Kiskoille pysäköinti

Liittynyt
4 Marraskuu 2008
Viestit
420
Perustimme muutamien kavereiden kanssa tuossa taannoin Facebook-ryhmän, johon voi laittaa kuvia autoista jotka estävät ratikan kulun. Minä pysäköin ratikkakiskoille

Jos arvon foorumilaiset moiseen törmäätte, tai jos teillä on kuvia ratikkakiskoille pysäköinnistä, laittakaa niitä ryhmään. Tai jos ette ole facebookissa, niin miksei tähän threadiin tai minulle sähköpostilla, <otso . kivekas (at) iki . fi>

Kyse ei ole tietenkään pelksätään ärsyttävistä kuvista, vaan tämä on osa projektia, jonka tavoitteena on
  1. saada pahiten ratikkaliikennettä haittaavat pysäköintipaikat poistettua tai muutettua vähemmän haittaaviksi, ja
  2. järjestää niin, että kiskoille pysäköinnistä saa sakkomaksun tai vastaavan.

Näillä taas tavoitellaan tietenkin ratikkaliikenteen nopeuttamista ja luotettavuuden parantamista.
 
Kyse ei ole tietenkään pelksätään ärsyttävistä kuvista, vaan tämä on osa projektia, jonka tavoitteena on
  1. saada pahiten ratikkaliikennettä haittaavat pysäköintipaikat poistettua tai muutettua vähemmän haittaaviksi, ja
  2. järjestää niin, että kiskoille pysäköinnistä saa sakkomaksun tai vastaavan.
Ennen kuin tavoitteeseen täysin päästään, voisi kolmanneksi vielä laittaa, että jokaista väärinpysäköintiä kohtaan tulee yksi ylimääräinen napinpainallus jalankulkuvaloissa. Vahinko kiertämään. Siinähän odottelevat autoilijat, saakeli! :lol:
 
Ennen kuin tavoitteeseen täysin päästään, voisi kolmanneksi vielä laittaa, että jokaista väärinpysäköintiä kohtaan tulee yksi ylimääräinen napinpainallus jalankulkuvaloissa. Vahinko kiertämään. Siinähän odottelevat autoilijat, saakeli! :lol:
Ja se yksikin turha napinpainallus jalankulkuvaloissa ikäänkuin kiusaksi autoilijoille on todella huippuekologista toimintaa, jossa napinpainajan hiilijalanjälki (termi, jota vihreät jumaloivat) kasvaa napinpainajan ymmärtämättä korkeuksiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
HKL:n johtokunnan esityslista sanoi:
HKL on neuvotellut rakennusviraston kanssa siitä, että HKL jatkossa voi rakennusviraston kanssa tehdyn toimeksiantosopimuksen perusteella suorittaa ajoneuvojen pikasiirtoja, joiden avulla raitioliikennettä haittaavat ajoneuvot siirretään pois kiskoalueelta sekä periä myös tästä aiheutuvat todelliset kustannukset ajoneuvon omistajalta. Nämä uudet menettelyt on tarkoitus toteuttaa vuoden 2013 aikana.

http://otsokivekas.fi/2013/06/yomet...ta-saa-sakot-hkln-johtokunnan-lista-6-6-2013/
 
Oikein! Paljonkohan nämä todelliset kustannukset suunnilleen on?
 
Oikein! Paljonkohan nämä todelliset kustannukset suunnilleen on?

Riippuu tietysti ihan siitä, miten lasketaan.

Yksi tapa on sanoa, että kustannukset ovat 0 €, koska raivausauto päivystää joka tapauksessa. Tämä on siinä mielessä oikein, että jos siirto sinänsä ei nosta HKL-Raitioliikenteen kuluja, niin silloinhan kustannukset ovat 0 €.

Toinen tapa on laskea raivausauton ja sen henkilökunnan palkat siltä ajalta kun tehtävä alkaa ja auto lähtee Töölöstä siihen asti kunnes se palaa Töölöön. Haluttaessa tuohon voi lisätä vielä liikenteenohjauskeskuksen henkilökunnan palkan. Sivukuluineen tuosta tulee jo suurehko summa, sanoisin luokkaa 200-300 euroa arkipäivisin ennen klo 18.
 
Minustakin kiskoille pysäköinti on sen verran hävytöntä, että jos tähän "pakettiin" liitettäisiin vielä häpeäsanktio. Sanomalehdessä julkaistaisiin uutisena nimellä mainiten esim. toimittaja Vilhelmi Muttilaisen Moskvitch-auto, rekisterinumero YÄÖ-123 jouduttiin hinaamaan viranomaisten toimesta eilen kello 13:10 Snellmaninkatu 5 kohdalta. Tällä voisi olla suurempi ennaltaestävä vaikutus kuin parin satasen kululla ainakin rahamiehille. Kun tällainen nykyajan jalkapuutuomio on etukäteen tiedossa, tuskin millään tietosuojavaltuutetullakaan olisi sanomista.
 
Riippuu tietysti ihan siitä, miten lasketaan.

Yksi tapa on sanoa, että kustannukset ovat 0 €, koska raivausauto päivystää joka tapauksessa.

Vaikka oletettaisiin raivausauton päivystävän, sen miehitys tekee normaalisti muita töitä. Siten turhalla autonsiirtoreissulla vietetty aika on pois "varsinaisesta" työstä ja siten minusta selvä kustannus.
 
Oikein! Paljonkohan nämä todelliset kustannukset suunnilleen on?

HKL:n sisäisessä kustannuslaskennassa itse asiassa seurataan tuota. Kikka-auton miehet ovat korjausyksikön palkkalistoilla, mutta autojen siirto kiskoilta on liikenneyksikölle kuuluva kulu, joten se lasketaan erikseen ja merkitään liikennöintikulujen puolelle.

Tarkka summa vaihtelee vuosittain ja riippuu siitä, millaisia keikkoja on keskimäärin ollut (mihin aikaan, kuinka pitkiä jne). Useammissa sadoissa euroissa liikutaan joka tapauksessa.
 
Pieni asia toki, mutta kyllä minä luen tämän muutokseksi ilmapiirissä: ratikkaliikenteen sujuvuudella on päätöksenteossa aiempaa suurempi painoarvo. Toki se tässä asetettiin vasta väärinpysäköinnin edelle, mutta muutos on oikeaan suuntaan!
 
Takaisin
Ylös