Myönnän, että minussakin oli vikaa, kun raitiovaunun linjanumeron sijaan huomio kiinnittyi ohi kävelevän neidon ahteriin.
Tuo on ihan inhimillistä
Mäkin olen monta kertaa ollut Manskulla kolmosen tai seiskan kyydissä ja vasta Nordenskiöldinkadulle käännyttäessä havahtunut, että pitäis varmaan vaihtaa neloseen että pääsee kotiin Munkkaan.
Mutta en vaan keksi mitä järkeä oli yleensäkään vetää kiskot Mikonkadulle. Ensiksi tehdään Mikonkadun pätkästä kävelykatu ja sitten tuodaan giljotiinit ajelemaan siellä. Ainakin riski, että joku päivä joku jää raitiovaunun alle on iso.
Jos pitää päästä ratikalla Kampista Senaatintorille, niin vaihtoehtoja on käytännössä kolme: Simonkadulta Manskulle ja Aleksille tai Kaivokadun ja Keskuskadun taikka Mikonkadun kautta Aleksille.
Simonkadulta Manskulle tehtiin kyllä vaihteet, mutta niistä ei haluta ajaa normaalia linjaliikennettä kahdesta syystä. Ensinnäkin pysäkkiväli Keskuskadun risteyksestä Annankadun risteykseen olisi todella pitkä, kun ollaan ihan ydinkeskustassa, ja sekä Lasipalatsin että Rautatieaseman vilkkaat pysäkit jäisivät tällaisella linjalla väliin. Toiseksi ratikoiden kääntyminen tuolla tavoin edellyttää vilkkaaseen risteykseen uutta valovaihetta, mikä alentaa risteyksen kapasiteettia ja hidastaa kaikkea liikennettä. Suoraan Simonkadulta Kaivokadulle ajava ratikka syö kapasiteettia vähemmän tai ei lainkaan, valoetuuksista riippuen.
HKL olisi halunnut radan Keskuskadulle Mikonkadun asemesta. Leveälle kadulle olisi mahtunut kahdet kiskot hyvin, ja tilaa olisi jäänyt jalankulullekin. Pekka Korpinen, silloinen kaupunkisuunnittelun apulaiskaupunginjohtaja, tyrmäsi tämän koska halusi kadusta ratikattoman kävelykadun.
Siten Mikonkatu jäi ainoaksi vaihtoehdoksi, ja siellä on jouduttu ikäviin kompromisseihin. Aiemmin Mikonkatu toimi autojen parkkipaikkana, nyt paitsi ratikoiden myös taksien, jakeluautojen ja muidenkin autojen läpikulkuväylänä. Ratikat kuitenkin ajavat siellä varovasti ja alhaisilla ajonopeuksilla, joten toivottavasti jalankulkuonnettomuuksilta vältytään.
Itse olen ollut ratikan kyydissä, kun Mikonkadulta tullut auto täräytti suoraan päin Aleksia ajavaa ratikkaa. Jotenkin kuvittelisi, että jos lähtee autolla seikkailemaan kielletyille väylille, niin ainakin ymmärtäisi sitten ajaa erityisen varovasti. Mutta näköjään ei...