Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Lattiakorkeus ei ole Sm4:n ongelma
Se, että Sm4-junien kanssa on ongelmia ja puolet seisoo varikolla (jos siis näin on, en ole vahvistanut), ei johdu junien lattian korkeudesta. Sen varmaan ymmärtävät meistä kaikki.
Ja se, ettei Sm4 aja kovempaa kuin 120 km/h johtuu tietämäni mukaan siitä, ettei sarjalle ole tehty jarrujen tyyppihyväksyntäkoetta, joka sallisi junan rakenteellisen 160 km/h nopeuden. En tiedä syytä, miksi tätä koetta ei ole tehty. Asiaa voi tiedustella VR Oy:stä tai RHK:sta, jos haluaa syyn tietää.
Näin ollen liikenteen hoidon kannalta Sm1-2 ja Sm4 ovat vaihtokelpoisia sen puolesta, että pystyvät noudattamaan samaa aikataulua. Mutta jos joillekin vuoroille on luvattu esteettömyys, silloin ei Sm4:ää voi korvata vanhoilla junilla.
Kuukanko painotti merkittävää asiaa huomauttaessaan, etteivät Sm4 ja Sm1-2 ole yhteensopivia. Tässä sitä nyt sitten ollaan tämän standardoinnin kanssa. Tällaisia ratkaisuja tehdään, niistä ei kukaan pidä meteliä kuten siitä, onko uusi ratikka yhteensopiva vanhan kanssa vai ei. Yhteensopivuus kun on muutakin kuin raideleveys (joka on melkein sama).
Ihmettelen tätä nykymenoa. Siihen aikaan kun vielä ostettiin Sm2:t, oli itsestään selvää, että lähtökohtana oli junien sekakäyttö. Koko rautatielaitoksen idea on ollut, että avoimella ja yhteensopivalla teknologialla saavutetaan synergiaetuja, kun eri kuljetustarpeet voivat tukea toisiaan. Nykyään VR Oy jopa ostaa vaunukalustoa, jota ei voi käyttää kuin vain osalla rataverkkoa ja tietynlaisten vetureiden kanssa. Yhteensopimattomuus vain koko ajan kasvaa.
Kun sitten ehdotetaan, että kehitettäisiin yhteensopivia järjestelmiä kuten duovaunuliikennettä, niin vastustus on aivan hillitön: ei saa keksiä uusia yhteensopimattomia ratkaisuja kuten duovaunu!
Antero
Se, että Sm4-junien kanssa on ongelmia ja puolet seisoo varikolla (jos siis näin on, en ole vahvistanut), ei johdu junien lattian korkeudesta. Sen varmaan ymmärtävät meistä kaikki.
Ja se, ettei Sm4 aja kovempaa kuin 120 km/h johtuu tietämäni mukaan siitä, ettei sarjalle ole tehty jarrujen tyyppihyväksyntäkoetta, joka sallisi junan rakenteellisen 160 km/h nopeuden. En tiedä syytä, miksi tätä koetta ei ole tehty. Asiaa voi tiedustella VR Oy:stä tai RHK:sta, jos haluaa syyn tietää.
Näin ollen liikenteen hoidon kannalta Sm1-2 ja Sm4 ovat vaihtokelpoisia sen puolesta, että pystyvät noudattamaan samaa aikataulua. Mutta jos joillekin vuoroille on luvattu esteettömyys, silloin ei Sm4:ää voi korvata vanhoilla junilla.
Kuukanko painotti merkittävää asiaa huomauttaessaan, etteivät Sm4 ja Sm1-2 ole yhteensopivia. Tässä sitä nyt sitten ollaan tämän standardoinnin kanssa. Tällaisia ratkaisuja tehdään, niistä ei kukaan pidä meteliä kuten siitä, onko uusi ratikka yhteensopiva vanhan kanssa vai ei. Yhteensopivuus kun on muutakin kuin raideleveys (joka on melkein sama).
Ihmettelen tätä nykymenoa. Siihen aikaan kun vielä ostettiin Sm2:t, oli itsestään selvää, että lähtökohtana oli junien sekakäyttö. Koko rautatielaitoksen idea on ollut, että avoimella ja yhteensopivalla teknologialla saavutetaan synergiaetuja, kun eri kuljetustarpeet voivat tukea toisiaan. Nykyään VR Oy jopa ostaa vaunukalustoa, jota ei voi käyttää kuin vain osalla rataverkkoa ja tietynlaisten vetureiden kanssa. Yhteensopimattomuus vain koko ajan kasvaa.
Kun sitten ehdotetaan, että kehitettäisiin yhteensopivia järjestelmiä kuten duovaunuliikennettä, niin vastustus on aivan hillitön: ei saa keksiä uusia yhteensopimattomia ratkaisuja kuten duovaunu!
Antero