Kehä I:n linjastotarkastelu

554:n liikennöinti alkaa jo tänä syksynä. Linjaa ajetaan arkisin noin klo 5-23 ja viikonloppuisin klo 6-23. Onko tietoa mikä liikennöitsijä alkaa ajaa 554 ja muuttuuko 54 ruuhkalinjaksi?
Linjaa 54 ajetaan jatkossa ma-su ja liikennöintiajat pidentyvät arkipäivinä, eli ajaa jatkossa klo 5-23. Vuoroväliä harvennetaan ilmeisesti 10:stä 15 minuuttiin jolloin 554 (myös 15 min vuoroväli) kanssa yhteisen osuuden vuoroväli on 7,5 minuuttia.

Eli ei, 54 ei muutu ruuhkalinjaksi, vaan myös sen tarjonta paranee. Liikennöitsijöistä minulla ei ole tietoa.
 
Linjaa 54 ajetaan jatkossa ma-su ja liikennöintiajat pidentyvät arkipäivinä, eli ajaa jatkossa klo 5-23. Vuoroväliä harvennetaan ilmeisesti 10:stä 15 minuuttiin jolloin 554 (myös 15 min vuoroväli) kanssa yhteisen osuuden vuoroväli on 7,5 minuuttia.

Eli ei, 54 ei muutu ruuhkalinjaksi, vaan myös sen tarjonta paranee. Liikennöitsijöistä minulla ei ole tietoa.
Miten itse olen ymmärtänyt, 523 sanoo heipat ja 554 tulee korvaamaan sitä. Sillä Leppävaaran As.-Westendinas. väli on täysin sama. Toki se myös tulee 54:sen "kaveriksi" kun vuoroväli harvenee.

Linjan liikennöitsijästä puhuen ollen, uskoisin että se tulee meille HelBille.
 
554 taitaa tarjota nopeimman yhteyden niille, joiden pitää päästä Itäkeskuksesta Leppävaaraan. Ajoaika tullee olemaan reilu puoli tuntia, ehkä 35 - 38 minuuttia vuorokauden ajasta riippuen. PR15:llä tuo matka kestää 46 minuuttia (pysäkiltä pysäkille). Metro + juna (ei A- tai L-juna) tarjoaa myös kilpailukykyisiä matka-aikoja, mutta vaihto keskustassa on sangen kömpelö.
 
554:n kohdalla kuljettajaohjeessa mainitaan nyt liikennöitsijäksi sekä Koiviston Auto Helsinki että Tammelundin liikenne, eli ilmeisesti linja ollaan jakamassa noiden kesken. Linjan lisätietoihin on tosin myös jäänyt maininta K-variantista Lassilan ja Pitäjänmäen kautta, joka loppui 2017 ja mikä tulee olemaan nyt linjan varsinainen reitti.

54:n kohdalla on vain Tammelundin Liikenne, mutta sitä ei ole välttämättä vielä päivitetty.
 
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011468096.html Uusi pääkaupunkiseudun kehäbussilinja on osoittautunut supersuosituksi ja ylittänyt Helsingin seudun liikenteen (HSL) odotukset.

Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Westendin välillä kulkevan linjan matkustajamäärä rikkoi sille asetetun pitkän ajan tavoitteen vuodessa.

Elokuussa 2024 aloittaneella linjalla 554 kulki ensimmäisen vuoden aikana 2,3 miljoonaa matkustajaa. Se on 1,7 miljoona enemmän kuin HSL alun perin ennakoi.

HSL tavoitteli noin 600 000 matkustajaa vuodessa. Pitkällä tähtäimellä tavoitteena oli, että vuotuinen matkustajamäärä voisi kivuta miljoonaan.

”Olemme olleet positiivisesti yllättyneitä”, sanoo joukkoliikennesuunnittelija Olivia Hämäläinen HSL:stä.

Olisi kiva tietää, millainen osa matkustajamäärästä selittyy siirtymällä muilta linjoilta. Linjalle 554 on varmasti siirtynyt ainakin osa 54:n matkustajista.
 
