Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Vs: Kampin ratikkalinja

Ratikan johtaminen sairaala-alueen läpi tuskin onnistuu helposti, vaikka olisi paras ratkaisu? Bussi 14B voitaisiin tämän jälkeen lopettaa. Uusi linja voisi olla joko nykyinen nelonen siirrettynä uudelle reitille kokonaan tai osittain, tai kokonaan uusi ratikkalinja.
Tukholmankadulla on hieman ennen Jalavatietä portti autoille mistä pääsisi sisään. Siitä menee taas kaksikaistainen tie sinne sairaalan eteen helikopterikentän viertä.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Jlk:n esityslista 17.1. tuli nettiin vasta tänään. Yleensä nuo ovat tulleet jo ennen viikonloppua. Toivottavasti viivästys on tilapäinen. Joka tapauksessa Kamppi ei ole listalla, kuten kaavailtiin. Voinemme pitää hyvänä merkkinä sitä, että asia siirtyy; ehkä uusia vaihtoehtoja tutkitaan huolella!
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Kokouksessa kävi ilmi, että Kamppiin (ja vaihtoehtojen laajentumisen kahdeksaan...) joudutaan todella paneutumaan ja siksi se tulee vasta paljon myöhemmin kevätkaudella käsittelyyn. Muut kuulumiset taas blogista, kuinkas muutenkaan.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Eipä näytä nyt ihan siltä, että noita uusia vaihtoehtoja olisi kovin paljon "tutkittu". Kunhan luetellaan vaihtoehdot ja todetaan, että alkuperäinen esitys on paras. Perustelut ontuvat. Esim. "erityisen hyvänä puolena vaihdottoman raitioyhteyden syntyminen Pasilan alueen ja Töölön sisäosien välille": kukahan tätä erityisen hyvää puolta ihan oikeasti tarvitsee? Tarjoaahan nelonenkin "erityisen hyvänä puolena" vaihdottoman yhteyden Meilahdesta Katajanokalle...

Vaihtoehdot 2, 4 ja 8 tuntuvat selkeästi parhailta. Ve 2:ssa tunnustenvaihto aiheuttaa pelkoa, niin kuin uudet ratkaisut usein aiheuttavat. Mutta eiköhän siihen totuttaisi.

Ve 4:ssä toki moni nykyinen suora yhteys muuttuu vaihdolliseksi, mutta onko HKL selvittänyt sitä, kuinka useaa matkustajaa tämä muutos tosiasiallisesti koskee? Epäilen, ettei.

Ve 8:a ei ole valitettavasti otettu tosissaan. Onko järjestelyihin olemassa tarvittava määrä vaunuja? Ja toisaalta esim. Katajanokan terminaaliin ulottuva uusi linja lopettaisi Katajanokan ja UM:n jatkuvan nurinan nelosen haaroituksesta. Kai silläkin joku arvo on. Terminaalista Kampin kautta Oopperalle ulottuvan linjan kustannukset olisivat kohtuulliset, mutta tuollaista lyhyttä linjaa ei ole arvioitu. Ylipäätään ve 8:n kustannuksia vain väitetään korkeiksi, mutta niistä ei anneta mitään euroarvoja.

Tutkimatta on kokonaan linjan 9 pidentäminen Rautatieasemalta Kamppiin ja Oopperalle. Parilla lisävuorolla nykyisiä yhteyksiä huonontamatta = 600 000 euroa vuodessa. Ysin nykyinen päätepysäkki Erottajalla ei tarjoa mitään omaa palvelua tai uusia yhteyksiä, ja yhteys Bulevardin ja Kallion välillä on päällekkäinen linjan 3 kanssa. Näin ollen ysin johtaminen asemalta Kamppiin ei heikentäisi rv-verkon yhteyksiä lainkaan.

Huomattava on lisäksi, että ve 5:n valitseminen ja 3:n siirto Mannerheimintielle tarkottaisi kahden vuoron siirtoa 3:lta 7:lle. Kustannukset samat, mutta 3:n vuoroväli pitenisi todennäköisesti 10 minuuttiin. Onkohan sitä arvioitu lainkaan? Epäilen, että jlk ei ole halukas pidentämään kolmosen vuoroväliä näin pitkäksi, tiheitä vuorovälejä kun on rv-liikenteessä arvostettu. (Vuorovälipidennys johtuu siitä, että vaikka reitti lyhenee, niin lyheneminen vaikuttaa korkeintaan nykyisen vuorovälin puolikkaan verran, eli mahdollistaisi 0,5 vaunun siirron per suunta, mutta milläs siirrät puolikkaita...)

