa tähän kaiken varalta, että ei minulla ole mitään Savoa, savolaisiatai savottakulttuuria vastaan. Vaan sitä tarkoitan, että Savotan paikka ei ole Senaatintorilla
No keskustellaan vaikka tästä.Sopisiko Savotta paremmin Tehtaankadulle, mahdollisimman lähelle Venäjän Federaation lähetystöä? Tehdashan on venäjäksi zavod, mistä savotta-sanakin tulee.
Niinpä Helsingin ja Suomen paraatipaikalle ei mielestäni Savotta ole sopiva.wiki sanoi:Perinteinen metsäsavotta on ollut aina 1960-luvulle asti merkittävä maaseudun työllistäjä, jossa metsäyhtiöt ovat palkanneet maatilojen työväkeä raskaaseen, runsaasti työvoimaa vaativaan metsätyöhön omistamilleen maille. Työ on jakaantunut pääasiassa ajomiesten ja puunkaatajien välillä, joista ajomiehet toivat savotalle mukanaan omat hevoset ja puureet puunkuljetusta varten. Edellisten lisäksi savotan työnvoimaan ovat kuuluneet kaadettavien puiden merkitsijä, mittamies, jäämies (rekiurien jäädyttäjä), puun leimaaja, metsätyönjohtaja ja keittäjä.
No keskustellaan vaikka tästä.
Minun pointtini on se, että jokaisen kunnan kuuluu peilata omaa historiaansa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki sanoi:Nykyisen Helsingin alue oli keskiajalta lähtien ruotsinkielisen väestön asuttamaa maaseutua: näkyvin muisto näiltä ajoilta on Vartiokylän linnavuori. Kuningas Kustaa Vaasa perusti Helsingin Vantaanjoen suulle Forsbyn eli Koskelan keskiaikaisen kylän paikalle 12. kesäkuuta 1550, pääasiallisesti kilpailemaan lahden toisella puolella sijaitsevan Tallinnan kanssa. [...] Asukkaat kaupunkiin saatiin, kun Porvoon, Tammisaaren, Rauman ja Ulvilan kaupunkien porvarit määrättiin muuttamaan uuteen kaupunkiin. Kasvu oli kuitenkin kituliasta; kuninkaankaan mahtikäsky ei noin vain murtanut keskiaikaisia kauppaperinteitä.
Ruotsi valloitti Pohjois-Viron ja Tallinnan vuonna 1561, mikä vähensi Helsingin kaavailtua tärkeyttä. Itämeren alueella käytyjen sotien vuoksi kaupungista tuli kuitenkin sotilaallinen keskus: laivaston talvehtimispaikka ja sotaväen lastauspaikka.
[...]
Ensin vuonna 1710 kaupunkiin tuli rutto, joka surmasi 2/3 kaupungin asukkaista – 1185 ihmistä neljän kuukauden aikana. Vuonna 1713 oma armeija poltti kaupungin, jottei etenevä vihollinen voisi käyttää sitä hyväksi, ja lopuksi venäläiset sotajoukot miehittivät hylättyä kaupunkia vuosina 1713–1721. Sodan jälkeen kaupungin kehitys pysyi heikkona.
Niinpä Helsingin ja Suomen paraatipaikalle ei mielestäni Savotta ole sopiva.
Miten olisi vaikka "Kiltakellari" tai jotain vastaavaa? Se ainakin rimmaisi kaupunkikulttuuriin.
Sopisi oikein hyvin. Pitäisi olla lisäksi sairaalasisustus ja hoitsuja tarjoilijoinaHistoriallisesti katsoen Helsinki on ollut ruotsinkielistä maaseutua, laivaston talvehtimispaikka tai poltettu rutosta kärsivä kylä, vrt. wikipedia:
Tosin vaikea tuosta on repiä hyviä historiallisia nimiä pubeille? Miten olisi "Ruttolasaretti"?
Jokainen yrittäjä voi valita toiminimensä kuten parhaaksi katsoo. Asiakaskunta sitten päättää kohdistaako kysyntäänsä sellaista kohtaan vai ei. Eli jos siteerattu anniskelupaikka Savotta menestyy Helsingissä niin sitten se on juuri se, mitä paikkakunta on ansainnut, olkoon nimi junttimainen tai ei.
