Kasarmitorin vanhat linjat

Vs: Vanhat linjat

Miksi ne lopetettiin? Kai niille matkustajia olisi vieläkin
Jos oikein muistan, niin kaupunkisuunnitteluvirasto halusi bussit pois sieltä. Jotain siellä silloin ruvettiin rakentamaan ja kaupunkikuvallisesti bussit eivät sinne sopineet.
Rautatientorin tilaongelmat vain pahenivat ja ahtaus sen jälkeen lisääntyi, kun osa alueesta varattiin muihin parempiin tarkoituksiin.
 
Vs: Vanhat linjat

96S (vai oliko se 96X?) ajoi jossain välissä myös reittiä Kauppatori - Vuosaaren telakka. Ehkä n. -86. Taisi olla 1 lähtö aamulla Kauppatorilta ja 1 lähtö iltapäivällä Vuosaaresta.
92S Kauppatori-Alakiventie
96S Kauppatori-Telakka
97S Kauppatori-Mellunmäen tienhaara, Itäväylä
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Vanhat linjat

Jos oikein muistan, niin kaupunkisuunnitteluvirasto halusi bussit pois sieltä. Jotain siellä silloin ruvettiin rakentamaan ja kaupunkikuvallisesti bussit eivät sinne sopineet.
Rautatientorin tilaongelmat vain pahenivat ja ahtaus sen jälkeen lisääntyi, kun osa alueesta varattiin muihin parempiin tarkoituksiin.

Viimeisinä vuosina bussit lähtivät kaduilta torin reunalta ja viimeiset neljä linjaa (64S, 71S, 77S ja 86S) lopetettiin puhtaasti säästösyistä. Niiden lakkauttamisen yhteydessä ei edes lisätty liikennettä Rautatientorille meneville linjoille. 86S:n lopettamisen yhteydessä 86:lle laitettiin vähäksi aikaa niveliä ruuhka-aikoihin, mutta nekin osoittautuivat tarpeettomiksi.
 
Vs: Vanhat linjat

Viimeisinä vuosina bussit lähtivät kaduilta torin reunalta ja viimeiset neljä linjaa (64S, 71S, 77S ja 86S) lopetettiin puhtaasti säästösyistä. Niiden lakkauttamisen yhteydessä ei edes lisätty liikennettä Rautatientorille meneville linjoille. 86S:n lopettamisen yhteydessä 86:lle laitettiin vähäksi aikaa niveliä ruuhka-aikoihin, mutta nekin osoittautuivat tarpeettomiksi.
Kiitos korjauksesta, noinhan se meni. Itsekin noita nejää viimeistä linjaa pääsin silloin tällöin ajamaan.
Mutta eikö nyt olisi järkevää laittaa osa ruuhkavuoroista taas Kasarmitorille?
Rautatientori on todella ahdas ja kaikki matkustajat eivät matkusta aamulla RT:lle saakka. Eikä vaihto Hakaniemessä aamuruuhkan aikaan kovin aikaa vievä ole.
Iltapäivällä matkustajia tulee todella paljon Hakaniemestä ja Kurvista.
Osa matkustajista haluaa varmasti päästä Kauppatorille ja joitakin varmasti on menossa Kasarmitorin ympäristöön. Oman, ilmeisen hataran muistini mukaan matkustajia kyllä riitti S-linjoilla.
Veisivätkö Kasarmitorille päättyvät linjat liikaa matkustajia pois raitiovaunuista?
 
Vs: Vanhat linjat

Kiitos korjauksesta, noinhan se meni. Itsekin noita nejää viimeistä linjaa pääsin silloin tällöin ajamaan.
Mutta eikö nyt olisi järkevää laittaa osa ruuhkavuoroista taas Kasarmitorille?

Kasarmitorin kaupunkikuvallinen asema oli melko lailla erilainen siihen aikaan, kun sinne bussit vielä kulkivat. Aikanaanhan siellä on ollut huoltoasemakin. Torin peruskorjauksen aikoihinhan nuo loputkin Fabianinkadulla tuolloin notkuneet linjat lopetettiin.

Itse en mielelläni näkisi bussiliikennettä ruuhkaisessa ja toisaalta arkkitehtoonisesti arvokkaimmassa ja historiallisimmassa osassa Helsinkiä. Raitiovaunut ovat tätä varten - eivät toki palvele lähiöitä, mutta Kaartinkaupungin pohjoisosat tuskin ovat niitä tavoitelluimpia paikkoja harvoista nimetyistä lähiöistä.
 
Vs: Vanhat linjat

Kasarmitorin kaupunkikuvallinen asema oli melko lailla erilainen siihen aikaan, kun sinne bussit vielä kulkivat. Aikanaanhan siellä on ollut huoltoasemakin. Torin peruskorjauksen aikoihinhan nuo loputkin Fabianinkadulla tuolloin notkuneet linjat lopetettiin.

