Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Vs: Kampin ratikkalinja

Pitkien vaunujen sijoittaminen yksinomaan Töölön linjoille aiheuttanee varmasti suuria ongelmia niiden säilytyksen suhteen.

Niin varmasti aiheuttaa. Nämä kuitenkin on taas näitä keksittyjä tekosyitä sille, miksei ratikkaliikenteestä voi tehdä yhtään fiksumpaa.

Jos ei niitä pitkiä vaunuja saada Töölöön, niin sitten ne ovat Koskelassa ja linja 4 hoidetaan sieltä. Ei se ole sen kummempaa. Nelonen on ollut Koskelan linja aikasemminkin, 80-luvulla ainakin.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Jos ei niitä pitkiä vaunuja saada Töölöön, niin sitten ne ovat Koskelassa ja linja 4 hoidetaan sieltä.

Mutta eikö tämä lisää kustannuksia, kun vaunut pitää rahdata linjalle kaupungin toisesta laidasta? No ehkä nelosen pidentyviä hallisivuja kompensoisi osin sitten jonkun Töölöön siirtyvän linjan vastaavasti lyhentyvät hallireitit.

Mitenkähän 7B:n hallireitit ensi syksynä toteutetaan? Ajavatko nykyisin Sörkästä halliin menevät vuorot vielä kerran Pasilaan ja sieltä Töölön halliin vai siirtyvätkö ne varikolle jo edellisellä kierroksella, mikä olisi ovela tapa hieman säästää kustannuksia.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mutta eikö tämä lisää kustannuksia, kun vaunut pitää rahdata linjalle kaupungin toisesta laidasta? No ehkä nelosen pidentyviä hallisivuja kompensoisi osin sitten jonkun Töölöön siirtyvän linjan vastaavasti lyhentyvät hallireitit.

Kyllähän kokonaiskustannukset siinä tietysti lisääntyy. Siinä pitäisi asettaa rinnan kaksi vaihtoehtoa ja katsoa, kumpi maksaa kokonaisratkaisuna enemmän: Ve 1: linja 4 hoidetaan nykyisellä vuoromäärällä, mutta isommilla vaunuilla ja pidemmällä hallireitillä, vastaavasti esim. seiska lyhyemmällä hallireitillä. Ve 2: nelosta ajetaan edelleen pikkuvaunuilla Töölöstä, mutta vuoroja lisätään 2 kpl kapasiteetin lisäämiseksi jos 4 ja 10 jäävät ainoiksi Manskun linjoiksi.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Epäilen, että 7B ei siirretä Töölöön. Mahdollisesti viikonloppuisin voidaan ajaa seiskoja sieltä.

Ei kai sinne arkena edes mahdu muuta kuin 4 ja 10. Tarkoitus on nimen omaan että linjan 7B la- ja su-vuorot sekä linjan 7A su-vuorot siirtyvät Töölöön, ei arkivuorot.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Ei kai sinne arkena edes mahdu muuta kuin 4 ja 10. Tarkoitus on nimen omaan että linjan 7B la- ja su-vuorot sekä linjan 7A su-vuorot siirtyvät Töölöön, ei arkivuorot.

Minkä ihmeen takia seiskoja ylipäätään siirretään? Olen ymmärtänyt että vaunupula on nimenomaan Töölössä kroonista laatua, mutta Koskelassa tilanne on parempi. Ei kai ysin aloittaminen tilannetta niin radikaalisti muuta - vaunutilanne on viikonloppuisin parempi myös Koskelassa aivan samalla tavalla kuin Töölössäkin.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Jos ei niitä pitkiä vaunuja saada Töölöön, niin sitten ne ovat Koskelassa ja linja 4 hoidetaan sieltä.

