Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Aivan samaa mietin lukiessa. Tuskinpa siinä pienessä liikenneympyrässä kampintorin raitiopysäkin vieressä aikovat teliä kääntää :lol:

Ovathan ne siinä aikaisemminkin kiertäneet. Silloin kun 41:llä, 47:llä ja 39:llä oli lähtöpysäkit Sähkötalon vieressä.
 
Ovathan ne siinä aikaisemminkin kiertäneet. Silloin kun 41:llä, 47:llä ja 39:llä oli lähtöpysäkit Sähkötalon vieressä.

Eikös yksi päättäreistä ollut Saksalaisen koulun edessä, yksi nykyisen ratikkapysäkin kohdalla ja toinen Sähkötalon oven edessä? ei taida kaistat riittää päättäriä varten noillamain. Toki, jos pitävät nykyisen päättärin, mutta reitti maalle kiertää Sähkötalon.
 
Aivan samaa mietin lukiessa. Tuskinpa siinä pienessä liikenneympyrässä kampintorin raitiopysäkin vieressä aikovat teliä kääntää :lol:

Tulipa mieleen, että jos päättäri sijoitetaan Kampintorin toiseen kulmaan missä oli ennen 55 pysäkki. Se on kylläkin paremmin Malminkatua.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:46 ----------

Eikös yksi päättäreistä ollut Saksalaisen koulun edessä, yksi nykyisen ratikkapysäkin kohdalla ja toinen Sähkötalon oven edessä? ei taida kaistat riittää päättäriä varten noillamain. Toki, jos pitävät nykyisen päättärin, mutta reitti maalle kiertää Sähkötalon.

Muistan kun 39 oli alkanut käyttää päättärinä nykyistä Runeberginkadun pysäkkiä niin se kiersi viikon tai pari Kampintorin ympäri. Ensimmäisenä tällaisena päivänä istuin 39:ssä päättäriltä iltaruuhkassa eikä matka seuraavalle pysäkille Fredalle vienyt kuin 15 minuuttia! Ja siitä eteenpäin Pitskuun vain 25 min.
 
Tulipa mieleen, että jos päättäri sijoitetaan Kampintorin toiseen kulmaan missä oli ennen 55 pysäkki. Se on kylläkin paremmin Malminkatua.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:46 ----------



Muistan kun 39 oli alkanut käyttää päättärinä nykyistä Runeberginkadun pysäkkiä niin se kiersi viikon tai pari Kampintorin ympäri. Ensimmäisenä tällaisena päivänä istuin 39:ssä päättäriltä iltaruuhkassa eikä matka seuraavalle pysäkille Fredalle vienyt kuin 15 minuuttia! Ja siitä eteenpäin Pitskuun vain 25 min.

Tämä tapahtui syysliikenteen 2012 alussa, kun samanaikaisesti linjan 9 reitti siirtyi kulkemaan Länsiterminaaliin ja Lapinrinteen alueen uudet liikennejärjestelyt otettiin käyttöön. Olin itse tuolloin ajamassa uutta tuolloin Martinlaaksoon pidennettyä linjaa 39, ja seisoin Kampin kahden liikenneympyrän välillä pitkälti toistakymmentä minuuttia. Sittemmin tilanne on helpottanut noista ajoista. Parastahan olisi, jos Kampin lenkki voitaisiin ajaa 39:llä nykyiseen nähden päinvastaiseen suuntaan, mutta kun tarkoitus on kerran tahdistaa 14, 18, 39 ja 39B keskenään, ei muita vaihtoehtoja kuin nykyinen kiertosuunta liene.
 
Haagalaisia närästää suunnitelmat siirtää linjojen 40 ja 43 päätepysäkki Kamppiin. Asukkaat keräävät nimiä adressiin johon on saatukin jo 300 nimeä. Juttu oli Helsingin uutisissa. Reitin muuttuminen ruuhkaiselle ja hitaaksi koetulle Topeliuksen -ja Runeberginkadulle harmittaa asukkaita ja muutos koetaankin väkisin tehdyltä jotta tyhjenevään terminaaliin saadaan busseja.
Omasta mielestäni nykyinen järjestely on ihan toimiva kun voi valita meneekö linjoilla 41 tai 42 Kamppiin vai linjoilla 40 tai 43 Elielille. Tietysti Elielille saakka matkustavien kannattaisi mieluummin mennä junalla Huopalahteen, Pohjois-Haagaan tai Kannelmäkeen. Kaikki eivät kuitenkaan asu asemien lähellä ja nämä ihmiset käyttävät mieluummin suoraa bussia. Näiden bussien käyttökään ei ole ihan vähäistä, sen huomaa kun katselee päivittäin linjojen 40 ja 43 busseja jotka ovat varsinkin ruuhka-aikaan varsin täysiä.
 
Haagalaisia närästää suunnitelmat siirtää linjojen 40 ja 43 päätepysäkki Kamppiin.

