- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2007
- Viestit
- 115
Hei!
Moni teistä on ollut ulkomailla tutustumassa muihin joukkoliikennejärjestelmiin. Olette ehkä huomanneet, että usein Helsingin kokoisista kaupungeista löytyy yksi päävaihtoasema. Siellä kaikki raitiolinjat paitsi kehälinjat tapaavat. Joissain kaupungeissa iltaisin, viikonloppuisn ja muina hiljaisina aikoina linjaa kohden yksi vaunu saapuu tälle keskuspysäkille ja odottaa muutaman minuutin, jotta kaikki matkustajat ehtisivät tehdä haluamansa vaihdot linjalta toiselle.
Joitakin Esimerkkejä:
Chemnitz: Zentralhaktestelle (Keskuspysäkki)
Leipzig: Hauptbahnhof (Päärautatieasema)
Dresden: Postplatz (Postiaukio)
Heidelberg: Bismarckplatz (Bismarckaukio)
Mannheim: Paradeplatz (Paraatiaukio)
Düsseldorf: Jan-Wellem-Platz
Nürnberg: Haubtbahnhof
Augsburg: Königsplatz (Kuninkaanaukio)
Graz: Jakominiplatz
Linz: Hauptbahnhof
Innsbruck: Marktplatz (Kauppatori)
Ja niin edelleen, eli tällainen keskusasema ei ole mikään erikoisuus.
Mielestäni Helsingistä puuttuu tällainen pysäkki. Lasipalatsi on hyvin tärkeä, mutta esimerkiksi linja 6 ja tuleva linja 9 eivät aja sen kautta.
Mitä mieltä olette seuraavasta:
Lasipalatsin pysäkki puretaan, samoin linjojen 3, 6 ja 10 pysäkki Stockmannin vieressä ja erottajan pysäkki Bulevardilla.
Sen sijaan uusi kolmiraiteinen keskuspysäkki tulisi Mannerheimintielle Aleksanterinkadun ja Kaivokadun väliin. Tarkemmin paras paikka sille olisi varmaan yllä mainitun osuuden pohjoispää. Siellä olisi yhteydet kaikkiin keskustan raitiotielinjoihin ja metroonkin ei olisi kuin hiukka pidempi matka nykyiseen verrattuna. Erottajalle tulisi myös uusi pysäkki Mannerheimintielle Bulevardin kulmalle. Myös Kiasman eteen voisi tulla uusi pysäkki jos sellainen tarpeelliseksi nähdään.
Normaalien katosten sijaan olisi ehkä mahdollista tehdä kilpailu koko pysäkkialueen kattamisesta. Monissa kaupungeissa löytyy koko pysäkin kattava rakennelma.
Edut:
Täydelliset vaihtoyhteydet kaikkien raitiolinjojen välillä paitsi linjalle 8, sijainti aivan keskustan ytimessä, enemmän tilaa kuin Lasipalatsilla jos pysäköintipaikkoja vähennetään tältä kohdalta, keskustan pysäkkijärjestelyjen selkeytyminen ja suurempi kapasiteetti kolmiraiteisuuden ansiosta.
Haitat:
Vähän pidempi kävelymatka metroon, rautatieasemalle ja Kampin bussiterminaaliin (molemmille vie kuitenkin ainakin yksi raitiovaunulinja).
Etuja ja haittoja löytyy varmasti myös lisää, tässä vain pieni äkkiseltään mieleen juolahtanut idea.
Jos keskuspysäkki tulisi rautatieaseman eteen, moni haitta häviäisi, mutta linjastoa pitäisi muuttaa hyvinkin rankasti, jotta kaikki keskustalinjat ajaisivat Kaivokadulle.
Mitä mieltä olette?
Moni teistä on ollut ulkomailla tutustumassa muihin joukkoliikennejärjestelmiin. Olette ehkä huomanneet, että usein Helsingin kokoisista kaupungeista löytyy yksi päävaihtoasema. Siellä kaikki raitiolinjat paitsi kehälinjat tapaavat. Joissain kaupungeissa iltaisin, viikonloppuisn ja muina hiljaisina aikoina linjaa kohden yksi vaunu saapuu tälle keskuspysäkille ja odottaa muutaman minuutin, jotta kaikki matkustajat ehtisivät tehdä haluamansa vaihdot linjalta toiselle.
Joitakin Esimerkkejä:
Chemnitz: Zentralhaktestelle (Keskuspysäkki)
Leipzig: Hauptbahnhof (Päärautatieasema)
Dresden: Postplatz (Postiaukio)
Heidelberg: Bismarckplatz (Bismarckaukio)
Mannheim: Paradeplatz (Paraatiaukio)
Düsseldorf: Jan-Wellem-Platz
Nürnberg: Haubtbahnhof
Augsburg: Königsplatz (Kuninkaanaukio)
Graz: Jakominiplatz
Linz: Hauptbahnhof
Innsbruck: Marktplatz (Kauppatori)
Ja niin edelleen, eli tällainen keskusasema ei ole mikään erikoisuus.
Mielestäni Helsingistä puuttuu tällainen pysäkki. Lasipalatsi on hyvin tärkeä, mutta esimerkiksi linja 6 ja tuleva linja 9 eivät aja sen kautta.
Mitä mieltä olette seuraavasta:
Lasipalatsin pysäkki puretaan, samoin linjojen 3, 6 ja 10 pysäkki Stockmannin vieressä ja erottajan pysäkki Bulevardilla.
Sen sijaan uusi kolmiraiteinen keskuspysäkki tulisi Mannerheimintielle Aleksanterinkadun ja Kaivokadun väliin. Tarkemmin paras paikka sille olisi varmaan yllä mainitun osuuden pohjoispää. Siellä olisi yhteydet kaikkiin keskustan raitiotielinjoihin ja metroonkin ei olisi kuin hiukka pidempi matka nykyiseen verrattuna. Erottajalle tulisi myös uusi pysäkki Mannerheimintielle Bulevardin kulmalle. Myös Kiasman eteen voisi tulla uusi pysäkki jos sellainen tarpeelliseksi nähdään.
Normaalien katosten sijaan olisi ehkä mahdollista tehdä kilpailu koko pysäkkialueen kattamisesta. Monissa kaupungeissa löytyy koko pysäkin kattava rakennelma.
Edut:
Täydelliset vaihtoyhteydet kaikkien raitiolinjojen välillä paitsi linjalle 8, sijainti aivan keskustan ytimessä, enemmän tilaa kuin Lasipalatsilla jos pysäköintipaikkoja vähennetään tältä kohdalta, keskustan pysäkkijärjestelyjen selkeytyminen ja suurempi kapasiteetti kolmiraiteisuuden ansiosta.
Haitat:
Vähän pidempi kävelymatka metroon, rautatieasemalle ja Kampin bussiterminaaliin (molemmille vie kuitenkin ainakin yksi raitiovaunulinja).
Etuja ja haittoja löytyy varmasti myös lisää, tässä vain pieni äkkiseltään mieleen juolahtanut idea.
Jos keskuspysäkki tulisi rautatieaseman eteen, moni haitta häviäisi, mutta linjastoa pitäisi muuttaa hyvinkin rankasti, jotta kaikki keskustalinjat ajaisivat Kaivokadulle.
Mitä mieltä olette?