Kalustopoistot

Paunulla lie muutenkin tässä kevään aikana monelle autolle työsarkaa, joka on käytännössä niille loppuunajoa. Kymppilinjan Volvotkin lie jo aika rujossa kunnossa ja kilsoja on kertynyt jokaiselle ihan kiitettävästi. Kesällä sitten isompi satsi autoja poistoon. Ei taida jäädä taloon enää yhtäkään 8700-teliä, ja lyhyistäkin vain muutama Kangasalaa ja Orivettä palvelemaan.


Entäs "kaalat"? jääköhän Paunulle niitä enää kesän jälkeen ajoon vai ovatko PirTilin Suburbanit jatkossa Tampereen ainoat Scania-merkkiset linja-autot?
 
Entäs "kaalat"? jääköhän Paunulle niitä enää kesän jälkeen ajoon vai ovatko PirTilin Suburbanit jatkossa Tampereen ainoat Scania-merkkiset linja-autot?
Voit itse pohtia ja laskeskella montako autoa tarvitaan linjojen 6, 27, 42, 49 ja 70 sopimuksiin. Sen jälkeen voit spekuloida mitä kaikkea ehkäpä vielä taloon jää ja mitä ei jää. Näkisin tuon perusteella että Kangasalan/Oriveden suuntaa palvelemaan jää mutama 8700LE, linja 27 palvellaan pakun voimin. Linjat 6 ja 70 pyörivät 8900-teli-Volvoilla.
 
Spekulointia saa aikaiseksi myös Paunun messukuljetuksista. Paunu on ajanut viime vuodet Alihankinta-messujen vuoroja mutta myös monien pienempien messujen vuoroja. Näiden ajoa jos halutaan jatkaa, niin tarvitsee ainakin jonkin verran vanhempaa kalustoa säästää, Alihankinta-messuillekin tarvitsi aika paljon autoja, ja pelkät 8900:t eivät varmaankaan tähän riitä. Toisaalta voi miettiä, kannattaako esim. 8700-sarjan autoja seisottaa varikolla ympäri vuoden vain siksi, että niillä ajettaisiin vuodessa muutaman päivän ajan. Jos näin ei kuitenkaan tehdä, niin sitten on ainakin Alihankinta-messuille todennäköisesti luvassa jokin muu liikennöitsijä.
 
Spekulointia saa aikaiseksi myös Paunun messukuljetuksista. Paunu on ajanut viime vuodet Alihankinta-messujen vuoroja mutta myös monien pienempien messujen vuoroja. Näiden ajoa jos halutaan jatkaa, niin tarvitsee ainakin jonkin verran vanhempaa kalustoa säästää, Alihankinta-messuillekin tarvitsi aika paljon autoja, ja pelkät 8900:t eivät varmaankaan tähän riitä. Toisaalta voi miettiä, kannattaako esim. 8700-sarjan autoja seisottaa varikolla ympäri vuoden vain siksi, että niillä ajettaisiin vuodessa muutaman päivän ajan. Jos näin ei kuitenkaan tehdä, niin sitten on ainakin Alihankinta-messuille todennäköisesti luvassa jokin muu liikennöitsijä.
Toisaalta ei kai mikään estä sitä, että alihankintamessujen ajoja voisi ajaa myös pikavuorobusseilla, niitähän on reservissä runsaasti. Tai en toisaalta tiedä millainen sopimus näistä ajoista on mahdollisesti olemassa.

Mutta linjoilla 6 ja 70 on ensi syksynä kiinni 8+6=14 telibussia. Tähän hommaan riittää 8900-telit (#141-149,166,167,110-115 =17 kpl) hyvin. Tietty #155-158 lienee vielä kohtuullisen hyvässä kunnossa, joten voihan nekin jättää ja ajaa loppuun, kun ovat ihan sallittua kalustoa muutaman vuoden ajan.
 