Eilen Töölössä katselin, että kun kolme nivelvaunua on peräkkäin hallissa, niin ulko-ovelle jää matkaa (siten että ovi mahtuu myös avautua) noin viitisen metriä eli juuri yhden välipalavaunun tuoma lisämitta. Jokaiselle Töölön pääraiteelle saisi siis tiivistämällä yhden pitkän vaunun lyhyen tilalle, ts. 6-8 välipalavaunua olisi helpostikin sijoitettavissa Töölöön.
 
Kamppi palautettiin taas.

Täytyy sanoa, että lautakunta on kyllä kerrankin todella huolellinen ja pistää virkamiehet töihin niin kuin pitääkin.
 
Suunnitteluyksikkö, jota selvästi harmittaa, kun ei sen Kamppi-vaihtoehto tunnu saavan minkäänlaista kannatusta lautakunnassa, esittää nyt lautakunnalle, että jos Kamppiin pannaan lisää rahaa, niin lautakunnan on kerrottava, mistä se raha otetaan pois. Suy:n mielestä ymmärtääkseni mieluiten muusta rv-liikenteestä.

Mitenkähän tämä oikein menee? Jos lautakunta yksinkertaisesti päättää, että Kamppi vaatii vaikkapa 900 000 e / v liikennöintikulujen lisäystä, niin onhan sillä siihen päätösvalta. Voiko virkamiehistö oikeasti edellyttää lautakunnalta, että sen on pakko kertoa, mistä rahat otetaan? Ensi vuoden budjettia ei vielä ole hyväksytty lautakunnassa.

Ja kun Kamppi todennäköisesti lisää myös lipputuloja, niin eikös sitä oteta mitenkään huomioon?
 
Hyvä säästökeino olisi siinä, että jätettäisiin toistaiseksi rakentamatta Mannerheimintien ja Simonkadun raideristeys.
Silloin ei tarvisi enää miettiä vaihtoehtoja Kampin radan käytölle, kun tuntuu siltä että mikään vaihtoehto ei ole luenteva kulkijoiden tarpeisiin.

Alunperin olisi ksv:n pitänyt ymmärtää radan suunnittelu Salomonkadulle HKL:n esityksestä, jolloin olisi samalla päästy Arkadian kiskoista eroon.

Ainoa pelastus Kampin radan järkevälle käytölle tulisi olla Ruoholahden suunnan liikenteen hoito sitä kautta.
Samoin Fredan kiskotus helpottamaan Manskun liikennettä.

Sille kun ei voi mitään, että aina halvalla ei hyvää saada.
 
Hesarissa tänään: Kolmosen raitiolinja jäämässä Töölöön

Erinomasta omistajaohjausta, arvoisat joukkoliikennelautakunnan jäsenet.
"Pieni askel Helsingin ratikkaverkolle, mutta jättiaskel raitioliikenteelle Helsingissä"; tarkoitan Kamppiin ulottuvia raitiolinjoja. Joten huolellinen suunnittelu ja päätöksenteko on todellakin paikallaan.
 
Viimeksi muokattu:

Hesarin jutun mukaan lautakunta haluaisi lisäselvityksiä uudesta linjasta 5 Linjat - Kamppi - Töölöntori. Entäpä jos tämä yhdistettäisiinkin linjan 9 kanssa? Eli ysi ei keskustassa menisikään Erottajalle vaan Kampin kautta ainakin Töölöntorille, mahdollisesti pidemmällekin esimerkiksi Kuusitielle. Ysin jatko Töölöön onnistuisi varmasti yhdelläkin lisävaunulla, jos lähtökohdaksi otetaan alkuperäinen suunnitelma, jossa päättäri oli Kirurgilla. Ysin liikennöinti Erottajalle ei varmastikaan ole välttämätöntä, koska Hakaniemen suunnasta Bulevardille liikennöivät jo kolmonen ja kutonen.