Eikö ne linjat voisi kulkea Mannerheimintietä pitkin kuten tähänkin asti, mutta jatkaa Kamppiin Hesperian puistolta kuten kaukoliikenteen bussit, ja sitten Jaakonkadun rampista alas E-terminaaliin?
 
Eikö ne linjat voisi kulkea Mannerheimintietä pitkin kuten tähänkin asti, mutta jatkaa Kamppiin Hesperian puistolta kuten kaukoliikenteen bussit, ja sitten Jaakonkadun rampista alas E-terminaaliin?

Näin munkin mielestäni kannattaisi tehdä. Kuitenkin HSL:n alustavassa talous -ja toimintasuunnitelmassa 2016-2018. Linjat 42, 45 ja 63 ajaisivat Manskun-Jaakonkadun reittiä ja kaikki muut ajaisivat Runeberginkatua Kamppiin. Mikähän järki on siirtää 42 ja 45 Manskulle ja vastaavasti 40 ja 43 Runeberginkadulle? Toivottavasti tähän vielä tehdään muutos nyt kun asukkaat suunnitelmia vastustavat.
 
Viimeksi muokattu:
Voisin kuvitella, että nuo ihmiset protestoivat juuri sitä, että päätepysäkki siirretään Elielinaukiolta Kamppiin. Se, että Pohjoisen Rautatiekadulta kohdalta käännyttäisiin taas "väärään suuntaan" ei olisi yhtään parempi idea. Kamppi on kieltämättä hieman "syrjässä" niille matkustajille, jotka haluavat Helsingin keskustaan, Rautatieaseman tuntumaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:39 ----------

Ja kun ajatellaan, että ihmiset vaihtaisivat vaikkapa Tullinpuomilla Mannerheimintien linjoille tai ratikkaan; Helsingin joukkoliikenteen vaihtoyhteydet ja vaihtoterminaalit eivät ole sillä tasolla kuin vaikkapa Ruotsin kaupungeissa, jossa kulkuvälineestä vaihtaminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Täällä ikäihmisten (joita monet linjojen 40/43 asiakkaat ovat) pitäisi könytä monen kadun yli ja kun tiedetään, millaista vaikkapa talvikunnossapito ajoittain on, niin en ihmettele, että tämä muutos aiheuttaa huolta.

Meillä on sellainen ongelma Helsingin bussiterminaalien (Rautatientori, Elielinaukio ja Kamppi) välillä, että vaikka ne ovat näennäisesti lähellä toisiaan, niin tosiasiassa niiden etäisyys toisistaan on ongelma. Esimerkiksi Kampin Espoon bussiterminaali ei todellakaan ole Helsingin keskustassa. Se on syrjässä. Ei ole ongelma tervejalkaiselle, mutta muille saattaa olla aika ylitsepääsemätön ongelma.

Kunpa joukkoliikenne ja sen laatu olisi Helsingin liikenteessä korkeammalla prioriteettitasolla. Nyt yksityisautoilu kansoittaa ja tukkii ne väylät Helsingin keskustassa, jossa pitäisi laadukkaan joukkoliikenteen kulkea.
 
Viimeksi muokattu:
Miten mulla jotenkin on sellainen fiilis, että sama porukka, joka vannoo H/K-lukujen nimeen perustellessaan kansalle, miksi fiksuja uudistuksia ei vaan voi tehdä, on jättänyt matka-aikasäästöt ja H/K:t kokonaan laskematta tässä tapauksessa? ;)
 
Ja kun ajatellaan, että ihmiset vaihtaisivat vaikkapa Tullinpuomilla Mannerheimintien linjoille tai ratikkaan; Helsingin joukkoliikenteen vaihtoyhteydet ja vaihtoterminaalit eivät ole sillä tasolla kuin vaikkapa Ruotsin kaupungeissa, jossa kulkuvälineestä vaihtaminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Täällä ikäihmisten (joita monet linjojen 40/43 asiakkaat ovat) pitäisi könytä monen kadun yli ja kun tiedetään, millaista vaikkapa talvikunnossapito ajoittain on, niin en ihmettele, että tämä muutos aiheuttaa huolta.

Meillä on sellainen ongelma Helsingin bussiterminaalien (Rautatientori, Elielinaukio ja Kamppi) välillä, että vaikka ne ovat näennäisesti lähellä toisiaan, niin tosiasiassa niiden etäisyys toisistaan on ongelma. Esimerkiksi Kampin Espoon bussiterminaali ei todellakaan ole Helsingin keskustassa. Se on syrjässä. Ei ole ongelma tervejalkaiselle, mutta muille saattaa olla aika ylitsepääsemätön ongelma.

Tuo Kampin syrjäisyys vielä korostuu hiljaisena aikana, jolloin kaikki muut vaihtoyhteydet ovat Rautatieaseman ympärillä.

