Muistelisin kuitenkin ettei 15:n matkustajamäärät ole pienentyneet, päinvastoin. Mutta tietysti voi sanoa, että ilman tuota kehäbussia ne olisivat ehkä kasvaneet vielä enemmän.
15:sta matkustajamäärät ovat pysyneet äärimmäisen tasaisina verrattuna edelliseen vuoteen, vain noin prosentin kasvussa. Se tosin on huomattavasti vähemmän kuin seudulla muuten. Alkuvuodesta elokuun loppuun oli tehty 6,7% enemmän nousuja kuin vastaavaan aikaan edellisenä vuonna, mutta taas linjassa HSL-kuntien ja Järvenpään väestöjen elokuun lopun ennakkotietoon, mikä oli 1.4% korkeampi kuin vuotta aikaisemmin.
Elokuussa 2024 aloittaneella linjalla 554 kulki ensimmäisen vuoden aikana 2,3 miljoonaa matkustajaa. Se on 1,7 miljoona enemmän kuin HSL alun perin ennakoi.
HSL tavoitteli noin 600 000 matkustajaa vuodessa. Pitkällä tähtäimellä tavoitteena oli, että vuotuinen matkustajamäärä voisi kivuta miljoonaan.
Erikoista että matkustajamäärät voivat olla noin paljon korkeammat ilman, että vuoroväliä tihennettiin enempää kuin kustannusneutraalisti uuden sopimuksen myötä, mistä oli ilmoitettu jo ennen liikenteen alkamista.
Runkolinjaksi muuttaminen vaatisi ainakin tasaista 10minuutin vuoroväliä koko reitillä, mutta se varmaan meinaisi 54:n lopettamista. Tai ainakin sen voisi kuvitella olevan se kynnys joka vaatii vielä suurempia matkustajamääriä runkolinjaksi muuttamista varten, jos kerran laskettiin olevan järkevää ajaa nykyistä vuoroväliä neljänneksellä matkustajamääristä.
Luulisi myös 54:n matkustajamäärien kasavaneen huomattavasti, kun kerran linjat jakavat ison osan reitistä sekä tarjonnasta ja vaikea uskoa etteikö HSL:n suunnittelijat olisi tätä tietäneet matkustajamääräarvioita tehdessä 554:sta perustettaessa. Jos tarkoitus onkin muuttaa kummatkin linjat runkolinjoiksi ja sen takia matkustajamäärät eivät vielä riitä sellaiseen.
Ja runkolinjalla tarkoitan samanlaisia kuin nykyiset, eli avorahastus ja pari pysäkkiä karsittu pois. Moottoritielinjalla tuskin karsitaan sitäkän vähää, kun pysäkkiväli on ennestään moottoritieosuuksilla harva. Vain solmukohdissa pysähtyvä pikalinja tarvitsisi ihan kunnon infraparannuksia, ainakin bussikaistat kehälle. Pysäkkien ohittaminen moottoritiellä ei auta tällä hetkellä nopeuteen mitään, kun ruuhkassa seisottaisiin kuitenkin autojonossa.