Kalustopoistot 2009

Veolia Transport 103 (Volvo B10B LMF / Carrus City M) on siirretty Seinäjoelle.

Kyllä. Perjantaina 28.8. päivällä auto näytti tällaiselta ja kun iltapäivällä lähti linjalle 11, oli siitä poistettu teksti "Helsinki-Vantaa Airport - Helsinki City". Muuten Blue1:n mainokset saavat jäädä, onhan Seinäjoella lentokenttäkin ;)



Nyt Seinäjoella on siis peräkkäiset numerot #102, #103 ja #104.
 
PL 28:n vierailu YTV-liikenteessä jäi lyhyeksi, kesän aikana se on siirtynyt takaisin vakiovuorobussiksi.
 
Hyvä asia, en jäänyt kaipaamaan!
Onko tietoa, milloin HelB 9631-9645 poistuu kokonaan ja mitä kalustouudistuksia HelBille on tulossa. Tuleeko esim. uusia MAN:in busseja?
 
MAN:in autoja ei liene toistaiseksi tulossa. Pääsyy lienee, että MAN lopetti massatuotannosta eroavien teliautojen tekemisen. Sähköviat tuntuvat vaivaavan jatkuvasti varsinkin vanhempia autoja. Osa kuljettajista on myös tyytymättömiä autoihin.
 
Hyvä asia, en jäänyt kaipaamaan!
Onko tietoa, milloin HelB 9631-9645 poistuu kokonaan ja mitä kalustouudistuksia HelBille on tulossa. Tuleeko esim. uusia MAN:in busseja?

Mitäs vikaa noissa 94-scanioissa on? Nehän ovat/olivat erittäin mukavia autoja ja hyviä ajaa! HelB 9411 saattaa vielä olla jossain hätävara-autona (oli ainakin vielä kesällä).

Miksi helvetissä HelB poistaisi 9631-45 tornit, kun liikenteessä on vanhempiakin autoja??? Niillähän saa ajaakin vielä 2-3 vuotta ja niitä juuri tarjottiinkin linjalle h56. Ja manneja ei todellakaan ole tulossa ainakaan tällä hetkellä, seuraavaksi taitaapi tulla satsi paScaloita.
 
Ehkä kuljettajalle. Matkustajalle ulkoa lommoilleet ja sisältä kulahtaneet autot eivät ikävä kyllä ole kovin mukavia. Aika hirveitä, suoraan sanoen. Kaiken lisäksi ne ovat korkealattiaisia.
Milloinkas Scaloja tulee?
 
Ehkä kuljettajalle. Matkustajalle ulkoa lommoilleet ja sisältä kulahtaneet autot eivät ikävä kyllä ole kovin mukavia. Aika hirveitä, suoraan sanoen. Kaiken lisäksi ne ovat korkealattiaisia.
Milloinkas Scaloja tulee?

Paljon paremmat kuin jotkut Scalat jossa penkit ovat todella epämukavat!
 
Selvä. Hävisin tämänkin kisan, mea culpa. Myönnetään sitten, Helb9631-9645 ovat hienoja autoja, joita pitäisi vaan olla lisää. Miksi turhaa hankkia matalalattiaista tai vähäpäästöistä kalustoa.
 
Ehkä kuljettajalle. Matkustajalle ulkoa lommoilleet ja sisältä kulahtaneet autot eivät ikävä kyllä ole kovin mukavia. Aika hirveitä, suoraan sanoen. Kaiken lisäksi ne ovat korkealattiaisia.
Eihän korkealattiaisuudessa mitään vikaa ole, hyvää kunnon oikeaa perustekniikkaa!
Budapestissä viime viikolla pari kertaa tarjosin apua lastenvaunujen kanssa kulkevalla äidille, mutta apu ei kelvannut vaan äiti nappasi tukevalla otteella vaunut kantoon ja nosti itse ilman ongelmia vaunut korkealattiaiseen eli normaaliin bussiin. Eipä taida nykyään suomalaisten aivoissa tuollainen mahdollisuus välähtääkään! :( Ja niin ketterästi mummot nousivat rappusia ja istumapaikka annettiin huonojalkaisille! Oikeasti matalaa lattiaa tarvitsevat vain pyörätuolin käyttäjät ja niitä tulee kyytiin todella harvoin.
 
Ehkä kuljettajalle. Matkustajalle ulkoa lommoilleet ja sisältä kulahtaneet autot eivät ikävä kyllä ole kovin mukavia. Aika hirveitä, suoraan sanoen.
Milloinkas Scaloja tulee?

No on kyllä totta, että etenkin HelBin ja Concordian autojen kuntoa on moitittu paljon, mutta mielestäni kyllä nuo HelB 9631-45 ovat ulkoisesti paljon paremmassa kunnossa kun mm. 94-Scaniat olivat tai mitä 90-luvun lopun Ikarukset ovat nykyään. Sisätiloista puhumattakaan. Hirvittää ajatella, että alle 10v Scalatkin alkavat jo olla melko huonossa kunnossa.

Miksi turhaa hankkia matalalattiaista tai vähäpäästöistä kalustoa.

HelB 9631-45 ovat päästöluokaltaan Euro2:ia, ja edes kaikki saman ikäiset matalattiabussit eivät ole niin vähäpäästöisiä.

Oikeasti matalaa lattiaa tarvitsevat vain pyörätuolin käyttäjät ja niitä tulee kyytiin todella harvoin.

Ja sitä vartenhan meillä on palvelulinjat, joilla matkustajat saavat tarvitsemaansa apua.

P.s Uusia Scaloja pitäisi HelBille tulla vuoden alussa mm. idän liityntälijoille. Niistäkin varmaan löytyy enemmän tietoa toisessa viestiketjussa tai Kuukangon-svuilta.
 
YTV-alueella on kuitenkin aika monta moottoritierunkoa. Moottoritielinjoille saisikin hankkia uutta korkeampaa ja vähäovisempaa kalustoa, johon mahtuu enemmän istumapaikkoja ja matkustusmukavuutta. Moottoritiellä kun vauhtia piisaa ja matkustajat eivät yleensä vaihdu moneen kertaan linjan varrella. Liikuntarajoitteisille toki säännöllinen matalalattiavuoro: monipuolisuus on etu.
 
Takaisin
Ylös