Kallis joukkoliikenne

Liittynyt
15 Elokuu 2008
Viestit
2,278
Tilastokeskuksen mukaan 2005 kulkuvälineitä ostettiin noin kymmenellä miljardilla eurolla. (Luku otettu vähittäiskaupan liikevaihdosta) Lisäksi juoksevia kuluja on huolloissa, polttoaineessa ja vakuutuksissa, karkeasti viisituhatta euroa rekisterissä olevaa henkilöautoa kohti (2.7milj) karkeasti aliarvioiden.

Millaisen joukkoliikennejärjestelmän saisi, jos kuvitellaan vaikkapa kolme neljästä nyt henkilöautoiluun sijoittavasta henkilöstä siirtävän sijoituksensa sellaisenaan joukkoliikenteen tilaamiseen?

Vertailukohtana suoria kuluja kausilipun tilaamisesta vuosittain aikuiselle koituu YTV-alueen 2-seutulipulla 12×112.6=1350 euroa, VR:n vuosilipulla yli 3 tuhatta euroa maksetun välin pituudesta riippuen. Useimmille jokapäiväiseen liikkumiseen riittää paikallisseudun lippu.

Itse ajattelisin tälläisen suuren rahan järjestelmän toimivan osuuskuntien tapaan, jossa yksi tai useampi osuuskunta sopii tukkuhinnoin eri liikennöitsijöiden kanssa kausilipuista, joihin on käyttöoikeus osuuskunnan yhdistelmälipun haltijoilla. Paikallisesti ajattelevat osuuskunnat vaikuttavat oman alueensa liikenteenharjoittamiseen kommunikoimalla osakkaidensa arkiaikatauluja ja toiveita suoraan liikenteen suunnitteluun tai jopa järjestämällä liikennettä itse. Valtakunnalliset osuuskunnat voivat järjestää paikalliskuntien yhteistyötä jotta sama lippu kelpaisi koko maassa sekä lobbaamalla paremman liikenteen puolesta. Vuosimaksut osuuskunnalla voisivat vaihdella lipun laajuudesta ja ehdoista riippuen parista tuhannesta kymmeneen tuhanteen euroon: nykyaikaisen henkilöauton kustannuksilla voisi mahdollisesti kulkea vapaasti koko maassa.
 
Tilastokeskuksen mukaan 2005 kulkuvälineitä ostettiin noin kymmenellä miljardilla eurolla. (Luku otettu vähittäiskaupan liikevaihdosta) Lisäksi juoksevia kuluja on huolloissa, polttoaineessa ja vakuutuksissa, karkeasti viisituhatta euroa rekisterissä olevaa henkilöautoa kohti (2.7milj) karkeasti aliarvioiden.
Jokin laskuvirhe tässä pitää olla koska en usko milllän että tavallisen keskivertohenkilöauton vuosittaiset ylläpito ja ajokustannukset noususivat lähellekään 5000 Euroa.

Omissa laskelmissani perheemme autoilu kustannukset ovat kaikenkaikkiaan 3500-4000€/vuosi, ja ajan n 13000 km. Siihen on sisällytetty kaikki, myös arvonalennus eli mitä tarvitaan välirahana kun vaihtaa seuravaaan autoon 3-4 vuoden välein. Enkä aja millään vanhalla romulla vaan pyrin ostamaan aina n 4 vuotta vanhan keskiverto perheauton ja ajamaan 3-4 vuotta sillä.

On mahdollista, että juoksevia kuluja nostavat korkeaksi ne jotka ajavat todella paljon, ja heillä taas ei ole juuri vaihtoehtoja autolla ajoon, elllei ole kyseessä joku sellainen joka esim kulkee päivittäiset työmatkansa Tampereen ja Helsingin välillä. Tai sitten mukaan on otettu myös kuljettajallisten autojen eli lähinnä taksien palkat, ja erilaiset kustannukset jotka aiheutuvat onnettomuuksista, myös henkilövahingot.

t. Rainer
 
Jokin laskuvirhe tässä pitää olla koska en usko milllän että tavallisen keskivertohenkilöauton vuosittaiset ylläpito ja ajokustannukset noususivat lähellekään 5000 Euroa.

Omissa laskelmissani perheemme autoilu kustannukset ovat kaikenkaikkiaan 3500-4000€/vuosi, ja ajan n 13000 km.

Otoksen koko tosin saattaa Tilastokeskuksella olla himpun verran suurempi kuin sinulla.
 
Otoksen koko tosin saattaa Tilastokeskuksella olla himpun verran suurempi kuin sinulla.

Ketjun aloittaja on temmannut 5000€/auto joko tuulesta tai sitten on sattunut paha laskuvirhe. Tilastokeskuksen linkissä on kerrottu %-osuuksia autokaupasta.

Jos sovitaan että autoja on myyty 10 miljardin edestä, joka on 42 % kaikesta autoalan liikevaihdosta, niin 18% joka on muuta henkilöautoihin liittyvää vähittäiskauppaa ja korjaamotoimintaa, tekee 4.3 miljardia. Jos Suomessa on 2.7 miljoonaa autoa, niin se tekee karkeasti 1600 €/auto. Ei 5000. Vaikka laskisi vakuutukset päälle, niin sekään ei nosta autokohtaista keskiarvoa kuin 2000 € paikkeille.

Itse asiassa tämä sivu antaa tarkemmat luvut miljoonissa euroissa (v 2005):

- Moottoriajoneuvojen vähittäiskauppa: 7614 milj
--------------------------------------------------------------------
- Henkilöautojen huolto- ja korjauspalvelut: 764 milj
- Muut moottoriajoneuvoihin liittyvät palvelut: 38 milj
- Moottoriajoneuvojen osien ja varusteiden vähittäiskauppa: 1476
- Polttoaineiden vähittäiskauppa: 940

Eli: 764 + 38 + 1476 + 940 = 3218 milj euroa, tehden autoa kohti 1191 euroa.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Tuulesta tempasin. Omaa kokemusta ei ole riittävästi eikä Tilastokeskus ikävä kyllä tuota kyseisiä lukuja ainakaan julkiseen käyttöön. Jokin lähtöpiste kuitenkin oli tarpeessa.

Näillä lukemilla toisaalta vaikuttaa ihan siltä, että säästöä ei synny suuntaan eikä toiseen. Ei siis toimi Suomessa.
 
Takaisin
Ylös