Alkuperäinen viesti oli tuon osalta vähän huonosti muotoiltu. Tarkoitin tosiaan Helsinkiin verrattavaa ilmastoa, eli pohjoismaat poislukien Tanska ja Ruotsin eteläosa.Toki Tanskan ilmasto eroaa jo meikäläisestä aika paljon.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Alkuperäinen viesti oli tuon osalta vähän huonosti muotoiltu. Tarkoitin tosiaan Helsinkiin verrattavaa ilmastoa, eli pohjoismaat poislukien Tanska ja Ruotsin eteläosa.Toki Tanskan ilmasto eroaa jo meikäläisestä aika paljon.
Havainnekuvissa näkyy linjoilla 1 ja 4 olevat kaupunkiratikat, jotka ovat HSL:n valkokeulaväreissä. Onko ratikoiden värityksestä jo tehty päätös, että myös muut kuin pikaratikat laitetaan HSL-kuosiin?Periaatteessa samanlainen Tango kuin Sarajevossa. Kaksi neliakselista vaunua, joiden välissä on pyörätön väliosa. Sama rakenne sekä pitkällä että lyhyellä vaunulla. STT:n sivuilla on havainnekuvia, ks. https://www.sttinfo.fi/data/images/public/17506758/71506179/a3975041-d6dc-448f-9b43-4ec3cf8d13be.jpg
Periaatteessa samanlainen Tango kuin Sarajevossa. Kaksi neliakselista vaunua, joiden välissä on pyörätön väliosa. Sama rakenne sekä pitkällä että lyhyellä vaunulla. STT:n sivuilla on havainnekuvia, ks. https://www.sttinfo.fi/data/images/public/17506758/71506179/a3975041-d6dc-448f-9b43-4ec3cf8d13be.jpg
Jaahas, havainnekuvissa onkin sitten myös numerosarjat eli pikavaunuilla (tai ainakin pikavärityksissä olevalla) 700 ja kantakaupunkivaunulla 800
Uudet ratikat laitetaan, mutta kanta-Articeista ei taida olla vielä päätöstäOnko ratikoiden värityksestä jo tehty päätös, että myös muut kuin pikaratikat laitetaan HSL-kuosiin?
Tuo "pieni ikkunapala" löytyy siis vaunun jokaisesta segmentistä (keskisegmentissä vähän pidempänä palana), eli havainnekuvissa näkyvien vaunujen pituusero voisi olla n. 4 metriä. Olisi kiinnostava tietää täsmälleen minkä pituisia nuo ovat, ja erityisesti mahtuuko uusi kaupunkiratikka Articeja varten pidennetyille pysäkeille. Nimittäin jos tuollaisen inframuutoksen pystyy välttämään, vaunujen tilaaminen lyhempinä on varmasti ihan hyvä idea. Sen sijaan jos vaunujen pituudet ovat 31m ja 35m, samanpituisten vaunujen hankkimista saisi pohtia.Kun vertaa havainnekuvia vaihdellen, niin niistä erottaa myös pituuseron, pienen ikkunapalan verran. Tuntuu hieman tuhlaukselta tilata kantakaupunkivaunut hieman lyhyempinä jos kerran vaunun perusrakenne on sama.
Miten nuo Stadlerin vaunut näyttävät jopa nykyisiä lyhyemmiltä? Ja mitenkähän Škodan tarjous ei täyttänyt ehtoja?Periaatteessa samanlainen Tango kuin Sarajevossa. Kaksi neliakselista vaunua, joiden välissä on pyörätön väliosa. Sama rakenne sekä pitkällä että lyhyellä vaunulla. STT:n sivuilla on havainnekuvia, ks. https://www.sttinfo.fi/data/images/public/17506758/71506179/a3975041-d6dc-448f-9b43-4ec3cf8d13be.jpg
Tuohon jälkimmäiseen kysymykseen tartuin itsekin. En ihmettelisi, jos tästä oikeuteen asti mennään.Miten nuo Stadlerin vaunut näyttävät jopa nykyisiä lyhyemmiltä? Ja mitenkähän Škodan tarjous ei täyttänyt ehtoja?
Eiköhän se ole ns. maan tapa.En ihmettelisi, jos tästä oikeuteen asti mennään.
Eiköhän se ole ns. maan tapa.
joiden välissä on pyörätön väliosa
Tuo "pieni ikkunapala" löytyy siis vaunun jokaisesta segmentistä (keskisegmentissä vähän pidempänä palana), eli havainnekuvissa näkyvien vaunujen pituusero voisi olla n. 4 metriä. Olisi kiinnostava tietää täsmälleen minkä pituisia nuo ovat, ja erityisesti mahtuuko uusi kaupunkiratikka Articeja varten pidennetyille pysäkeille. Nimittäin jos tuollaisen inframuutoksen pystyy välttämään, vaunujen tilaaminen lyhempinä on varmasti ihan hyvä idea. Sen sijaan jos vaunujen pituudet ovat 31m ja 35m, samanpituisten vaunujen hankkimista saisi pohtia.
En ole tätä hankintaa seurannut sen tarkemmin, joten voi olla tyhmä kysymys: miksi pyörätön väliosa on nyt hyväksyttävä kun niistä takavuosina saatiin jokseenkin huonoja kokemuksia keskustan raitioteillä, ja Artec suunniteltiin nimenomaan ongelman välttämiseksi?
Minkähänlainen telirakenne noissa Stadlerin uusissa vaunuissa on? Samantyyppinen kuin Articissa vai jotain muuta? Onko niissä oikeasti tuollainen pyörätön väliosa? Ja mihin Helsinkiin verrattaviin vaikeiden rataolosuhteiden eli suurten korkeuserojen ja tiukkojen kääntösäteiden kaupunkeihin Stadler on aiemmin toimittanut ratikoita?