Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Tietämäni mukaan Dr16:n heikko kyky tuottaa lämmityssähköä on yksi sarjan epäonnistumisen syy. Toisin sanoen veturista ei riitä tehoa yhtä aikaa junan vetoon ja lämmittämiseen. Ei tainneet suunnittelijat aikanaan ymmärtää, mikä järki oli siinä, että Hr12-sarjassa oli alun perin erillinen höyrykattila junarunkojen lämmitystä varten.JE sanoi:Myös Dr16-veturissa on aggregaattivaunua vastaava sähkönsyöttömahdollisuus, mutta ilmeisesti makuuvaunu on liian ahne virtasyöppö veturille.
Mutta nythän tilanne lienee niin, että Dr16-sarjaa on yli tarpeen. Ratkaisuksi siis Rovaniemen ja Kemijärven välille pariveto. Toinen veturi hoitelee junan vedon, toinen lämmittämisen. Taatusti halvempaa kuin radan sähköistys yhtä päivittäistä junaparia varten.
Antero