Luulen, että tässä tilanteessa asettuisin kannattamaan linjan 9 viemistä Kamppiin ja Oopperalle kahden lisävuoron turvin ja linjojen 3 ja 7 jättämistä ennalleen. Kustannukset + 600 000 e/v. Haittoja ei ole. (Kertasäästö tulee Uudenmaankadun ratatöiden tekemättä jättämisestä. Luokkaa 200 000 e eli pikkurahaa.)
 
Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen

Eilisen Hesarin Autosivuilla KSV:n Kari Sane lausuu Simonkadun ja Mannerheimintien risteyksen ensi kesän muutostöistä:

Kiva että virastot ovat tietoisia toistensa fiiliksistä.. Minulle taas kyseisestä käännöksestä Manskulle on kerrottu lautakunnassa, että se "ei missään nimessä ole mahdollinen linjaliikenteeseen!". Syynä vaarallisuus ja risteävä liikenne tms.... kyseinen mahdollisuus nimittäin olisi pelastanut Kampin ratikkalinjaston tehden ratkaisun helpoksi, eikä tällaiseksi "arvotaan päivän vähiten surkein vaihtoehto"-päätökseksi. Toinen vaihtoehto olisi ollut se, että Manskulta olisi etelän suunnasta voinut kääntyä Aleksille linjaliikenteessä, mutta sekin on kuulema mahdotonta. Kovasti tuntuu olevan mahdotonta kaikki mistä seuraisi käyttäjälle selkeää ja palvelevaa liikennesuunnittelua :)

Mitä tulee sitten siihen itse linjastoon ja esitystekstiin, olen kirjoittanut taas blogiin aiheesta pohdintoja ja sinne mielellään otan kommenttejakin ennen kuin kokous alkaa!
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Pitkää asiaa märehdittyäni tulin siihen tulokseen, että kaikki maksaa ja kysymys onkin siitä mistä on valmis maksamaan ja mistä ei. Tehdäänkö halvalla hankalaa vai isommalla rahalla hyvää. Köyhän täytyy ostaa laatua, eli tulen näillä näkymin esittämään huomenna seuraavaa:

Mirva Haltia muutosesitys Kampin raitiolinjajärjestelyihin 3.4.2008,
uusi ehdotusteksti:


Ehdotus:
Lautakunta päättänee, että

- raitiolinja 7A/B siirretään vaihtoehto 7:n liitekuvan mukaisesti reitille Aleksi-Mikonkatu – Kaivokatu – Simonkatu – Annankatu – Urho Kekkosen katu – Fredrikinkatu – Arkadiankatu – Runeberginkatu – Mannerheimintie

- Mannerheimintietä kulkevien raitiovaunulinjojen vuorovälejä/tarjontaa tarkistetaan vastaamaan reittien kysyntää

Muutosesityksen tekijän perustelut:
On perusteltua ottaa Kamppiin investoidut uudet raiteet käyttöön laajentamalla niiden avulla raideliikenteen palvelua. Muutosesityksen mukainen ratkaisu varmistaa olemassa olevien matkaketjujen pysymisen ehjänä, laajentaen kuitenkin palvelua tavalla, joka alunperin Kampin raitioyhteyttä suunniteltaessa on nähty tärkeäksi. Järjestelyn myötä linjojen 3B/T ja 7 A/B kuormitukset pysyvät samoina, mutta Mannerheimintien raitiolinjojen kysyntä tulee kasvamaan tarjontaa suuremmaksi. Tähän kysyntään tulee vastata tarjontaa kasvattamalla.



Että näin tänään.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Kaikki maksaa. Samaa mieltä. Jos halutaan jotain uutta hyvää, niin kuin ratikoita Kamppiin, niin pakko niistä on jotain voitava maksaakin.

