Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

Aijai ei tullutkaan toisia sarjoja Articceja, kuten oli kaksi sarjaa Valmetin niveliä.

Onko tietoa mitä Stadlerin mallia on tulossa? CityLinkkiä, TramLinkkiä, TINAa vaiko kenties jotain uutta?
 
Periaatteessa samanlainen Tango kuin Sarajevossa. Kaksi neliakselista vaunua, joiden välissä on pyörätön väliosa. Sama rakenne sekä pitkällä että lyhyellä vaunulla. STT:n sivuilla on havainnekuvia, ks. https://www.sttinfo.fi/data/images/public/17506758/71506179/a3975041-d6dc-448f-9b43-4ec3cf8d13be.jpg
Havainnekuvissa näkyy linjoilla 1 ja 4 olevat kaupunkiratikat, jotka ovat HSL:n valkokeulaväreissä. Onko ratikoiden värityksestä jo tehty päätös, että myös muut kuin pikaratikat laitetaan HSL-kuosiin?
 
Periaatteessa samanlainen Tango kuin Sarajevossa. Kaksi neliakselista vaunua, joiden välissä on pyörätön väliosa. Sama rakenne sekä pitkällä että lyhyellä vaunulla. STT:n sivuilla on havainnekuvia, ks. https://www.sttinfo.fi/data/images/public/17506758/71506179/a3975041-d6dc-448f-9b43-4ec3cf8d13be.jpg

Jaahas, havainnekuvissa onkin sitten myös numerosarjat eli pikavaunuilla (tai ainakin pikavärityksissä olevalla) 700 ja kantakaupunkivaunulla 800
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Jaahas, havainnekuvissa onkin sitten myös numerosarjat eli pikavaunuilla (tai ainakin pikavärityksissä olevalla) 700 ja kantakaupunkivaunulla 800

Kun vertaa havainnekuvia vaihdellen, niin niistä erottaa myös pituuseron, pienen ikkunapalan verran. Tuntuu hieman tuhlaukselta tilata kantakaupunkivaunut hieman lyhyempinä jos kerran vaunun perusrakenne on sama.
 
Viimeksi muokattu:
Kun vertaa havainnekuvia vaihdellen, niin niistä erottaa myös pituuseron, pienen ikkunapalan verran. Tuntuu hieman tuhlaukselta tilata kantakaupunkivaunut hieman lyhyempinä jos kerran vaunun perusrakenne on sama.
Tuo "pieni ikkunapala" löytyy siis vaunun jokaisesta segmentistä (keskisegmentissä vähän pidempänä palana), eli havainnekuvissa näkyvien vaunujen pituusero voisi olla n. 4 metriä. Olisi kiinnostava tietää täsmälleen minkä pituisia nuo ovat, ja erityisesti mahtuuko uusi kaupunkiratikka Articeja varten pidennetyille pysäkeille. Nimittäin jos tuollaisen inframuutoksen pystyy välttämään, vaunujen tilaaminen lyhempinä on varmasti ihan hyvä idea. Sen sijaan jos vaunujen pituudet ovat 31m ja 35m, samanpituisten vaunujen hankkimista saisi pohtia.
 
Havainnekuvissa kaikki yksityiskohdat eivät välttämättä vastaa lopullista. Kysyin pressitilaisuudessa mm. sitä, tuleeko keskustaratikan verkolla kulkeviin vaunuihin myös keltaista, havainnekuvissahan keltaista ei näy, vastattiin että voi tulla.
 
Miten nuo Stadlerin vaunut näyttävät jopa nykyisiä lyhyemmiltä? Ja mitenkähän Škodan tarjous ei täyttänyt ehtoja?
Tuohon jälkimmäiseen kysymykseen tartuin itsekin. En ihmettelisi, jos tästä oikeuteen asti mennään.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Eiköhän se ole ns. maan tapa.

On suunnilleen joka maan tapa tämmöisissä hankinnoissa.

joiden välissä on pyörätön väliosa

En ole tätä hankintaa seurannut sen tarkemmin, joten voi olla tyhmä kysymys: miksi pyörätön väliosa on nyt hyväksyttävä kun niistä takavuosina saatiin jokseenkin huonoja kokemuksia keskustan raitioteillä, ja Artec suunniteltiin nimenomaan ongelman välttämiseksi?
 
