Tilastokeskuksen mukaan 2005 kulkuvälineitä ostettiin noin kymmenellä miljardilla eurolla. (Luku otettu vähittäiskaupan liikevaihdosta) Lisäksi juoksevia kuluja on huolloissa, polttoaineessa ja vakuutuksissa, karkeasti viisituhatta euroa rekisterissä olevaa henkilöautoa kohti (2.7milj) karkeasti aliarvioiden.
Millaisen joukkoliikennejärjestelmän saisi, jos kuvitellaan vaikkapa kolme neljästä nyt henkilöautoiluun sijoittavasta henkilöstä siirtävän sijoituksensa sellaisenaan joukkoliikenteen tilaamiseen?
Vertailukohtana suoria kuluja kausilipun tilaamisesta vuosittain aikuiselle koituu YTV-alueen 2-seutulipulla 12×112.6=1350 euroa, VR:n vuosilipulla yli 3 tuhatta euroa maksetun välin pituudesta riippuen. Useimmille jokapäiväiseen liikkumiseen riittää paikallisseudun lippu.
Itse ajattelisin tälläisen suuren rahan järjestelmän toimivan osuuskuntien tapaan, jossa yksi tai useampi osuuskunta sopii tukkuhinnoin eri liikennöitsijöiden kanssa kausilipuista, joihin on käyttöoikeus osuuskunnan yhdistelmälipun haltijoilla. Paikallisesti ajattelevat osuuskunnat vaikuttavat oman alueensa liikenteenharjoittamiseen kommunikoimalla osakkaidensa arkiaikatauluja ja toiveita suoraan liikenteen suunnitteluun tai jopa järjestämällä liikennettä itse. Valtakunnalliset osuuskunnat voivat järjestää paikalliskuntien yhteistyötä jotta sama lippu kelpaisi koko maassa sekä lobbaamalla paremman liikenteen puolesta. Vuosimaksut osuuskunnalla voisivat vaihdella lipun laajuudesta ja ehdoista riippuen parista tuhannesta kymmeneen tuhanteen euroon: nykyaikaisen henkilöauton kustannuksilla voisi mahdollisesti kulkea vapaasti koko maassa.
Millaisen joukkoliikennejärjestelmän saisi, jos kuvitellaan vaikkapa kolme neljästä nyt henkilöautoiluun sijoittavasta henkilöstä siirtävän sijoituksensa sellaisenaan joukkoliikenteen tilaamiseen?
Vertailukohtana suoria kuluja kausilipun tilaamisesta vuosittain aikuiselle koituu YTV-alueen 2-seutulipulla 12×112.6=1350 euroa, VR:n vuosilipulla yli 3 tuhatta euroa maksetun välin pituudesta riippuen. Useimmille jokapäiväiseen liikkumiseen riittää paikallisseudun lippu.
Itse ajattelisin tälläisen suuren rahan järjestelmän toimivan osuuskuntien tapaan, jossa yksi tai useampi osuuskunta sopii tukkuhinnoin eri liikennöitsijöiden kanssa kausilipuista, joihin on käyttöoikeus osuuskunnan yhdistelmälipun haltijoilla. Paikallisesti ajattelevat osuuskunnat vaikuttavat oman alueensa liikenteenharjoittamiseen kommunikoimalla osakkaidensa arkiaikatauluja ja toiveita suoraan liikenteen suunnitteluun tai jopa järjestämällä liikennettä itse. Valtakunnalliset osuuskunnat voivat järjestää paikalliskuntien yhteistyötä jotta sama lippu kelpaisi koko maassa sekä lobbaamalla paremman liikenteen puolesta. Vuosimaksut osuuskunnalla voisivat vaihdella lipun laajuudesta ja ehdoista riippuen parista tuhannesta kymmeneen tuhanteen euroon: nykyaikaisen henkilöauton kustannuksilla voisi mahdollisesti kulkea vapaasti koko maassa.