Länsilinjojen autot #94 ja #95 ovat omien havaintojeni mukaan olleet viimeksi ajossa 14.2. Traficomin sivuilla ei ole kuitenkaan vielä mitään mainintaa poistosta, #94 on vielä maaliskuussa käynyt katsastuksessakin.

Itse jo odotan, että koska näitä muita Länsilinjojen vanhoja 8500:sia aletaan poistamaan, eli siis autoja #109 ja #131-#139. Olen monella näistä matkustanut viime kuukausina, ja pääsääntöisesti matkustajan näkökulmasta alkavat olla jo aika huonossa kunnossa. Kaksi kertaa on jopa jättänyt tien päälle. Ilmastointi kuitenkin toiminut edelleen varsin erinomaisesti, ja nämä taitavatkin olla aika harvinaisia kaupunkiliikenteessä, kun matkustaja pystyy itse yläpuoleltaan säätämään ilmastoinnin voimakkuutta. Toki autossa #109 ei taida olla suuttimia joka penkkirivin yläpuolella. Muuta hyvää sanottavaa ei näistä kuitenkaan löydy.

Itse olen ihmetellyt, että näitä on joka viikonloppu liikenteessä, vaikka uudempaakin kalustoa olisi varmasti saatavilla. Nyt lauantai-iltana autot #132, #136 ja #139 ovat linjalla. Vielä on kuitenkin puoli vuotta siihen, että näillä napsahtaa 15 vuotta täyteen. En pistäisi pahakseni, jos vaikka Paunulta ostettaisiin pari vuotta uudempia 8700:sia näiden korvaajaksi. Ovat nekin jo aika kuluneita, mutta ainakin mukavampia matkustaa (ja ehkä ajaakin?). Niilläkin tulisi toki ikä täyteen jo vuonna 2024, mutta mahdollisuudet täysin uuden kaluston ostoon eivät taida olla tällä hetkellä kaikista optimaalisimmat.
 
Länsilinjojen autot #94 ja #95 ovat omien havaintojeni mukaan olleet viimeksi ajossa 14.2. Traficomin sivuilla ei ole kuitenkaan vielä mitään mainintaa poistosta, #94 on vielä maaliskuussa käynyt katsastuksessakin.
#94 oli myös riisuttu vallan teippauksista ja rahastuslaitteista maaliskuun lopulla.
 
Itse olen ihmetellyt, että näitä on joka viikonloppu liikenteessä, vaikka uudempaakin kalustoa olisi varmasti saatavilla. Nyt lauantai-iltana autot #132, #136 ja #139 ovat linjalla. Vielä on kuitenkin puoli vuotta siihen, että näillä napsahtaa 15 vuotta täyteen. En pistäisi pahakseni, jos vaikka Paunulta ostettaisiin pari vuotta uudempia 8700:sia näiden korvaajaksi. Ovat nekin jo aika kuluneita, mutta ainakin mukavampia matkustaa (ja ehkä ajaakin?). Niilläkin tulisi toki ikä täyteen jo vuonna 2024, mutta mahdollisuudet täysin uuden kaluston ostoon eivät taida olla tällä hetkellä kaikista optimaalisimmat.

Hyväkuntoinen 8500 on aikalailla yhtä hyvä tai huono ajaa kuin hyvä 8700. Otan kumman tahansa ennemmin kuin esimerkiksi "pesukarhusarjan" 8900 kuten #120-#128 tai #114-#119 mallisen. Puhumattakaan vanhemmista kangasala-lempäälä pakettiin hankituista #104 tai #105 tyyppisistä. Perinteisesti Paunu ja Länskä eivät ole tehneet kalustokauppaa keskenään. Oikeastaan en muista yhtäkään sellaista tapausta. Paljon herkemmin länskälle päätyy tkl vanhaa kalustoa. Keinonen myy ja Keinonen ostaa. :tongue: Länskän kalustosijoittelua on vaikea täysin avata, mutta se on hyvin monimutkaista. Viikonlopuksi sarankulmaan jäävät autot pestään Maanantaina ja ja autot siirtyy ajosarjojen mukana eri "motteihin" lähinnä arkena. Viikonloppuna ei sarankulmasta päädy auto esimerkiksi linnainmaalle tai nokialle jos mitään yllättävää ei tapahdu.
 
Joensuuhun tulevat 13 sähköbussia vapauttavat kalustoa, samoin Hämeenlinnassa hävittävät linjat 14, 16 ja 17, mutta jotain käytettyjä Länsilinjojen pitää mahdollisesti kuitenkin hankkia, jotta ennen kesää 2023 yli-ikääntyvät autot saadaan korvattua (joita osa vapautuvastikin on).
 
Joensuuhun tulevat 13 sähköbussia vapauttavat kalustoa, samoin Hämeenlinnassa hävittävät linjat 14, 16 ja 17, mutta jotain käytettyjä Länsilinjojen pitää mahdollisesti kuitenkin hankkia, jotta ennen kesää 2023 yli-ikääntyvät autot saadaan korvattua (joita osa vapautuvastikin on).
Ennen 2023 juu, mutta akuutti tilanne on just tänä kesänä, kun nuo 8500:t ikääntyvät. Joensuun autotkin ovat monet melko iäkkäitä, ja riippuu siitä mitä sinne aiotaan jättää.
 
Spekulointia saa aikaiseksi myös Paunun messukuljetuksista. Paunu on ajanut viime vuodet Alihankinta-messujen vuoroja mutta myös monien pienempien messujen vuoroja. Näiden ajoa jos halutaan jatkaa, niin tarvitsee ainakin jonkin verran vanhempaa kalustoa säästää, Alihankinta-messuillekin tarvitsi aika paljon autoja, ja pelkät 8900:t eivät varmaankaan tähän riitä. Toisaalta voi miettiä, kannattaako esim. 8700-sarjan autoja seisottaa varikolla ympäri vuoden vain siksi, että niillä ajettaisiin vuodessa muutaman päivän ajan. Jos näin ei kuitenkaan tehdä, niin sitten on ainakin Alihankinta-messuille todennäköisesti luvassa jokin muu liikennöitsijä.

Aikanaan Taitaja kisoihin ainakin PM säilö jotain 301, 302, 501, 502 stareja, en tarkemmin tiedä oliko niillä esim muuta käyttöä, esim. talvella, mut ulkoasun perusteella oli nähtävästi seissyt pidemmän aikaa ainakin noi star 301, 302 koriset.
 
Voit itse pohtia ja laskeskella montako autoa tarvitaan linjojen 6, 27, 42, 49 ja 70 sopimuksiin. Sen jälkeen voit spekuloida mitä kaikkea ehkäpä vielä taloon jää ja mitä ei jää. Näkisin tuon perusteella että Kangasalan/Oriveden suuntaa palvelemaan jää mutama 8700LE, linja 27 palvellaan pakun voimin. Linjat 6 ja 70 pyörivät 8900-teli-Volvoilla.

Kuuluuko muuten tuo Paunun liikennöinti linjalla 41 tuohon 42:n sopimukseen, eli jatkaako Paunu myös 41:llä kahden auton voimin elokuulle 2023?
 
Kuulemma olisi kaikki Paunun vuoden 2014 katurit menossa myyntiin, joten voi spekuloida mitä kaikkea ehkä poistuu ja mitä ehkäpä jää. Poistoon menevien autojen lista lienee melkoisen pitkä,saattaa olla esim. : # 55,60,72,73,74, 81,93,122,123, 125,126,127,128,129, 131, 136,137,138,139, 141-149, 164,165,166,167, 171,172. Tosin noista kaikista teli-scaloista en ole ihan varma, koska linja 41 lienee vielä yhden auton osalta paunun hommia ensi talvikaudellakin (?)
 
Takaisin
Ylös