Aikoinaan Kasarmintorin ympäristössä oli todella paljon toimistoja, Kauppatori tärkeä kauppapaikka ja Eteläsatamassakin oli paljon työpaikkoja. Viime vuosikymmeninä Kasarmintori on muuttunut aika vilkkaasta keskusta-alueesta hiljaisemmaksi hiukan ydinkeskustan ulkopuolella sijaitsevaksi alueeksi. Ydinkeskusta on siirtynyt Forumin ja Kampin rakentamisen myötä pääosin Esplanadien pohjoispuolelle. Viimeinen jäänne tuon ajan liikennereiteistä ovat henkitoreissaan olevat ratikat 1 ja 1A.
 
Olipas nostalgisia kuvia Kasarmitorilta tässä threadissa! Ala-asteen koulumatkani Laajasalosta - Töölöön taittui usein 86S+18 yhdistelmällä nivel Wiimoilla 2000 luvun alkuvuosina. Eikä sinne kouluunkaan aina ollu niin tärkeetä päässä vaan Kasarmitorilla vaihto vaan toiseen S-linjaan ja menoks ;)

Mulla on muistikuva, että h71S ajoi Mäkelänkadun, Kumpulan ja Koskelantien kautta tuolloin 2000 luvun alussa.(?)
 
Mulla on muistikuva, että h71S ajoi Mäkelänkadun, Kumpulan ja Koskelantien kautta tuolloin 2000 luvun alussa.(?)

Linja kulki Mäkelänkatua suoraan Koskelantielle vuoteen 1998, sitten reitti muutettiin kulkemaan Sofianlehdonkadun (Kätilöopisto) kautta ja tämä reitti säilyi linjan lakkauttamiseen saakka vuoteen 2004.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Vanhat linjat

96S (vai oliko se 96X?) ajoi jossain välissä myös reittiä Kauppatori - Vuosaaren telakka. Ehkä n. -86. Taisi olla 1 lähtö aamulla Kauppatorilta ja 1 lähtö iltapäivällä Vuosaaresta.
Tässä jotain kysymysmerkeillä varustettuna (tarkoittaa päivämääriä, vuosilukuja).
96S:
?-1980 Kruununhaka - Vuosaari (telakka)
19.11.80 Senaatintori -
1985 mainitaan Kauppatori -
5.5.1986 Kasarmitori -


96X
Lienee 5.5.1986 Kauppatori - Vuosaari (Telakka) 31.7.87 asti
? - Vuonna 1980 Rautatientori - Vuosaari (Kallvikintie)
Vuonna 1982-1986 ei linjaa(?).
 
Vs: Vanhat linjat

Tässä jotain kysymysmerkeillä varustettuna (tarkoittaa päivämääriä, vuosilukuja).
96S:
?-1980 Kruununhaka - Vuosaari (telakka)
19.11.80 Senaatintori -
1985 mainitaan Kauppatori -
5.5.1986 Kasarmitori -


96X
Lienee 5.5.1986 Kauppatori - Vuosaari (Telakka) 31.7.87 asti
? - Vuonna 1980 Rautatientori - Vuosaari (Kallvikintie)
Vuonna 1982-1986 ei linjaa(?).

Itseltäni löytyy vanhoja metro-uutisia vuosilta -82, -83, -84, -86 ja -89. Vuoden -86 lehdessä on Vuosaaren linjakartta 1.11.86 alkaen ja ainakaan siihen ei ole merkitty linjaa 96X. Ainoa Vuosaaren ruuhka-ajan suora linja on 96S Kasarmitori-Vuosaari(telakka)
 
Ei tässä enää osaa näköjään tulkita vuosikymmeniä vanhoja omia muistiinpanoja.
Voihan myös olla, että kahden lähdön linjalle ei ole edes piirretty "omaa viivaa".
 
Voihan myös olla, että kahden lähdön linjalle ei ole edes piirretty "omaa viivaa".

Niin voi olla, olihan 78A aikoinaan muutama x-vuoro joiden päätepiste oli Unitas-opisto Kallahdessa, ei tätäkään reittiä oltu erikseen merkitty linjakarttaan.
 
Vs: Vanhat linjat

Ja lisäksi oli Kasarmitoria päätepysäkkinään käyttäviä linjoja kauempaakin, kuten ainakin 738S.

Se tuli Keravalta ja sitä liikennöitiin vuosina 1998-2004. Se ei edes ollut U-linja / seutulinja, eli siinä ei kelvannut silloisen YTV:n liput.
Ja tässä alla on kuva kyseisestä linjasta Kasarmintorilla
 
Takaisin
Ylös