Milläköhän tapaa muuten "Kiltakellari" olisi historiallisempi nimi Helsingissä kuin Savotta? Eihän Suomessa kai koskaan ollut yhtä laajaa kiltakulttuuria kuin esim. Saksassa? Pikemminkin kai kyse on siitä, että "Kiltakellari" sopii paremmin siihen kuviteltuun historialliseen imagoon jonka eräät nykyhelsinkiläiset haluavat kaupungillensa kuvitella. Täytyy vaan tiedostaa, että se heijastelee enemmän niiden ihmisten mielenlaatua, jotka sitä puolustavat, kuin mitään yksiselitteistä historiallista totuutta (jos sellaista lienee edes olemassa: kaikki historiahan on enemmän tai vähemmän tulkintoja ja tarinoita, joissa tulkitsijan preferenssit vaikuttavat siihen mitä aineistoa valitaan ja korostetaan ja mikä sysätään syrjään).
Mitähän se tuo nyt taas on? En pidä savottaa enkä muutakaan metsänkorjuumuotoa junttimaisena. Ei ole kysymys kaupunki - maaseutu vastakkainasettelusta, tai Helsinki - muu Suomi vastaavasta. Ei ole kysymys siitä, että yrittäisin keksiä kaupungilleni jotain hienompaa historiaa kuin sillä on ollut. Mutta miksi muut vihaavat helsinkiläisiä, Helsinkiä, helsinkiläisyyttä?Jokainen yrittäjä voi valita toiminimensä kuten parhaaksi katsoo. Asiakaskunta sitten päättää kohdistaako kysyntäänsä sellaista kohtaan vai ei. Eli jos siteerattu anniskelupaikka Savotta menestyy Helsingissä niin sitten se on juuri se, mitä paikkakunta on ansainnut, olkoon nimi junttimainen tai ei.
Milläköhän tapaa muuten "Kiltakellari" olisi historiallisempi nimi Helsingissä kuin Savotta? Eihän Suomessa kai koskaan ollut yhtä laajaa kiltakulttuuria kuin esim. Saksassa? Pikemminkin kai kyse on siitä, että "Kiltakellari" sopii paremmin siihen kuviteltuun historialliseen imagoon jonka eräät nykyhelsinkiläiset haluavat kaupungillensa kuvitella. Täytyy vaan tiedostaa, että se heijastelee enemmän niiden ihmisten mielenlaatua, jotka sitä puolustavat, kuin mitään yksiselitteistä historiallista totuutta (jos sellaista lienee edes olemassa: kaikki historiahan on enemmän tai vähemmän tulkintoja ja tarinoita, joissa tulkitsijan preferenssit vaikuttavat siihen mitä aineistoa valitaan ja korostetaan ja mikä sysätään syrjään).
wiki sanoi:Tampereen seudun asutushistoria keskittyy Messukylän ja Pirkkalan pitäjiin, joiden yksittäisiä taloja sijaitsi kaupungin myöhemmällä alueella jo keskiajalla. Ennen kaupungin perustamista Pispalan alueella oli toiminut vuosisatoja markkinapaikka, jossa kauppaa kävivät erityisesti turkulaiset porvarit.
Ei ole kysymys siitä, että yrittäisin keksiä kaupungilleni jotain hienompaa historiaa kuin sillä on ollut. Mutta miksi muut vihaavat helsinkiläisiä, Helsinkiä, helsinkiläisyyttä?
Minusta on herttaisen yhdentekevää mitä ruokaa jossain ravintolassa tarjotaan. Olen vain sitä mieltä, että Savotta ei sovi Senaatintorille. Olkoon vaikka Ruttoravintola tai mikä tahansa muu.
En ole lähtenyt etsimään mitään ehdottomia historiallisia totuuksia. Miksihän esiin heittämäni (Helsingissä) "Kiltakellari" saa tamperelaisen intohimot heräämään, muttei "Savotta"?
Ja yleensä ja erikseen, näinhän se on koettu ja nähty, että kotiseutuylpeyttä tai yleensä kotiseutuunsa kiinnostumista saavat kokea, nähdä tai tuoda julki kaikki muut paitsi helsinkiläiset.
Mitähän se tuo nyt taas on?