Vastaesityksesi on Töölön ja Kampin kannalta hyvä. Länsi-Pasilan kannalta se on kuitenkin yhtä huono kuin HKL:n ve 5. Matka-aika L-Pasilan ja keskustan välillä pitenee pahimmillaan puolitoistakertaiseksi. Toivottavasti virkamiehet vaivautvat edes vilauttamaan Pasila Seuran jlk:lle osoitettua perusteellista kirjettä asiasta.

Tuo esitys lisää kustannuksia ainakin neljän vaunun verran. Yksi kysymys tietty on, onko niitä vaunuja olemassa. Jos on, niin kustannukset olisi 1,2 Me/v.

Selvityttäisin kyllä vielä, voitaisiinko ve 8C toteuttaa samoilla kustannuksilla kytkemällä linjat 5 ja 10 yhteen. Tällöin ei tarvitsisi koskea kolmoseen ja seiskaan lainkaan eikä kenenkään palvelu huononisi.

Päätöksen pitää olla hyvin yksiselitteinen, jotta se oikeasti toteutetaan ilman kommervenkkejä. Siksi konkretisoisin vielä tuota muutosesitystä.

Lautakunta voi ihan hyvin velvoittaa sijoittamaan isot vaunut neloselle ja kympille. Niitä on 1.1.2009 tilanteessa käytettävissä arviolta 8 kpl (kuusi välipalamannea, kaksi Nr II:a), lisää tulee koko ajan. Tämä jo lisää kapasiteettia jonkun verran muttei kasvata kustannuksia, jollain linjallahan ne välipalat ajavat joka tapauksessa!

Samoin vuorovälit on päätettävä linjakohtaisesti lautakunnassa, jottei tule ikäviä yllätyksiä. Niinhän tehtiin ysinkin kanssa.


Ehdotus:
Lautakunta päättänee, että

- raitiolinja 7A/B siirretään vaihtoehto 7:n liitekuvan mukaisesti reitille Aleksi - Mikonkatu – Kaivokatu – Simonkatu – Annankatu – Urho Kekkosen katu – Fredrikinkatu – Arkadiankatu – Runeberginkatu – Mannerheimintie

- Mannerheimintietä kulkevien raitiovaunulinjojen 4 ja 10 tarjontaa vahvistetaan sijoittamalla näille linjoille ensisijaisesti väliosalla pidennettyjä suurempikapasiteettisia vaunuja sitä mukaa kun niitä saadaan käyttöön

- Linjojen vuorovälit ovat arjen ruuhkaliikenteessä:
3: 9 min
7: 7 min
4: 4-5 min
10: 4-5 min

- arjen päiväliikenteessä xxx jne.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Ja jos h18 tosiaan siirretään kulkemaan Kampin sijaan Arkadiankadun ja Postikadun kautta (kuten varsinaisen pöytäkirjan ehdotuksessa lukee), niin toivottavasti tosiaan mietitään jokin hyvä ratkaisu, kuinka munkkivuorelaiset pääsevät Kamppiin. Leijonanosa linjojen h14 ja h18 matkustajista jää pois ja tulee kyytiin Kampissa. 18 on muutenkin niin ylibuukattu ja muutenkin "toivoton" linja (kuten eräs nimimerkki toisessa ketjussa osuvasti totesi), että vanha 35 voitaisiin palauttaa helpottamaan munkkalaisten taakkaa :biggrin:

No, ei muuta kuin hyviä päätöksiä lautakunnalle huomenna!
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Ja jos h18 tosiaan siirretään kulkemaan Kampin sijaan Arkadiankadun ja Postikadun kautta (kuten varsinaisen pöytäkirjan ehdotuksessa lukee), niin toivottavasti tosiaan mietitään jokin hyvä ratkaisu, kuinka munkkivuorelaiset pääsevät Kamppiin. Leijonanosa linjojen h14 ja h18 matkustajista jää pois ja tulee kyytiin Kampissa. 18 on muutenkin niin ylibuukattu ja muutenkin "toivoton" linja (kuten eräs nimimerkki toisessa ketjussa osuvasti totesi), että vanha 35 voitaisiin palauttaa helpottamaan munkkalaisten taakkaa :biggrin:

No, ei muuta kuin hyviä päätöksiä lautakunnalle huomenna!

