Vs: Kampin ratikkalinja
Eipä näytä nyt ihan siltä, että noita uusia vaihtoehtoja olisi kovin paljon "tutkittu". Kunhan luetellaan vaihtoehdot ja todetaan, että alkuperäinen esitys on paras. Perustelut ontuvat. Esim. "erityisen hyvänä puolena vaihdottoman raitioyhteyden syntyminen Pasilan alueen ja Töölön sisäosien välille": kukahan tätä erityisen hyvää puolta ihan oikeasti tarvitsee? Tarjoaahan nelonenkin "erityisen hyvänä puolena" vaihdottoman yhteyden Meilahdesta Katajanokalle...
Vaihtoehdot 2, 4 ja 8 tuntuvat selkeästi parhailta. Ve 2:ssa tunnustenvaihto aiheuttaa pelkoa, niin kuin uudet ratkaisut usein aiheuttavat. Mutta eiköhän siihen totuttaisi.
Ve 4:ssä toki moni nykyinen suora yhteys muuttuu vaihdolliseksi, mutta onko HKL selvittänyt sitä, kuinka useaa matkustajaa tämä muutos tosiasiallisesti koskee? Epäilen, ettei.
Ve 8:a ei ole valitettavasti otettu tosissaan. Onko järjestelyihin olemassa tarvittava määrä vaunuja? Ja toisaalta esim. Katajanokan terminaaliin ulottuva uusi linja lopettaisi Katajanokan ja UM:n jatkuvan nurinan nelosen haaroituksesta. Kai silläkin joku arvo on. Terminaalista Kampin kautta Oopperalle ulottuvan linjan kustannukset olisivat kohtuulliset, mutta tuollaista lyhyttä linjaa ei ole arvioitu. Ylipäätään ve 8:n kustannuksia vain väitetään korkeiksi, mutta niistä ei anneta mitään euroarvoja.
Tutkimatta on kokonaan linjan 9 pidentäminen Rautatieasemalta Kamppiin ja Oopperalle. Parilla lisävuorolla nykyisiä yhteyksiä huonontamatta = 600 000 euroa vuodessa. Ysin nykyinen päätepysäkki Erottajalla ei tarjoa mitään omaa palvelua tai uusia yhteyksiä, ja yhteys Bulevardin ja Kallion välillä on päällekkäinen linjan 3 kanssa. Näin ollen ysin johtaminen asemalta Kamppiin ei heikentäisi rv-verkon yhteyksiä lainkaan.
Huomattava on lisäksi, että ve 5:n valitseminen ja 3:n siirto Mannerheimintielle tarkottaisi kahden vuoron siirtoa 3:lta 7:lle. Kustannukset samat, mutta 3:n vuoroväli pitenisi todennäköisesti 10 minuuttiin. Onkohan sitä arvioitu lainkaan? Epäilen, että jlk ei ole halukas pidentämään kolmosen vuoroväliä näin pitkäksi, tiheitä vuorovälejä kun on rv-liikenteessä arvostettu. (Vuorovälipidennys johtuu siitä, että vaikka reitti lyhenee, niin lyheneminen vaikuttaa korkeintaan nykyisen vuorovälin puolikkaan verran, eli mahdollistaisi 0,5 vaunun siirron per suunta, mutta milläs siirrät puolikkaita...)
Luulen, että tässä tilanteessa asettuisin kannattamaan linjan 9 viemistä Kamppiin ja Oopperalle kahden lisävuoron turvin ja linjojen 3 ja 7 jättämistä ennalleen. Kustannukset + 600 000 e/v. Haittoja ei ole. (Kertasäästö tulee Uudenmaankadun ratatöiden tekemättä jättämisestä. Luokkaa 200 000 e eli pikkurahaa.)