Jos pitää päästä ratikalla Kampista Senaatintorille, niin vaihtoehtoja on käytännössä kolme: Simonkadulta Manskulle ja Aleksille tai Kaivokadun ja Keskuskadun taikka Mikonkadun kautta Aleksille.
Nimenomaan Rautatieaseman yhteys nosti kolmoslinjan arvoa suuresti; voisi sanoa, että nyt se on muutakin kuin kiertoajelu. Keskuskatu olisi kyllä ollut mainio reitti siitä, että sillä olisi saatu - ah - niin tärkeä Stockan yhteys molemmille kolmosille. Tosin korttelin päähänhän 3T nytkin tuo, ja kävely-yhteys on vieläpä enimmäkseen katetussa tilassa, joten ongelma on pääasiassa henkistä sorttia...
Limitysratkaisu Mikonkadulla kylläkin oli arvokysymys eikä teknisen rajoitteen sanelema juttu. Tuplaraiteet olisivat mahtuneet, mutta haluttiin varata enemmän omaa tilaa jalankulkijoille, ja sitä pidettiin tärkeämpänä kuin ratikoiden sujuvaa kulkua.
Itse olen ollut ratikan kyydissä, kun Mikonkadulta tullut auto täräytti suoraan päin Aleksia ajavaa ratikkaa. Jotenkin kuvittelisi, että jos lähtee autolla seikkailemaan kielletyille väylille, niin ainakin ymmärtäisi sitten ajaa erityisen varovasti. Mutta näköjään ei...
Ei, vaan pitää juurikin ajaa tavallista kovempaa ja jättää myös merkinanto pois, koska sehän paljastaisi laittomat aikeet
Viimeksi muokannut moderaattori: