Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Lisäksi tämän käännös Pohjoiselta Rautatiekadulta vasemmalle, Jaakonkadulle, on erittäin tiukka ja henkilöautojen vuoksi veikkaan jatkuvia ongelmia ja tukoksia kun bussiliikenne lisääntyy siinä huomattavasti. Kun tullaan Töölön suunnalta käännös Eteläiseltä Rautatiekadulta Jaakonkadulle, oikeaan, on huomattavasti helpompi.

Näen kyllä ongelmia tuon liittymän säännöllisessä ja tiheävuorovälissä käytössä. Siitähän kulkee jatkuvasti henkilöautoliikenne Kampin parkkiluoliin ja muualle.

Lisäksi, miten Töölön suunnalta tulevien bussien matkustajien purku järjestetään Kampin Espoon terminaalissa kun nykyinen purkulaituri on ihan "väärään suuntaan"? Toki myös nykyisiin lähtölaitureihin voi purkaa.

Ei ole kyllä ihan loppuun asti ajateltu, minun mielestäni.


Katso havainnekuva:
https://www.dropbox.com/s/wm2tifarkfzjqr9/Screenshot_2015-11-22-20-35-35-1.jpg?dl=0
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi, miten Töölön suunnalta tulevien bussien matkustajien purku järjestetään Kampin Espoon terminaalissa kun nykyinen purkulaituri on ihan "väärään suuntaan"? Toki myös nykyisiin lähtölaitureihin voi purkaa.

Ei ole kyllä ihan loppuun asti ajateltu, minun mielestäni.

varmaan purettaisiin juurikin joihinkin nykyisistä lähtölaitureista kuten nyt tehdään elielilläkin kun siihen postitalon edustalle ei voi enää aidan takia matkustajia jättää.
 
Elielinaukiolla mahtuu nykyinen bussi määrä hyvin. Linjoja 40, 43 ja 63 ei ole pakko väkisin siirtää mihinkään.

Jaa, mä olen ymmärtänyt niin, että Elielinaukiolta siirrettäisiin kaikki linjat pois keskustakirjaston työmaan takia.
 
Jaa, mä olen ymmärtänyt niin, että Elielinaukiolta siirrettäisiin kaikki linjat pois keskustakirjaston työmaan takia.

Ei tällaisesta ainakaan löydy tietoa HSL:n alustavassa toiminta -ja taloussuunnitelmassa vuosille 2016-2018.
 
Noihin vriston mainitsemiin käännöksiin on ajettu testejä telibussilla ja risteyksiä tullaan parantamaan bussiliikenteen kannalta. Seutulinjat jää Elielinaukiolle ainakin vielä ensi syksynä alkavaksi talviaikataulukaudeksi.
 
h40:n siirto kamppiin on kieltämättä hieman outo heitto HSL:tä. Sillä on kyllä päätepysäkki juna-asemalla, eli periaatteessa se tarjoaisi vaihdollisen yhteyden Rautatieasemalle alueilta, jotka eivät ole juna-aseman läheisyydessa. Näitä alueita ovat h40:n kohdalla siis Pohjois-Haagan (ei siis Lassila, jossa tämän niminen Juna-asema sijaitsee) ja Etelä-Haagan länsiosa. Mutta kumpaakin aluetta palvelee h41, joka tarjoaa nopeamman vaihdollisen yhteyden Huopalahden aseman kautta ja suoran (vaikkakin hieman hitaamman) yhteyden Kamppiin. Minusta h40 kannattaisi säilyttää suorana yhteytenä Rautatieasemalle (Elielinaukiolle).

h43 on toisaalta hieman eri asia. Alueita joita se palvelee, jotka eivät ole juna-yhteyden läheisyydessä ovat Hakuninmaa, pohjoinen Maununneva ja edellä mainittu Pohjois-Haaga. Maununnevalta/Hakuninmaalta se ajaa Kannelmäen aseman ohi, josta on 15min (+vaihto ja odotus) junalla Elielinaukiolle, kun taas h43:lla kestää 28min (lähde: reittiopas). Sillä kannattaisi siis tarjota suora yhteys Kamppiin. Toisaalta taas h42:lla on h40:n tapaan vain päätepysäkiltä vaihtoyhteys junaan. Se kannattaisikin kääntää takaisin Elielinaukiolle tarjoten suoran yhteyden Rautatieasemalle, joka eteläiseltä Maununnevalta puuttuu.

411 ja 421 voisi minun puolestani myöskin kääntää Kamppiin. Nämä palvelevat lähinnä Juna-asemien läheisyydessä olevia alueita ja Rautatieasemalta/Elielinaukiolta on yhtä nopeata kävellä Kamppiin kuin mennä metrolla yksi väli metroaseman etäisyyden takia. Nytkin Myyrmäestä tai Martinlaaksosta Kamppiin mentäessä on nopemapaa mennä näillä busseilla ja vaihtaa h41/h42/h45:een kuin mennä junalla. Vaikkakin ne kannattaisi varmaan kääntää kamppiin vasta Pohjoisen Rautatiekadun kautta, sillä monet käyttävät niitä työmatkaansa Mannerheimintien varteen.
 
