Haakoninlahden linjaa aijotaan ajaa yksisuuntaisilla vaunuilla eli todennäköisesti 27 metrin Artic:lla Tämä tarkoittaa, että Jaakonkadulta pitäisi pystyä kääntymään ympäri siten että raitiovaunun oikea puoli on kauppakeskuksen suuntaan ja vielä päästä kääntymään takaisin Jaakonkadulle. Aika tiukkaa tekee kyllä. Jos Linjasta tekee heilurin muualle voi tosiaan päästä helpommalla, mutta silloinkin saadaan parempi saavutettavuus jättämällä pysäkki maan pinnalle, kun Metroon vaihto käy paremmin ainakin Laajasalosta päin Hakaniemessä tai yhtä hyvin Kampin metroaseman vanhalta sisäänkäynniltä jos tullaan muualta.
Olen yleisestikin sitä mieltä, että Ratikoiden kuuluisi toimi heilurilinjoina. Jos yhteydet on hoidettu oikein ja näyttää siltä, että luotettavuutta ollaan parantamassa kovastikkin, niin ei tarvita isoja terminaaleja, joissa voidaan pitää liikennnevälineitä ajantasauksessa, kuten bussien kanssa.
Jos palataan toimenpiteisiin, jotka voidaan toteuttaa vaikka huomenna: Toistan samaa mitä olen aikaisemminkin tässä ketjussa maininnut eli osa seutulinjoista ja Länsi-Helsingin sisäisistä palvelevat alueita, joista pääsee Lähijunilla huomattavasti nopeammin Elielinaukiolle. Näiden linjojen kääntäminen Kamppiin joko töölön tullilta tai Rautatiekatuja pitkin parantaisi kyseisten alueiden palvelutasoa.
Näitä ovat 43, 217, 218, 235, ja joko 411 tai 436, jotka ovat siis Etelä-Kaivokselan ainoa suora vaihdoton yhteys Rautatientorille. Aikaisemmin olen myös esittänyt 421:sta, mutta tämä onkin Pohjois-kaivokselan ainoa suora yhteys.
Toisaalta siirtäisin 42:sen takaisin Elielinaukiolle, koska se palvelee suorana yhteytenä Hämeenlinnantien vartta ja Maununnevaa, jos muut linjat siirtyvä Kamppiin.