Kalustopoistoja 2022

PL:n HSL-liikenteestä vapautuu vuodenvaihteessa n. 80 autoa, kun liikenne vähenee ja samaan aikaan käyttöön tulee 38 uutta autoa. Ensi kesään mennessä PL:n liikenteestä poistunee vielä muutamia kymmeniä autoja lisää, kun Kirkkonummen ja Kotkan VDL-sähköbussit tulevat ajoon.

Ohoh, aika paljon. Sit se on selvä juttu että delfiinilogolla varustettujen Ivecojen aika HSL-alueella on ohi, ja huomenna on sit viimeinen mahdollisuus päästä sellaisen kyytiin. Sama juttu myös Pohjolan liikenteen Scalojen sekä 8700LE:iden kanssa, jolloin PL jää toistaiseksi täysin Scaniattomaksi kunnes uusia sähkö-Citywidejä hankitaan jonain päivänä (jota toivon tapahtuvan). Noh, tää on toki kaikki ihan ymmärrettävää kun autotarve vähenee eikä vanhoille autoille ole enää tarvetta. Jään myös kaipaamaan Pohjolan liikenteen omaa väriasua valtionkaarineen, joka on sitten huomisen jälkeen historiaa HSL-alueella... :tongue:
 
Viimeksi muokattu:
238 siirtymässä myös. Vuodenvaihteen jälkeen siis koko sarja 238-242 Tampereella.
Jotenkin tämä oli arvattavissa. Ensi vuoden puolella sitten ei kaiketi tarvitse enää kaupungin lainakärryjä käyttää vitosella ja kympillä.
 
PL:n HSL-liikenteestä vapautuu vuodenvaihteessa n. 80 autoa, kun liikenne vähenee ja samaan aikaan käyttöön tulee 38 uutta autoa. Ensi kesään mennessä PL:n liikenteestä poistunee vielä muutamia kymmeniä autoja lisää, kun Kirkkonummen ja Kotkan VDL-sähköbussit tulevat ajoon.

Niistähän riittää reilusti sitten 13.02.2023. Alkaviin 211U,ja 211E korvauksiin.(Leppävaara - Kirkkonummi, ja Leppävaara- Kauklahti)
 
Niistähän riittää reilusti sitten 13.02.2023. Alkaviin 211U,ja 211E korvauksiin.(Leppävaara - Kirkkonummi, ja Leppävaara- Kauklahti)

Nyt taidat kyllä puhua hieman omias kun en löytänyt HSL:n sivuilta mitään tietoa tai uutisotsikkoa kyseisistä linjoista. Googletin myös noilla linjoilla mainitsemasi päivämäärän sekä HSL:n kera, mut en löytänyt edelleenkään mitään tietoa saati junan korvauslinjojen syytä. Olisin voinut uskoa jos olisin löytänyt tietoa HSL:n sivuilta, mutta kun ei löytynyt, taidat kyllä puhua omias... :D :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt taidat kyllä puhua hieman omias kun en löytänyt HSL:n sivuilta mitään tietoa tai uutisotsikkoa kyseisistä linjoista. Googletin myös noilla linjoilla mainitsemasi päivämäärän sekä HSL:n kera, mut en löytänyt edelleenkään mitään tietoa saati junan korvauslinjojen syytä. Olisin voinut uskoa jos olisin löytänyt tietoa HSL:n sivuilta, mutta kun ei löytynyt, taidat kyllä puhua omias... :D :lol:

Löytyy kuljettajaohjeesta tuollaiset.

https://kartat.hsl.fi/kuljettaja/map/?6211E[dateBegin]=2023-02-13&6211E[dateEnd]=2050-01-01&6211U[dateBegin]=2023-02-13&6211U[dateEnd]=2050-01-01

Toivottavasti nopeampia linjoja vahvistetaan myös katkoksen aikana. Kauempaa ei kannata matkustaa Leppävaaraan noilla busseilla, jos on menossa keskustaan.
 
Nyt taidat kyllä puhua hieman omias kun en löytänyt HSL:n sivuilta mitään tietoa tai uutisotsikkoa kyseisistä linjoista. Googletin myös noilla linjoilla mainitsemasi päivämäärän sekä HSL:n kera, mut en löytänyt edelleenkään mitään tietoa saati junan korvauslinjojen syytä. Olisin voinut uskoa jos olisin löytänyt tietoa HSL:n sivuilta, mutta kun ei löytynyt, taidat kyllä puhua omias... :D :lol:

Selasin joskus Hilmaa ja löysin sieltä kilpailutuksen noille linjoille. En kylläkään tiedä mikä firma ne voitti.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:11 ----------

Löysin vielä kyseisen hankintailmoituksen:
https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procurement/76690/notice/110604/overview
 
Mielenkiintoista vaikka HSL ei ole ilmoittanut asiasta mitään, yritin niin ettiä informaatiota asiasta. Mikä on siis syynä ettei junat voi kulkea ja kauan sen siis pitäisi kestää?

Lainaus tuolta HSL:n päätöstekstistä: "Junaliikennettä väliaikaisesti korvaavaa bussiliikennettä tarvitaan vuonna 2023 ratakatkojen vuoksi viitenä sunnuntaina: 19.2., 5.3., 12.3. 19.3. ja 2.4."
 
Lainaus tuolta HSL:n päätöstekstistä: "Junaliikennettä väliaikaisesti korvaavaa bussiliikennettä tarvitaan vuonna 2023 ratakatkojen vuoksi viitenä sunnuntaina: 19.2., 5.3., 12.3. 19.3. ja 2.4."

Juhannuksen katko hankitaan vissiin sitten vielä erikseen. Ivecomiehelle tiedoksi rantarata on menossa viideksi vuodeksi remppaan, ja laajennukseen. 2023 - 2028 Espoon kaupunkirata nimellä kulkeva hanke.
(yp, joo, offin puolelle menee, anteeksi siitä)
 
Katselin Svensk Busshistoriaa ja Buss Snackia. Niiden perusteella kaikkiaan edellisvuonna Nobina on siirtänyt Suomesta Ruotsiin kalustoa seuraavasti:
  • Västtrafik-liikenteeseen numerot 753, 796, 799 - 803, 808, 893 - 898, 900 - 902, 904, 905 ja 907 - 909
  • SL-liikenteeseen numerot 938 - 941, 1062 - 1064, 1102, 1119 - 1121, 1125, 1126, 1141 ja 1181 - 1184
Myös Nobina 1142 on poistunut Suomesta, mutta siitä ei näkynyt vielä havaintoa Ruotsissa.
 
Onko Helbin kaikki vanhanmallisella takaikkunalla varustetut Scalat sekä suurin osa 8700LE:istä nyt poistettu?

---------- Viestit yhdistetty klo 15:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:18 ----------

Myös Nobina 1142 on poistunut Suomesta, mutta siitä ei näkynyt vielä havaintoa Ruotsissa.

Ehkä se onkin mennyt Tanskaan kuten VDL:t.
 
Onko Helbin kaikki vanhanmallisella takaikkunalla varustetut Scalat sekä suurin osa 8700LE:istä nyt poistettu?

Aika paljon näitä on ollut ajossa myös maanantai-aamuna 2.1.
Ainakin autot 712, 722, 725, 812, 814, 817, 818, 822, 823, 905-907, 922-927, 929, 941, 943-946, 948, 950, 952, 954-956.
 
Takaisin
Ylös