Onko suunnitelmia tai päätöksiä mihin Espoon terminaalia käytetään Länsimetron valmistumisen jälkeen?


Kampin terminaaliin ajaa ajaa linjat 03.01.2018 alk. 37,41,42,63,69,70,212 ja 213 Sekä yövuorot 112N,113N,114N,118N,125N,134N,146N,147N,165N ja 173N
 
Noniin. Tein tälle jo omaa viestiketjua, kun en osannut löytää tätä. Nyt olen kuitenkin täällä, kiitos opastuksesta! Mielestäni kaikki Elielin linjat voisi siirtää Kamppiin, pl. Finnair, jolle varmaan löytyy pysäkki muualta. Topelius-Runeberg-akselin voisi kehittää joukkoliikennekaduksi, kuten Hämeentie. Siinä ei pitäisi olla ylitsepääsemättömiä ongelmia. Lähinnä Töölöntori - Caloniuksenkatu -välin autoliikenteen sijoittaminen muualle toisi tarvetta järjestelyille Hesperiankaduilla.*
Lisäksi tuonne terminaaliin voisi siirtää 190 - liikenteen ja ehkä 280-liikenteen, josta osan voisi ajaa kehä 2 - Länsiväylä -reittiä, jossa vielä metroliityntäkin vois olla hyvä.
 
Kampin terminaaliin ajaa ajaa linjat 03.01.2018 alk. 37,41,42,63,69,70,212 ja 213 Sekä yövuorot 112N,113N,114N,118N,125N,134N,146N,147N,165N ja 173N

Ettei menisi vielä 206? Olen itse sitä mieltä että Kamppiin voisi samantien päättää myös 38,217,218,231N ja 235 sekä 300-sarja että myöskin 400-sarja kun kerta Kampin terminaali jää vajaakäyttöön kuulemma. Jostain olin lukevinani että 3.1 alkaen ruuhkahuippuinakin läpi menisi vain noin 40 bussia nykyisen reilun 100:n sijasta eli kapasiteetin puolesta kyllä pitäisi onnistua. Finnair sopisi melkein kaukoliikenteen terminaaliin, vaikka ehkä ottaisi vähän pataan matkustajamäärissä aluksi.
 
Minä olin Finnairin bussista sitä mieltä, että sormien läpi katsominen saisi päättyä siinä vaiheessa kun junaliikenne alkaa – kulkekoot junalla. Mutta en taida olla enää, kun se junaliikenteen lippujen hankinta on tehty niin hankalaksi. Sitten, kun lentoasemalla on lipunmyyntiluukku ja sen vieressä rivissä 11 automaattia, joista saa lippuja kolikoilla, seteleillä ja luottokorteilla niin tarkistan kantaani jälleen.
 
Ettei menisi vielä 206? Olen itse sitä mieltä että Kamppiin voisi samantien päättää myös 38,217,218,231N ja 235 sekä 300-sarja että myöskin 400-sarja kun kerta Kampin terminaali jää vajaakäyttöön kuulemma. Jostain olin lukevinani että 3.1 alkaen ruuhkahuippuinakin läpi menisi vain noin 40 bussia nykyisen reilun 100:n sijasta eli kapasiteetin puolesta kyllä pitäisi onnistua. Finnair sopisi melkein kaukoliikenteen terminaaliin, vaikka ehkä ottaisi vähän pataan matkustajamäärissä aluksi.

Joo kyllä näkyy toi 206 menevän tonne Kampin monttuun olin näköjään vähä huolimattomasti katsonut.
 
Mun mielestä Elielin tyhjentäminen Kamppiin ei ole oikeastaan mikään ratkaisu vaan keinotekoista tekoelvytystä Kampin kauppakeskukselle. Eliel ei ole mitenkään kovin ruuhkainen saatika merkittävä terminaali, mutta sillä on erinomainen sijainti - toisin kuin Kamppi joka on vähän sivussa. Itse siis pitäisin Elielin ja antaisin Kampin nyt vaan olla, koska ei linjojen sinne ahtaaminen mitään auta. Rautatienkadut vaan tukkiutuisivat busseista ja kuten aiemmin mainittiin, niin se käännös tekee tiukkaa ja siihen risteykseen ei voi tunkea älyttömästi busseja. + se jättölaiturin sijainti, koko (paikallisliikenne)terminaalihan on tehty "Espoota varten" eli käytännössä Länsiväylän suuntaa varten eikä täten toimisi kovin tehokkaasti Manskua ajatellen.
 
Takaisin
Ylös