Vaihtoyhteyksille ja -terminaaleille pitäisi todella tehdä jotain. Ongelma esiintyy joka puolella. Rautatieasemalla on satojen metrien kävely metrosta junaan. Kampissa ei ole metron sisäänkäyntiä lähibussien purkupaikan lähelläkään. Pasilassa pitää ravata satoja metrejä jos haluaa vaihtaa bussiin tai juniin. Raitioteiltä busseihin tai päinvastoin ei ole sujuvia vaihtopaikkoja jne.

Asennemuutos on ensimmäinen vaatimus. Välillä tuntuu, että bussi tai raitiopysäkkien paikkoja ei suunnitella ollenkaan ne vain survaistaan jonnekin, sinne mihin ne halvimmalla saadaan rakennettua. Minusta pitäisikin perustaa vaihtoyhteyksien kehittämisprojekti, jossa jatkossa joka kehitettäisiin sekä vaihtopysäkkejä että synkronoituja vaihtoja. Nykyään tuntuu siltä, että jos kyse ei ole varsinaisesta liityntäliikenteestä, vaihtojen sujuvuudesta ei ole kiinnostunut paljon kukaan. Ainakin vanhat linjat ovat aika lailla omillaan eikä kehittämistä paljon näy.

Länsibussien kadotessa Kampissa kannattaisi muuten selvittää mahdollisuuksia siirtää paikallisbussien jättöpysäkki Narinkan päähän terminaalia, lähemmäs metron sisäänkäyntiä ja pari sataa metriä lähemmäksi keskustaa.
 
Nykyään tuntuu siltä, että jos kyse ei ole varsinaisesta liityntäliikenteestä, vaihtojen sujuvuudesta ei ole kiinnostunut paljon kukaan.

Onko joku sitten kiinnostunut liityntäliikenteen vaihtojen sujuvuudesta? Jos on, niin miten se käytännössä näkyy? Ei ne mun käsittääkseni suju yhtään sen paremmin mitä esimeriksi aikataulusynkkaan tulee.
 
Länsibussien kadotessa Kampissa kannattaisi muuten selvittää mahdollisuuksia siirtää paikallisbussien jättöpysäkki Narinkan päähän terminaalia, lähemmäs metron sisäänkäyntiä ja pari sataa metriä lähemmäksi keskustaa.

Tässä olisikin todella konkreettinen parannus nykyiseen käytäntöön jossa matkustajat jätetään toiseen päähän terminaalia ja sitten joutuu kävelemään pitkän matkan toiseen päähän ja vielä tasonvaihto metron laitureille. Tämän lisäksi vielä bussin matka-ajan pidennys joka tulee kun jumitetaan Runeberginkadun ja Topeliuksen ruuhkissa henkilöautojen seassa. Ei todellakaan ihme että muutokset koetaan huonoiksi koska sitä ne oikeasti ovat.
 
Onko joku sitten kiinnostunut liityntäliikenteen vaihtojen sujuvuudesta? Jos on, niin miten se käytännössä näkyy? Ei ne mun käsittääkseni suju yhtään sen paremmin mitä esimeriksi aikataulusynkkaan tulee.
Olen aikanaan kuullut helsinkiläisten kuntapäättäjien toteavan, että "kyllä ne jaksavat kävellä" kun erään alueen vaihtoja bussien ja metron välillä suunniteltiin.

"Kyllä ne jaksavat kävellä."
 
"Kyllä ne jaksavat kävellä."

Tällainenhan se ajattelutapa meillä aika laajasti on. Joukkoliikenne on köyhille ja kipeille, ja kyllä ne jaksavat kävellä, kun ei niillä ole vaihtoehtoja. Joskus tietysti sattuu niin, että se joukkoliikenne on sen verran hyvää, että se houkuttelee jonkun muunkin kyytiinsä.

Tätä taustaa vasten voi taas miettiä, miksi Höseli on huolissaan siitä, että joku yksityinen "kermankuorija" saisi tarjota joukkoliikennettä pk-seudulla. Jos HSL itse ei pyri tarjoamaan muuta kuin rasvatonta hylamaitoa, niin eikö ole ihan kohtuullista, että joku muu saisi yrittää tarjota kuohukermaa?
 
Länsibussien kadotessa Kampissa kannattaisi muuten selvittää mahdollisuuksia siirtää paikallisbussien jättöpysäkki Narinkan päähän terminaalia, lähemmäs metron sisäänkäyntiä ja pari sataa metriä lähemmäksi keskustaa.
Narinkatori minullekin tuli mieleeni. Siitä saattaisi saada erinomaisen bussiterminaali korvaamaan jopa koko Elielinaukion, jonka vastaavasti voisi vapauttaa kävelyalueeksi.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:24 ----------

Narinka-aukion bussiterminaalin ideointia iltapuhteena:

https://www.dropbox.com/s/q4wruj1a76lk7en/Narinka-aukio.jpg?dl=0
 
Takaisin
Ylös