Toisaalta mielestäni olisi hyvä saada yhteys Aleksin ostoskadun ja Kampin keskuksen välille. Olisi varsin kätevä yhteys keskusta-alueen sisällä. Toki ainahan noita linjoja voisi siirrellä keskenään vaikka niin, että seiska menisikin suoraan Kaivokadun kautta Lasipalatsille ja ysi Krunikan kautta Kamppiin ja Töölöön. Ilmeisesti lautakunta kuitenkin haluaisi muuttaa nykylinjastoa mahdollisimman vähän, vaikka muutokset ehkä tarpeen olisivatkin.
 
Hesarin jutun mukaan lautakunta haluaisi lisäselvityksiä uudesta linjasta 5 Linjat - Kamppi - Töölöntori. Entäpä jos tämä yhdistettäisiinkin linjan 9 kanssa? Eli ysi ei keskustassa menisikään Erottajalle vaan Kampin kautta ainakin Töölöntorille, mahdollisesti pidemmällekin esimerkiksi Kuusitielle. Ysin jatko Töölöön onnistuisi varmasti yhdelläkin lisävaunulla, jos lähtökohdaksi otetaan alkuperäinen suunnitelma, jossa päättäri oli Kirurgilla. Ysin liikennöinti Erottajalle ei varmastikaan ole välttämätöntä, koska Hakaniemen suunnasta Bulevardille liikennöivät jo kolmonen ja kutonen.

Toisaalta mielestäni olisi hyvä saada yhteys Aleksin ostoskadun ja Kampin keskuksen välille. Olisi varsin kätevä yhteys keskusta-alueen sisällä. Toki ainahan noita linjoja voisi siirrellä keskenään vaikka niin, että seiska menisikin suoraan Kaivokadun kautta Lasipalatsille ja ysi Krunikan kautta Kamppiin ja Töölöön. Ilmeisesti lautakunta kuitenkin haluaisi muuttaa nykylinjastoa mahdollisimman vähän, vaikka muutokset ehkä tarpeen olisivatkin.
Mikäs sitten ajaisi Mikonkadulla? Ysikö? Mikä ettei sellainenkin olisi ihan ajateltavissa.

Jos se olisi kuitenkin h5 (Hesarin esityksen mukaisesti), niin senhän voisi ajatella olevan aikanaan se linja, joka aikanaan menisi Hakaniemestä Sörkan rantatien kautta Sompasaareen ja edelleen Kalasataman metroasemalle. Ja vaihtoehtoisesti Kruunuvuorensalmen yli Laajasaloonkin. Ja toisaalta toisessa päässään ainakin Kuusitiella saakka. Tulevaisuudessa voisi sielläkin päässä olla tähtäimessä vaikkapa Huopalahden asema, jossa olisi vaihtoyhteys mm. lähijunien ja Jokerin kanssa. Tai miksei toisaalta Munkkivuori Pasiuksenkadun seka Huopalahdentien kautta korvaten bussilinjan h18.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän lautakunnan "tuleva päätös" kolmosen ajattamisesta Kampin kautta on paras ratkaisu tähän jouduttuun tilanteeseen.
Jatkoa ajatellen voisi tietysti miettiä pitääkö kolmonen ja ysi ajaa Kalliossa samaa reittiä vai voisiko kolmonen ajaa Toisen linjan kautta Castreninkadulle ja nykyiselle reitilleen.
 
Haltia blogissaan "valitteli", että viitonen (Linjat-Kamppi-Töölön"tori") olisi pelkkä keskustalinja. Eivätkös kaikki ratikkalinjat ole sellaisia.
Minun kuvitelmassani pannaan rahaa palamaan. (On se outoa, että jos halutaan laajentaa, lisätä, parantaa, niin se ei saa maksaa mitään, vaan on jostain muusta pois.)
Eli vitonen ajaa Terminaalista aseman, Kampin ja Sturenkadun kautta Paavalin kirkolle. Ykkönen laitetaan psykologisesti nopeammalle reitille, eli nykyiselle poikkeusreitille.
 
Takaisin
Ylös