Minkähänlainen telirakenne noissa Stadlerin uusissa vaunuissa on? Samantyyppinen kuin Articissa vai jotain muuta? Onko niissä oikeasti tuollainen pyörätön väliosa? Ja mihin Helsinkiin verrattaviin vaikeiden rataolosuhteiden eli suurten korkeuserojen ja tiukkojen kääntösäteiden kaupunkeihin Stadler on aiemmin toimittanut ratikoita?
 
Viimeksi muokattu:
Tuo "pieni ikkunapala" löytyy siis vaunun jokaisesta segmentistä (keskisegmentissä vähän pidempänä palana), eli havainnekuvissa näkyvien vaunujen pituusero voisi olla n. 4 metriä. Olisi kiinnostava tietää täsmälleen minkä pituisia nuo ovat, ja erityisesti mahtuuko uusi kaupunkiratikka Articeja varten pidennetyille pysäkeille. Nimittäin jos tuollaisen inframuutoksen pystyy välttämään, vaunujen tilaaminen lyhempinä on varmasti ihan hyvä idea. Sen sijaan jos vaunujen pituudet ovat 31m ja 35m, samanpituisten vaunujen hankkimista saisi pohtia.

Tulevan linjaston kantakaupunkilinjoissa on kuitenkin sellaisia, jotka kulkevat vain jo ennestään pitempipysäkkisillä osuuksilla tai osuuksilla, joilla pysäkkejä pidennetään joka tapauksessa. Tällaisia ovat ainakin 10, 11 (kunnes jatketaan Munkkivuoreen) ja 13 sekä Aleksanterinkadusta ja Snellmaninkadusta riippuen myös 7. Nämä linjat yksistään söisivät jo koko tilauksen perusosan määrän yksisuuntavaunuja ja linjatkin olisivat sellaisia, ettei lisäkapasiteetti menisi hukkaan.

Jokerivaunuissahan suurin akselipaino meni kahdeksalla telillä yli 9 tonnin, jos siis tällaisia vaunuja ei haluta muulle kuin pikalinjojen verkolle (vaikka sen pitäisi olla validoitu sellaiset painot kestämään), niin pituuden erolla voi silloin olla jotain merkitystä.

Toinen juttu on sitten, koska Variot on jo poistettu, kalustoa tulee seuraavan kerran korvausikään vasta, kun Articit ovat tiensä päässä aikaisintaan 2050-luvulla. Jos siis tämän kilpailutuksen optioiden vanhentuessa tarvitaan lisää kantakaupunkivaunuja yli 15 vuoden päästä, joudutaan käytännössä tilaamaan pikavaunujen yhteydessä. Tällöin oikeasti olisi hyötyä jättää pitemmälle kalustolle sopivat linjat niille, jos on pakko tilata pikavaunujen pituisia kantakaupunkivaunuja. Pakko siis siinä mielessä, että muuten pienen tilausmäärän takia yksittäisten vaunujen hinta jäisi liian suureksi, että hankinta kannattaisi.

En ole tätä hankintaa seurannut sen tarkemmin, joten voi olla tyhmä kysymys: miksi pyörätön väliosa on nyt hyväksyttävä kun niistä takavuosina saatiin jokseenkin huonoja kokemuksia keskustan raitioteillä, ja Artec suunniteltiin nimenomaan ongelman välttämiseksi?
Minkähänlainen telirakenne noissa Stadlerin uusissa vaunuissa on? Samantyyppinen kuin Articissa vai jotain muuta? Onko niissä oikeasti tuollainen pyörätön väliosa? Ja mihin Helsinkiin verrattaviin vaikeiden rataolosuhteiden eli suurten korkeuserojen ja tiukkojen kääntösäteiden kaupunkeihin Stadler on aiemmin toimittanut ratikoita?

Varioissa kyse ei ollut vain telittömästä osasta, vaan myös etteivät akselit kääntyneet suhteessa moduuliin. Articeissa telit kääntyvät ja XL:issähän on myös telittömiä moduuleja. Tuon Stadlerin telienhän on taas pakko kääntyä, kun yhdessä kiinteässä osassa on useampi teli. Muutenhan se tarvitsisi junien kaarresäteet.
 
Takaisin
Ylös