Kalustopoistot 2009

Veolian City M:t 120, 130, 274 ja 276 ovat Tuupakassa ilman Buscomeja.
 
Ruoholahdesta Kampin suuntaan meni tänä aamuna tyhjänä Veolian 605. Olisikohan Helsingin pikavuorossa käytetty bussi vaan vaihtunut.
Todennäköisesti, sillä vt #602 ajelee iltaisin 1915 lähdön Pyynikintori-Kämmenniemi, joten ei oikein voi yöpyäkään Helsingissä ;)
 
Helbin carrus city L-autoista 9528-9542 on jäljellä enää autot 9536 ja 9542, loput poistettu.
 
Mitä vielä! Hetero-Scaniat ovat oikein ruudikkaita ralliautoja, oikein hyviä iloisia autoja ajaa! Kuten myös vielä toistaiseksi linjapalvelustaan jatkavat nuoremmat Hintit. :)

Pitää paikkansa! 9411 oli erittäin hyvä peli, tosin taas 9408 aivan onneton. Sorry off-topic, nostalgia aiheutti tämän... ;)
 
Helbin carrus city L-autoista 9528-9542 on jäljellä enää autot 9536 ja 9542, loput poistettu.
9536 taisi jo pitkin kevättä vain lojua ruudussaan vikaantuneena. 9542:ssa taitaa olla Suomen Kuivalehden mainos, siksikö hengissä? Koskelassa ollunna hän.
Myös on BusComit viety B10L/CityU -autoista 9523-27 ja lopuista 96-Ikaruksista 9626, 9627, 9629. :(
 
Miksi? Mielestäni toimivat ihan hyvin...
Kyseiset autothan ovat niitä STA:n uukkareita, joissa on pariovet myös takana ja mm. siitä syystä niissä on vain 35 istumapaikkaa. Näin pienellä kapasiteetillä varustettu auto ei oikein sovellu kovin hyvin millekään linjalle.... Mutta hyväkuntoisina varmasti menevät kaupaksi. Eri puolella Suomea olisi varmastikin kysyntää tällaisille.
 
Helbin carrus city L-autoista 9528-9542 on jäljellä enää autot 9536 ja 9542, loput poistettu.

Itse olin yllättynyt, että nämä autot menevät jo poistoon, eihän HelB nyt aivan hirveesti ole liikennettä häviämässä? Minun mielestäni nämä ovat varsin hyviä menopelejä, vaikka yksi HelBin heppuli väittikin minulle näiden olevan talon hirveimpiä huonon etuakselin takia. Olisi kyllä kannattanut mielummin poistaa Ikaruksia enemmän, niitähän piti tänä vuonna myydä/romuttaa 15 kpl!

Kyseiset autothan ovat niitä STA:n uukkareita, joissa on pariovet myös takana ja mm. siitä syystä niissä on vain 35 istumapaikkaa. Näin pienellä kapasiteetillä varustettu auto ei oikein sovellu kovin hyvin millekään linjalle.... Mutta hyväkuntoisina varmasti menevät kaupaksi. Eri puolella Suomea olisi varmastikin kysyntää tällaisille.

No en kyllä itse ymmärrä miksi nuo poistettiin, mutta esim Omni-shityt, joissa on aivan sama ongelma, jäivät vielä ajoon. Kyllä mielestäni uukkarit voittavat mennen tullen nuo Omni-shityt; Varmaan Menevät paremmin kaupaksikin.
 
No en kyllä itse ymmärrä miksi nuo poistettiin, mutta esim Omni-shityt, joissa on aivan sama ongelma, jäivät vielä ajoon. Kyllä mielestäni uukkarit voittavat mennen tullen nuo Omni-shityt; Varmaan Menevät paremmin kaupaksikin.

Miksi ihmeessä silti ostetaan 35-paikkaisia Man Lion's citejä? :eek:
 
Eihän noissa 2-2-2-ovisissa 2-akselisisissa ole muuta ongelmaa kuin se, että niitä ei viitsitä sijoittaa oikeille linjoille ei tilaajatasolla (mm. vaatimukset ja bonukset; LE-kaluston huokeus ilmeisesti ajaa kokomatalan kaluston etujen yli jopa kovan vaihtuvuuden keskustalinjoilla) eikä tuottajatasolla (tarjoukset ja käytännön sijoitukset: pätkä-Maneja moottoritielinjoilla?!).
 
Eihän noissa 2-2-2-ovisissa 2-akselisisissa ole muuta ongelmaa kuin se, että niitä ei viitsitä sijoittaa oikeille linjoille ei tilaajatasolla (mm. vaatimukset ja bonukset; LE-kaluston huokeus ilmeisesti ajaa kokomatalan kaluston etujen yli jopa kovan vaihtuvuuden keskustalinjoilla) eikä tuottajatasolla (tarjoukset ja käytännön sijoitukset: pätkä-Maneja moottoritielinjoilla?!).

Tilaajien pisteytykset suosivat kyllä seudulla kovin yleisiä perusmalleja Scania/Scala ja Volvo 8700LE, jotka valmistajat ovat hioneet mahdollisimman hyvin YTV-alueen vaatimuksia vastaaviksi. Näillä autoilla saa selvästi paremmat pisteet kuin maakaasu-MAN:eilla.

HelB on kaiketi vain laskenut, että kalliimmasta hankintahinnasta ja heikommista laatupisteistä huolimatta näitä autoja on kannattanut tarjota halvemman polttoaineen ansiosta erityisesti sellaisille linjoilla, joiille kilometrejä tulee paljon.

HelB:n taloudellisen tilanteen ja muiden liikennöitsijöiden toisenlaisen strategian perusteella voi kuitenkin aiheellisesti epäillä, ettei valittu strategia ole ollutkaan niin hyvä kuin on ajateltu. Tällä hetkellä näyttää siltä, ettei HelB:llekään olla hankkimassa ihan hetkeen uusia kaasubusseja.

Mitä tulee Uukkareihin, niin ne työllistävät monimutkaisen rakenteensa takia korjaamoa enemmän kuin LE-tyyppiset autot ja ovat epäilemättä tästä syystä poistolistalla aika kärkipäässä.
 
Takaisin
Ylös