Toivottavasti 554 siirretään Kehä I:lle myös Lassilan ja Leppävaaran välillä. Pitäjänmäkeenhän menee jo 54.
 
Olisi kiva tietää, millainen osa matkustajamäärästä selittyy siirtymällä muilta linjoilta. Linjalle 554 on varmasti siirtynyt ainakin osa 54:n matkustajista.
Voi hyvin myös olla reilusti siirtymää Raide-Jokerilta ja välillisesti 550:lta. 554 kuitenkin seuraa 550:n/523:n reittiä Westendinasemalta Leppävaaraan (sattuuko kukaan tietämään minkälaisiin matkustajamääriin se pääsi?) sekä 550:n reittiä edelleen Pitäjänmäen asemalle asti. Matka-aika Leppävaarasta Pääradan asemalle on nopeampi kuin Raide-Jokerilla, minkä lisäksi Pukinmäki on pohjoisempana eli lähempänä sitä suuntaa, mihin tuollainen matka voisi suuntautua. Myös Tuusulanväylältä pohjoisesta saapuessa on kätevä vaihtoyhteys länteen.
 
Viimeksi muokattu:
Muistelisin kuitenkin ettei 15:n matkustajamäärät ole pienentyneet, päinvastoin. Mutta tietysti voi sanoa, että ilman tuota kehäbussia ne olisivat ehkä kasvaneet vielä enemmän.
 
Tämä on ihan mielenkiintoinen tapaus. Olisikohan tuolla reitillä kysyntää myös pikalinjalle? 554:han on kuitenkin aika hidas kun pysäkkejä on niin paljon.

Pikalinjalle esimerkiksi pysäkkeinä Westendinasema - Tapiola (M) - Hagalundinsilta - Leppävaaran asema - Pitäjämäen asema - Marttila (Vihdintie) - Pohjois-Haagan asema - Kaarelanvierto - Sysimiehentie (Hämeenlinnanväylä) - Pukinmäen asema - Kivikonlaita (Lahdenväylä) - Liikuntamylly - Itäkeskus(M).

Porukka kyllä oppinee nopeasti tiiraamaan kännykästä missä bussit menevät ja vaihtamaan sujuvasti pikalinjan ja joka pysäkillä pysähtyvän linjan välillä. Avorahastus toki myös tuossa tarvittaisiin.
 
Tämä on ihan mielenkiintoinen tapaus. Olisikohan tuolla reitillä kysyntää myös pikalinjalle? 554:han on kuitenkin aika hidas kun pysäkkejä on niin paljon.

Pikalinjalle esimerkiksi pysäkkeinä Westendinasema - Tapiola (M) - Hagalundinsilta - Leppävaaran asema - Pitäjämäen asema - Marttila (Vihdintie) - Pohjois-Haagan asema - Kaarelanvierto - Sysimiehentie (Hämeenlinnanväylä) - Pukinmäen asema - Kivikonlaita (Lahdenväylä) - Liikuntamylly - Itäkeskus(M).

Porukka kyllä oppinee nopeasti tiiraamaan kännykästä missä bussit menevät ja vaihtamaan sujuvasti pikalinjan ja joka pysäkillä pysähtyvän linjan välillä. Avorahastus toki myös tuossa tarvittaisiin.
Hesarin jutussahan lukee sokerina pohjalla, että HSL suunnittelee 554:n muuttamista runkolinjaksi "jollain aikavälillä". Hösselin tuntien uuden 550:n reitille tuskin jätetään päällekkäistä sinistä bussia.
 
Porukka kyllä oppinee nopeasti tiiraamaan kännykästä missä bussit menevät ja vaihtamaan sujuvasti pikalinjan ja joka pysäkillä pysähtyvän linjan välillä. Avorahastus toki myös tuossa tarvittaisiin.
Onkohan sitä muuten tutkittu kuinka appi muuttanut bussin ja muun joukkoliikenteen käyttötapoja, vaihtojen ja muiden suhteen....
 
Takaisin
Ylös