Eikö nelosen ratikan voisi laittaa kulkemaan Kampin kautta rinnakkain 18:n kanssa? Siirtää vaikka eteläisen päättärin takaisin Tarkk'ampujankadulle ja vastaavasti kympin Katajanokalle.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mirva Haltia muutosesitys Kampin raitiolinjajärjestelyihin 3.4.2008,
uusi ehdotusteksti:
Tämä on varmasti tuettavissa oleva esitys ja ainakin omasta mielestäni tekee linjaston selkeämmäksi. Töölön alueen joukkoliikenteen painotus syvenee sen myöta selkeästi ratikkaan. Myöskään "pyhään kolmoseen" ei tarvitse silloin koskea. Isot välipalavaunut seka tasatahti vuorovälit vaan neloselle ja kympille tämän muutoksen myötä.

Onnea matkaan tänään, Mirva!

Myös nimimerkki 339-DF:n tarkennus esitykseen on ihan asiallinen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kampin ratikkalinja

- Linjojen vuorovälit ovat arjen ruuhkaliikenteessä:
3: 9 min
7: 7 min

Et varmaankaan pidä tästä, mutta tuossa tilanteessa harkitsisin myös sellaista vaihtoehtoa, että kolmosilla olisi 10 minuutin vuorovälit ja pitkät vaunut keskitettäisiin niille. Vuorotarjonta laskisi kymmenisen prosenttia, mutta 30% isommat vaunut kompensoisivat sitä tehokkaasti ja päästään tasavuoroväliin.

Toisaalta tästä on iloa vain siinä tapauksessa, että saataisiin näin muotoa siirrettyä vuoroja kolmoselta Mannerheimintielle. Se ei taida onnistua.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Et varmaankaan pidä tästä, mutta tuossa tilanteessa harkitsisin myös sellaista vaihtoehtoa, että kolmosilla olisi 10 minuutin vuorovälit ja pitkät vaunut keskitettäisiin niille. Vuorotarjonta laskisi kymmenisen prosenttia, mutta 30% isommat vaunut kompensoisivat sitä tehokkaasti ja päästään tasavuoroväliin.

Toisaalta tästä on iloa vain siinä tapauksessa, että saataisiin näin muotoa siirrettyä vuoroja kolmoselta Mannerheimintielle. Se ei taida onnistua.

Jos tuossa mallissa seiska kulkee Töölössä ja ysi kalliossa, niin ei se kolmosen vuorovälipidennys sitten olisi niin vaarallista. Silloin kuitenkin saataisiin tiheä vuoroväli pääpalvelualueille 7:n ja 9:n avulla. Eirassa kapasiteettiongelmia ei ole, sen sijaan eri kysymys on, onko 10 min vuoroväli palvelutasoltaan riittävä.

Jos isot vaunut olisivat kolmosella, ja sieltä saataisiin siksi 1+1 vaunua pois, niin sitten 4 ja 10 voisivat ihan hyvin olla pienillä vaunuilla, mutta silloin ei enää 5 min vuoroväli riitä niille, semminkin kun seiska ei olisi Manskulla.

Syksyllä 2006 linjalla 4 oli 2 vuoroa enemmän ja linjalla 10 1 vuoro enemmän kuin nyt. Eli jos näille linjoille palautettaisiin vaunupulan vuoksi (vailla lautakunnan päätöstä) poistetut kolme vuoroa, niin liikenne palaisi vasta vuoden 2006 tilanteeseen.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

– Mannerheimintietä kulkevien raitiovaunulinjojen 4 ja 10 tarjontaa vahvistetaan sijoittamalla näille linjoille ensisijaisesti väliosalla pidennettyjä suurempikapasiteettisia vaunuja sitä mukaa kun niitä saadaan käyttöön.

Pitkien vaunujen sijoittaminen yksinomaan Töölön linjoille aiheuttanee varmasti suuria ongelmia niiden säilytyksen suhteen. Töölön halliin mahtuu nippa nappa nykyinen kalusto ja syksyllä sinne ollaan tietääkseni siirtämässä myös linjan 7B liikennöinti, mikä vähentää pelivaraa entisestään. Välipalavaunu on viitisen metriä normia pidempi, joten kolmen tavallisen nivelen sijasta yhdelle Töölön raiteelle mahtuisi vain kaksi pitkää vaunua. Olisikohan jollain ahtausoperaatiolla mahdollista saada yhdelle raiteelle kaksi lyhyttä ja yksi pitkä nivel? Varmaankin.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös