Kalasataman metroaseman ja Pasilan aseman yhteyksistä

Rakennustyöt käyntiin

"HKL ja Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala ovat hyväksyneet Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen allianssien, Sörkan sporan ja Karaatin, tavoitekustannukset ja ne siirtyvät toteutusvaiheeseen 19.11.2021 alkaen. Rakennustyöt alkavat Hermannin rantatieltä tammikuussa 2022. Hankkeen kehitysvaihe käynnistyi toukokuussa 2020."

https://www.kalasatamastapasilaan.f...keen-allianssit-siirtyvat-toteutusvaiheeseen/
 
Rakennustyöt käyntiin

"HKL ja Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala ovat hyväksyneet Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen allianssien, Sörkan sporan ja Karaatin, tavoitekustannukset ja ne siirtyvät toteutusvaiheeseen 19.11.2021 alkaen. Rakennustyöt alkavat Hermannin rantatieltä tammikuussa 2022. Hankkeen kehitysvaihe käynnistyi toukokuussa 2020."

https://www.kalasatamastapasilaan.f...keen-allianssit-siirtyvat-toteutusvaiheeseen/

Onko joku liikkunut Pasilassa, että mitä seuraava lainaus käytännössä tarkoittaa ja mitä tähän mennessä on saatu tehtyä?

Pasilan raiteistomuutostyöt aloitettiin elokuussa 2021.
 
Onko joku liikkunut Pasilassa, että mitä seuraava lainaus käytännössä tarkoittaa ja mitä tähän mennessä on saatu tehtyä?

Pasilankadulla tehdään Pasilansillan ja Veturitien välissä putkisiirtoja uutta oikorataa varten, tämä alkoi jo elokuussa. Pasilankadun länsilaidalla on pitkä kaivanto. Oikoratahan siis tulee Pasilansillalta etelään Pasilankatua pitkin Palkkatilanportin nykyiseen kaarteeseen. Pasilankadun keskelle tulee samanlainen bussien ja ratikoiden yhteispysäkki Pasilansillan eteläpuolelle kuin Triplan kohdalla jo on.
 
Onko joku liikkunut Pasilassa, että mitä seuraava lainaus käytännössä tarkoittaa ja mitä tähän mennessä on saatu tehtyä?

Ja jatkona edelliseen Pasilankadun oikaisu valmistuu syksyllä 2022.

Lisäksi Itä-Pasilassa tehdään töitä, joiden myötä 7 ja 9 alkavat kulkea Asemapäällikönkatua molempiin suuntiin. Se osa urakasta valmistuu aikataulun mukaan syksyllä 2023.
 
Tiedote Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen sivulla:
Kalasatamasta Pasilaan -hanke sanoi:
Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen rakennustyöt Hermannin rantatiellä alkavat 10.1.2022. Töiden vuoksi Hermannin rantatien pohjoissuuntainen moottoriajoneuvoliikenne siirtyy Kyläsaarenkadulle Vanhan talvitien ja Haukilahdenkadun välillä. Samalla Kyläsaarenkadun liikenne muuttuu yksisuuntaiseksi. Hermannin rantatien pohjoissuunnan bussipysäkit siirtyvät Kyläsaarenkadulle.
image_2022-01-01_213652.jpg
Tässä linkki tiedotteeseen.
 
Kalasatamasta Pasilaan

"Spårvägen kompletterar Helsingfors hållbara mobilitetsnät och stödjer Helsingfors stads vision att vara den mest funktionella staden i världen. Den framtida mobiliteten handlar mer och mer om järnväg, så det är fantastiskt att vara en del av det här projektet, säger Mikko Inkala, transportchef för AFRY i Finland."

https://www.jarnvagsnyheter.se/inde...a-fas-ny-sparvags-och-gatumiljo-i-helsingfors
 
Kaupunki on asettamassa nähtäville asemakaavamuutoksen koskien "Suvilahden tapahtumakorttelia". Alla on kuva kyseisen korttelin sijainnista.
Screenshot_2022-09-02_19-45-59.jpg
Alueen länsilaidalle rakennetaan uusi katu – Kaasutehtaankatu – jolle on jo pitkään kaavailtu Kalasatamaan päättyvien bussilinjojen pysäköintipaikkoja. Nyt kuitenkin vaikuttaisi siltä, että tuo on vain tilapäinen järjestely, ja varsinainen terminaali rakennettaisiin Hanasaaren voimalaitoksen edustalle Vilhonvuorenkadun jatkeen eteläpuolelle. Tässä lainaus asemakaavaluonnoksen selostuksesta.

Helsinki sanoi:
Kaasutehtaankatu on ensimmäisessä vaiheessa osa Kalasatamaan päätettävien bussilinjojen kääntölenkkiä. Matkustajille ensimmäinen ja viimeinen pysäkki on Kalasataman metroaseman sisäänkäynnin kohdalla ja Kaasutehtaankadulla, kadun eteläpäässä, on vain bussien odotuspaikat (8 kpl). Alueelle sijoitetaan myös kuljettajien taukotila. Kaasutehtaankatu on moottoriajoneuvoliikenteelle yksisuuntainen etelästä pohjoiseen, jolloin bussit on helpompi pysäköidä kadun molemmin puolin. Suurten tapahtumien aikana Kaasutehtaankadun eteläosa voidaan sulkea yleiseltä liikenteeltä, jolloin bussien odotuspaikat sijoittuvat Vilhonvuorenkadun varteen ja kääntölenkki on tällöin Sörnäisten rantatien kautta. Tällaiset tapahtumat ja tilanteet ajoittuvat hyvin todennäköisesti kesäajan liikennöintiin. Tavoitetilanne on varsinaisen bussiterminaalin sijoittaminen Hanasaaren alueelle Vilhonvuorenkadun ja Hanasaaran voimalan väliselle alueelle, ja bussit liikennöisivät vain Koksikatua ja Vilhonvuorenkatua. Bussiterminaalista on tehty periaatesuunnitelma, mutta ratkaisu tarkentuu osana Hanasaaren alueen suunnittelua erityisesti Vilhonvuorenkadun liittymien osalta.
 
Mikä tämän projektin tilanne on? Mihin se olisi edes tulossa?

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002821719.html

Kannattaa lukea tuo edellinen viesti, jossa kirjoitin ja lainasin kaupungin tekstiä bussien odotuspaikoista ja terminaalista. Itse metroasemayhteyden osalta tuo terminaali tarkoittaa käytännössä vain Redin alapuolella olevia bussipysäkkejä, jotka olisivat kadun laidassa ratikkapysäkkien kohdalla.
 
Takaisin
Ylös